fbpx
« Αρθρογραφία | Εκπαίδευση | Πανελλήνιες

Θέση του Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών ΠΑ.Δ.Α. για τον επαγγελματικό αποκλεισμό φοιτητών και αποφοίτων

Θέση του Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών ΠΑ.Δ.Α. για τον επαγγελματικό αποκλεισμό χιλιάδων φοιτητών και αποφοίτων Μηχανικών 5ετούς φοίτησης

Ενώ προωθείται η ακαδημαϊκή και επαγγελματική εδραίωση «μη κρατικών» πανεπιστημιακών νομικών οντοτήτων, τα τμήματα Μηχανικών του Δημόσιου Πανεπιστημίου που μετεξελίχθηκαν από τα ΑΕΙ Τεχνολογικού Τομέα, εξακολουθούν να παραμένουν σε ένα νομικό κενό τα 5 τελευταία έτη και να είναι μετέωρα ακαδημαϊκά και επαγγελματικά, με απόφοιτους πλήρως αποκλεισμένους από οποιοδήποτε πλαίσιο άσκησης επαγγέλματος.

Για χιλιάδες φοιτητές και απόφοιτους που εκπαιδεύθηκαν με δημόσιους πόρους, το τελικό παραγωγικό αποτέλεσμα των σπουδών τους είναι να τίθενται τελείως εκτός παραγωγικής διαδικασίας. Το γεγονός συνιστά στρέβλωση των συνθηκών της αγοράς εργασίας των Μηχανικών της χώρας, ευρείας κλίμακας «κλείσιμο» του επαγγέλματος του Μηχανικού και σοβαρό πλήγμα για το κράτος δικαίου.

Πράγματι, η ως άνω θεσμική εκκρεμότητα έρχεται σε αντίθεση και με το αρθ.22 του Συντάγματος («Προστασία της Εργασίας») καθώς και με το δικαίωμα της πρόσβασης σε εργασία, ενός δηλαδή εκ των βασικών ανθρώπινων δικαιωμάτων, όπως αυτά κατοχυρώνονται από θεμελιώδεις διεθνείς συμβάσεις.

[βλ. σχετικά: (α) Αρθ.22 Συντάγματος: «H εργασία αποτελεί δικαίωμα και προστατεύεται από το Kράτος, που μεριμνά για τη δημιουργία συνθηκών απασχόλησης όλων των πολιτών…», (β) «Διεθνές Σύμφωνο για τα Οικονομικά, Κοινωνικά και Πολιτιστικά Δικαιώματα», άρθ. 6 & 7, ΟΗΕ, 1966 όπως κυρώθηκε με το Ν.1532/1985, (γ) «Οικουμενική Διακήρυξη για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα», άρθ.23, ΟΗΕ, 1948]

Επιπρόσθετα δε, το γεγονός αυτό έρχεται σε συνέχεια της – επί δεκαετίες – παράλειψης νομοθέτησης πλαισίου άσκησης επαγγέλματος για δεκάδες χιλιάδες απόφοιτους Μηχανικούς Τ.Ε., υπέρ των οποίων έχουν εκδοθεί τα τελευταία χρόνια σωρεία δικαστικών αποφάσεων, που έχουν καταλήξει στην επιδίκαση αποζημιώσεων στους προσφεύγοντες, εις βάρος του ελληνικού δημοσίου (σ.σ.: αναμένεται να εκδοθούν και πολλές άλλες όχι μόνο στα ελληνικά διοικητικά δικαστήρια αλλά και στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων). Οι αποφάσεις αυτές δείχνουν τη νομική και δικαστική οδό που είναι βέβαιο ότι θα ακολουθηθεί από τους απόφοιτους διπλωματούχους των νέων Πανεπιστημιακών Τμημάτων Μηχανικών 5ετούς φοίτησης, εφόσον μάλιστα η νομική εκκρεμότητα συνεχιστεί.

Προς ενίσχυση των προαναφερθέντων, επισημαίνονται και τα εξής, ειδικά για τα Τμήματα Μηχανικών του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής (ΠΑ.Δ.Α.):

Α. Οι 5ετείς σπουδές της Σχολής Μηχανικών ΠΑ.Δ.Α. έχουν αξιολογηθεί και κριθεί με ομόφωνα θετική γνώμη της ΕΘΑΑΕ (2021), ως προγράμματα επιπέδου 7 (Integrated Master), όπως όλες οι άλλες 5ετείς πολυτεχνικές σπουδές της χώρας.

