Οι εκπαιδευτικοί της ειδικής αγωγής και τα μοριοδοτούμενα σεμινάρια
Οι εκπαιδευτικοί της ειδικής αγωγής και τα μοριοδοτούμενα σεμινάρια
Αρχές Σεπτεμβρίου στον χώρο της Εκπαίδευσης επικρατεί μεγάλος αναβρασμός. Ένα ζήτημα που απασχολεί πολλούς από όσους εμπλέκονται είναι οι διορισμοί των εκπαιδευτικών όλων των βαθμίδων της ειδικής αγωγής. Αρκετοί είναι τα τελευταία χρόνια οι εκπαιδευτικοί λειτουργοί που στρέφονται προς αυτόν τον κλάδο της εκπαίδευσης αφ’ ενός από ενδιαφέρον για το αντικείμενο της ειδικής αγωγής αφ’ ετέρου με την ελπίδα ενός πιθανότερου διορισμού στη Δημόσια Εκπαίδευση. Είναι πολύ χρήσιμο λοιπόν για κάποιον που θέλει να εμπλακεί με αυτόν το χώρο να γνωρίζει πώς μπορεί να το κάνει αυτό.
Κατ’ αρχάς θα πρέπει να ξεκαθαριστεί ότι οι εκπαιδευτικοί που καλούνται να στελεχώσουν τις μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (ΕΑΕ) είτε ως μόνιμα διορισμένο προσωπικό είτε ως αναπληρωτές ή ωρομίσθιοι αντλούνται από τους πίνακες του ΑΣΕΠ. Στους πίνακες αυτούς εντάσσονται με συγκεκριμένα κριτήρια, μοριοδοτούνται βάσει του εκπαιδευτικού και επαγγελματικού τους προφίλ, κατατάσσονται βάσει αυτής της μοριοδότησης σε μια σειρά προτεραιότητας και αποτελούν τη δεξαμενή από την οποία αντλείται το έμψυχο δυναμικό της ΕΑΕ καλύπτοντας τα κενά με μόνιμο διορισμό ή αναπλήρωση.
Ποιοι δικαιούνται την ένταξη στους πίνακες της ΕΑΕ;
Το κρίσιμο ερώτημα φυσικά είναι πώς μπορεί κανείς να ενταχθεί σε αυτούς τους πίνακες. Ασφαλώς προκειμένου να εμπλακεί κανείς με την ΕΑΕ είναι απαραίτητη μια σειρά από πολύ σημαντικές οριζόντιες δεξιότητες. Ενσυναίσθηση, επικοινωνιακή ικανότητα, υπομονετικότητα, οργανωτικότητα είναι κάποιες από τις σημαντικότερες. Ωστόσο αν και άκρως σημαντικές δεν αρκούν για την ένταξη στους πίνακες αφού βασική προϋπόθεση αποτελεί η ύπαρξη πολύ συγκεκριμένων ακαδημαϊκών κριτηρίων. Συνεπώς σύμφωνα με σχετική απόφαση του Υπουργείου Παιδείας προκειμένου κανείς να ενταχθεί στο Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό (ΕΕΠ) της Πρωτοβάθμιας ή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης θα πρέπει να κατέχουν:
– Διδακτορικό δίπλωμα στην ΕΑΕ ή στη Σχολική Ψυχολογία, με βασικές σπουδές σε Α.Ε.Ι. της χώρας ή ισότιμο αναγνωρισμένο τίτλο του εξωτερικού.
– Μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών στην ΕΑΕ ή στη Σχολική Ψυχολογία, με βασικές σπουδές σε Α.Ε.Ι. της χώρας ή ισότιμο αναγνωρισμένο τίτλο του εξωτερικού.
– Ειδικά για τους κλάδους ΠΕ61 (ΝΗΠΙΑΓΩΓΩΝ) και ΠΕ71(ΔΑΣΚΑΛΩΝ), πτυχίο Παιδαγωγικού Τμήματος Ειδικής Αγωγής ή Τμήματος Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής με κατεύθυνση στην εκπαίδευση ατόμων με αναπηρία ή ειδικές ανάγκες.
– Πτυχίο διετούς εκπαίδευσης στην ΕΑΕ των Διδασκαλείων της χώρας ή ισότιμο αναγνωρισμένο τίτλο του εξωτερικού με βασικές σπουδές σε Α.Ε.Ι. της χώρας ή ισότιμο αναγνωρισμένο τίτλο του εξωτερικού.
– Για τον κλάδο ΠΕ11 (Φυσικής Αγωγής) η εξειδίκευση στην ΕΑΕ αποδεικνύεται με πτυχίο ΤΕΦΑΑ των Πανεπιστημίων της χώρας ή αναγνωρισμένο ως αντίστοιχο και ισότιμο πτυχίο του εξωτερικού με κύρια ειδικότητα την «ΕΑΕ» ή την «Ειδική Φυσική Αγωγή» ή την «Ειδική Φυσική Αγωγή-Θεραπευτική Γυμναστική» ή την «Προσαρμοσμένη Φυσική Αγωγή» ή την «Προσαρμοσμένη Κινητική Αγωγή» ή την «Άσκηση σε χρόνιες παθήσεις και Αναπηρία».
