Η σημασία του Επαγγελματικού Προσανατολισμού για τους μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες
Η σημασία του Επαγγελματικού Προσανατολισμού για τους μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες
Αν για την πλειονότητα των μαθητών Γυμνασίου και Λυκείου φαντάζει δύσκολη η επιλογή επιστημονικού πεδίου, επαγγέλματος ή ακόμη και η επιλογή μεταξύ Γενικού και Επαγγελματικού Λυκείου, αναλογιστείτε πόσο δύσκολη θα είναι η αντίστοιχη επιλογή για τους μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες. Οι μαθητές που κατά την μαθητική τους πορεία αντιμετωπίζουν δυσκολίες στο κομμάτι της μάθησης, καλούνται να αντιμετωπίσουν και αυτήν την επιπρόσθετη δυσκολία. Αυτό συμβαίνει κυρίως λόγω των επαναλαμβανομένων αποτυχιών και ματαιώσεων που βιώνουν, καθώς αναπτύσσουν περισσότερα αρνητικά και λιγότερα θετικά συναισθήματα σε σχέση με τους συνομήλικούς τους για την εκπαιδευτική διαδικασία. Το αποτέλεσμα αυτής της ματαίωσης είναι να μην ενεργοποιούνται εσωτερικά, για να καταφέρουν περισσότερα. Έχουν χαμηλή αυτοεκτίμηση, αυτοαντίληψη και έντονο άγχος, ενώ αρκετές φορές απογοητεύονται και θέλουν να μην συνεχίσουν να προσπαθούν.
Στα βασικά λοιπόν ερωτήματα, που ταλανίζουν τους περισσοτέρους μαθητές, όπως μετά τι θα ασχοληθώ, ποιο επάγγελμα θα μου ταίριαζε περισσότερο, ποια σχολή τελικά να επιλέξω, έρχονται να προστεθούν και τα ερωτήματα που σχετίζονται με το, εάν θα μπορέσω να καταφέρω να ανταποκριθώ στις απαιτήσεις ενός πανεπιστημιακού τμήματος ,ενώ δυσκολεύομαι ήδη στο σχολείο και έχω χαμηλές σχολικές επιδόσεις, καθώς και το εάν θα μπορέσω τελικά να επιβιώσω στα σύγχρονα απαιτητικά επαγγελματικά περιβάλλοντα.
Σε αυτό το σημείο έγκειται και η σημασία του Επαγγελματικού Προσανατολισμού γενικά, αλλά για τους μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες ειδικά. Μέσω της πραγματοποίησης του Τεστ Επαγγελματικού Προσανατολισμού ADVISOR, ενός πρωτοποριακού ψυχομετρικού εργαλείου, το οποίο ερευνά τις πραγματικές ικανότητες και δεξιότητες του ατόμου, μέσω της ανάλυσης της προσωπικότητάς του, ο καταρτισμένος Σύμβουλος Επαγγελματικού Προσανατολισμού θα βοηθήσει τον/την μαθητή/τρια να αποκτήσει μια συνοπτική εικόνα για τον εαυτό του/της, καθώς και τις επαγγελματικές κατηγορίες και τους κλάδους που του/της ταιριάζουν περισσότερο ανάλογα με τις κλίσεις, τις δεξιότητες και τα ταλέντα του/της. Στη συνέχεια θα του/της παρουσιάσει τα συνδεόμενα προγράμματα σπουδών με βάση πάντοτε τον συνδυασμό των κύριων χαρακτηριστικών της προσωπικότητας του/της, τα οποία συνδέονται με τη σειρά τους με συγκεκριμένα επαγγελματικά περιβάλλοντα, με βάση πάντα τα κύρια επαγγελματικά και εκπαιδευτικά του/της ενδιαφέροντα.
Είναι πολύ σημαντικό να μπορέσει κάποιος να συνδυάσει τις σπουδές του με βάση τις ικανότητές του. Να ανακαλύψει τα σημεία στα οποία βρίσκεται το συγκριτικό του πλεονέκτημα και τον τρόπο με τον οποίο θα μπορούσε να τα συνδυάσει, προκειμένου να επιτύχει το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα για τον/την ίδιο/α. Γιατί όταν κάποιος/α ασχολείται με αυτό που αγαπά, το κάνει καλύτερα. Αποβάλλοντας το άγχος της αποτυχίας, δεν παραιτείται εύκολα και ανακτά την χαμένη του/της αυτοεκτίμηση, αυτοεικόνα και αυτοπεποίθηση. Ανεξάρτητα από τη δυσκολία που μπορεί να αντιμετωπίζει κάποιος/α στον μαθησιακό τομέα, δεν θα πρέπει σε καμία περίπτωση να σκεφτεί ότι δεν έχει την δυνατότητα να ασχοληθεί με αυτό που πραγματικά του/της ταιριάζει και αγαπά. Στη δική του/της περίπτωση απλά δεν θέλει κόπο, θέλει τρόπο.
Κουμανδέρη Μαρία , Σύμβουλος Σταδιοδρομίας | EMPLOY EDU Σύμβουλοι Εκπαίδευσης και Σταδιοδρομίας