Β. Τα 8 Τμήματα Μηχανικών ΠΑ.Δ.Α. έχουν πιστοποιηθεί από την ΕΘΑΑΕ (2022, 2023) με εξαιρετική επιτυχία: Έξι (6) εξ αυτών και μεταξύ τους οι κλασσικές ειδικότητες Μηχανικού, έχουν πιστοποιηθεί με “A” (άριστα – “fully compliant”) ενώ δύο (2) Τμήματα (Πολιτικοί Μηχανικοί και Ναυπηγοί Μηχανικοί) αξιολογήθηκαν με απόλυτο άριστα (12 “A” και στους 12 θεματικούς άξονες της Πιστοποίησης). Οι εξαιρετικές Πιστοποιήσεις έγιναν από 5μελείς Επιτροπές, όπου συμμετείχαν Καθηγητές ξένων ΑΕΙ και εκπρόσωποι του ΤΕΕ με τη σύμφωνη γνώμη τους. Ας σημειωθεί επίσης, ότι οι Πιστοποιήσεις αρκετών από τα Τμήματα Μηχανικών ΠΑ.Δ.Α. έχουν γίνει με βαθμολογίες υψηλότερες σε σχέση με πολλά από τα καθιερωμένα πολυτεχνικά Τμήματα και Σχολές της χώρας.

Γ. Οι 5ετείς σπουδές Μηχανικών ΠΑ.Δ.Α., οι οποίες – ειδικά στην Ελλάδα – τίθενται εν αμφιβόλω και κρίνονται από έξω-ακαδημαϊκές Επιτροπές για το εάν θα αντιστοιχηθούν ακαδημαϊκά, αντιστοιχίζονται και αναγνωρίζονται – ακαδημαϊκά και επαγγελματικά – σε όλον τον υπόλοιπο κόσμο. Αντιστρόφως δε, σπουδές Μηχανικών από όλον τον υπόλοιπο κόσμο (για τις οποίες ουδείς διερευνά από ποιον και εάν έχουν πιστοποιηθεί) έρχονται στην Ελλάδα και αντιστοιχίζονται – αναγνωρίζονται συλλήβδην (ακαδημαϊκά και επαγγελματικά), με τις συνοπτικές διαδικασίες του ΔΟΑΤΑΠ και τις κατ` επίφαση «εξετάσεις» του ΤΕΕ.

Παράλληλα, άλλες «μη κρατικές» νομικές οντότητες αναμένεται με το παρόν Ν/Σ να εγκαθιδρυθούν στην Ελλάδα, με ευοίωνες τις επαγγελματικές προοπτικές των αποφοίτων τους.

Η έως τώρα ισχύουσα νομική ρύθμιση αντιστοίχισης με πολυτεχνικά Τμήματα/Σχολές μέσω της Επιτροπής του αρθ.66 (Ν.4610/2019), παρέχει όλες τις προϋποθέσεις για μη επίλυση του θέματος, αφού, με τη σύνθεση της ως άνω Επιτροπής, ένας καθοριστικός – για τη θετική γνωμοδότηση – αριθμός μελών της θα διατυπώσει κρίση, εκπροσωπώντας φορείς που έχουν πολλαπλώς, δημοσίως και διαχρονικά τοποθετηθεί εναντίον των κρινομένων και επιπλέον, έχουν προδήλως αντικρουόμενα συμφέροντα με τα κρινόμενα Τμήματα Μηχανικών και την επακόλουθη επαγγελματική ένταξη των αποφοίτων τους.

Συμπερασματικά, για τη δίκαιη επίλυση του θέματος απαιτείται ρητή διατύπωση στο παρόν νομοσχέδιο (ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΑΡΘΡΟΥ) που θα ορίζει ως αντίστοιχα – με τα καθιερωμένα πολυτεχνικά Τμήματα/Σχολές της χώρας – τα νέα 5ετούς φοίτησης Πανεπιστημιακά Τμήματα Μηχανικών που έχουν επιτυχή Πιστοποίηση από την ΕΘΑΑΕ, και στα οποία απονέμεται τίτλος σπουδών επιπέδου 7 (Integrated Master). Εναλλακτικά, η νομική ρύθμιση θα μπορούσε να περιλαμβάνει ως απαιτούμενες προϋποθέσεις, την πληρότητα των ισχυόντων κριτηρίων αντιστοίχισης που πιστοποιούνται από την ΕΘΑΑΕ, όπως ακριβώς αυτά προβλέπονται από την ήδη εφαρμοζόμενη ΚΥΑ 241205/28-7-2022 (Β’ 4124).