– Πτυχίο Α.Ε.Ι της χώρας ή αναγνωρισμένο ως αντίστοιχο και ισότιμο πτυχίο του εξωτερικού με τουλάχιστον πενταετή αποδεδειγμένη προϋπηρεσία (50 μήνες) στην ΕΑΕ.
Όσοι λοιπόν διαθέτουν αυτά τα προσόντα μπορούν κάθε φορά που προκηρύσσεται περίοδος αιτήσεων ένταξης στους πίνακες της ΕΑΕ να καταθέσουν τα δικαιολογητικά τους κάνοντας την αίτηση. Από εκεί και πέρα ανάλογα με τα μόρια που συγκεντρώνουν βάσει των προσόντων τους (τίτλοι σπουδών, γλωσσομάθεια, πιστοποίηση χειρισμού Η/Υ, σεμινάρια, προϋπηρεσία) κατατάσσονται και ανάλογα με τα κενά που δημιουργούνται κάθε χρόνο στην ΕΑΕ απορροφούνται με σειρά προτεραιότητας. Όσον αφορά την ειδική αγωγή κάποιος μπορεί να δραστηριοποιηθεί:
1. Στην εκπαίδευση :ιδιωτική ή δημόσια
2. Παράλληλη στήριξη
3. Νοσοκομεία
4. Κέντρα ημερησίας φροντίδας
5. Διαμόρφωση εκπαιδευτικών προγραμμάτων για την ειδική αγωγή- διαμόρφωση στρατηγικών /μεθόδων για την αποτελεσματική εκπαιδευτική διαδικασία.
6. Σεμινάρια ενημέρωσης- εκπαίδευσης / συμβουλευτικά προς άλλους εκπαιδευτικούς
7. Βοήθεια παιδιών για ανάπτυξη δεξιοτήτων κοινωνικών.
Φυσικά οι κάτοχοι των παραπάνω προσόντων μπορούν να ενταχθούν και στους αντίστοιχους πίνακες της Γενικής Αγωγής.
Τα μοριοδοτούμενα σεμινάρια και οι Επικουρικοί πίνακες.
Σε αυτό το σημείο είναι σημαντικό να επισημανθεί ο ρόλος και η αξία των μοριοδοτούμενων σεμιναρίων Ειδικής Αγωγής που παρέχονται από διάφορους οργανισμούς. Αρχικά κανένα παρεχόμενο σεμινάριο δεν αρκεί για την ένταξη στους κύριους πίνακες της Ειδικής Αγωγής. Οι προϋποθέσεις είναι αυτές που προαναφέρθηκαν και είναι αυστηρές. Ωστόσο σε κάποιον ο οποίος ήδη εντάσσεται στους κύριους πίνακες της ΕΑΕ με βάση τα προαναφερθέντα προσόντα μπορεί να κερδίσει κάποιες θέσεις στην κατάταξη χάρη στα σεμινάρια αυτά αρκεί τα τελευταία να παρέχονται από Δημόσιο Πανεπιστήμιο ή κρατικό φορέα. Με τον ίδιο τρόπο τα προγράμματα αυτά μπορούν να μοριοδοτήσουν φυσικά και όσους εντάσσονται στους πίνακες Γενικής Αγωγής.
Ωστόσο τα συγκεκριμένα σεμινάρια πέραν της γνώσης που παρέχουν και της μοριοδότησης μπορούν να αποβούν χρήσιμα και με έναν άλλο τρόπο. Παράλληλα με τους κύριους πίνακες της ΕΑΕ καταρτίζονται και οι Επικουρικοί πίνακες ΕΑΕ. Οι πίνακες αυτοί αποτελούν τη δεξαμενή από την οποία αντλείται το ΕΕΠ εφ’ όσον εξαντληθούν οι εκπαιδευτικοί που βρίσκονται στους κύριους πίνακες. Οι προαναφερθείσες επιμορφώσεις δίνουν τη δυνατότητα σε εκπαιδευτικούς να ενταχθούν στους Επικουρικούς Πίνακες. Εκτός του πιστοποιητικού παρακολούθησης σεμιναρίων ετήσιας επιμόρφωσης-εξειδίκευσης στην ΕΑΕ τουλάχιστον 400 ωρών, κριτήριο ένταξης σε αυτούς τους πίνακες αποτελεί:
– η προϋπηρεσία τουλάχιστον ενός διδακτικού έτους (10 μήνες) σε δομές και προγράμματα ΕΑΕ
– η ιδιότητα του γονέα παιδιού με ποσοστό αναπηρίας 67% και άνω.
Η Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση πέρα από το πολύ σημαντικό έργο που επιτελεί παρουσιάζεται και ως μια καλή προοπτική σταδιοδρομίας για τους Εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων. Εκείνο που χρειάζεται είναι η κατάλληλη πληροφόρηση για τα απαραίτητα ακαδημαϊκά χαρακτηριστικά που απαιτούνται, η σταδιακή απόκτησή τους και φυσικά η καλλιέργεια των απαραίτητων για το επάγγελμα ήπιων δεξιοτήτων.
Γιώργος Αγγουράς, Σύμβουλος Σταδιοδρομίας | EMPLOY EDU Σύμβουλοι Εκπαίδευσης & Σταδιοδρομίας