Η ρύθμιση αυτή είναι επίσης σύμφωνη με τη δηλωμένη πρόθεση του παρόντος νομοσχεδίου για ενίσχυση και διασφάλιση του Δημόσιου Πανεπιστημίου ενώ καλύπτει την επιτακτική ανάγκη για διασφάλιση της νομιμότητας, του κράτους δικαίου και θεμελιωδών αρχών του ευρωπαϊκού κεκτημένου για χιλιάδες εμπλεκόμενους φοιτητές και απόφοιτους.

Πηγή: esos

Σχολές, Σπουδές & Πανελλαδικές 2024

Best Seller εδώ και 2 χρόνια!!

hack your future

Επαγγελματικός προσανατολισμός για μαθητές και αποφοίτους

Είναι ωραίο να μοιραζόμαστε,

στείλτο κάπου!

Εκδόθηκε απόφαση αντιστοίχισης Ναυπηγών Μηχανικών του ΠΑΔΑ με Πολυτεχνική Σχολή

Εκδόθηκε απόφαση αντιστοίχισης Ναυπηγών Μηχανικών του ΠΑΔΑ με Πολυτεχνική Σχολή Μια ιδιαίτερα σημαντική απόφαση που αφορά την αντιστοίχιση του Τμήματος Ναυπηγών...

Όταν η Φυσική συναντά τη Βιολογία

Από τη Φυσική στη Βιοφυσική Είναι γεγονός ότι η νέα πραγματικότητα της αγοράς εργασίας απαιτεί σύνθεση γνώσεων από διάφορα γνωστικά πεδία. Η διαφοροποιημένη...

5 Μοναδικές ειδικότητες που δεν γνώριζες ότι υπάρχουν στις Στρατιωτικές Σχολές

5 Μοναδικές ειδικότητες που δεν γνώριζες ότι υπάρχουν στις Στρατιωτικές Σχολές Κάθε χρόνο, παραδοσιακά, οι Στρατιωτικές Σχολές αποτελούν κορυφαία επιλογή για...

Πόλος έλξης για ξένους φοιτητές τα μεταπτυχιακά στην Ελλάδα

Πόλος έλξης για ξένους φοιτητές τα μεταπτυχιακά στην Ελλάδα Με αφορμή τις αιτήσεις ξένων φοιτητών για μεταπτυχιακές σπουδές στην Ελλάδα, που ξεπέρασαν τις 1000,...

Εκδόθηκε απόφαση αντιστοίχισης Μηχανικών του ΠΑΔΑ με Πολυτεχνική Σχολή

Εκδόθηκε απόφαση αντιστοίχισης Μηχανικών του ΠΑΔΑ με Πολυτεχνική Σχολή Μια ιδιαίτερα σημαντική απόφαση που αφορά την αντιστοίχιση του Τμήματος Ηλεκτρολόγων και...

Μετεγγραφές / Μετακινήσεις ακαδημαϊκού έτους 2024 – 2025

Μετεγγραφές / Μετακινήσεις ακαδημαϊκού έτους 2023-2024 Το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού ενημερώνει τους ενδιαφερόμενους φοιτητές των Α.Ε.Ι....

3+1 Ειδικότητες στο χώρο του Marketing

Είναι γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια υπάρχει αρκετό ενδιαφέρον από πολλούς νέους στην αναζήτηση απασχόλησης στο χώρο του Marketing. Πρόκειται για ένα...

Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού (HR Management)

Το παραδοσιακό καθήκον του HR που παλαιότερα εκτελούσε ο προσωπάρχης σε μια επιχείρηση είναι η πρόσληψη, επιλογή και η αμοιβή των εργαζομένων. Ωστόσο η σύγχρονη...

Μετεγγραφές φοιτητών 2024: Δημοσιεύθηκαν σε ΦΕΚ οι Φετινές Αλλαγές

Στο ΦΕΚ Β 6199/11-11-2024 πλέον η Απόφαση υπ. αριθ. πρωτ. 131646/Ζ1 του Υπουργού ΠΑΙΘΑ με την οποία τροποποιείται η υπ’ αρ. 142413/19-10-2020 Απόφαση του...

Κατατακτήριες: Πλήρης οδηγός για υποψήφιους ΑΕΙ – ΣΑΕΚ (πρώην ΙΕΚ)

Οι κατατακτήριες εξετάσεις είναι μία πολύ καλή λύση για όσους θέλουν να αποκτήσουν ένα δεύτερο πτυχίο, διευρύνοντας έτσι τις γνώσεις τους σε κάποιο άλλο...