fbpx
« Εκπαίδευση

Διγλωσσία & Εκπαίδευση: διαχείριση, διδασκαλία και καλλιέργεια

Διγλωσσία & Εκπαίδευση: διαχείριση, διδασκαλία και καλλιέργεια

Αποτελεί αλήθεια το γεγονός της συνεχούς αύξησης του μαθητικού πληθυσμού με μεταναστευτική και προσφυγική βιογραφία. Ένας μαθητικός πληθυσμός, ο οποίος χρήζει ιδιαίτερης προσοχής για διάφορους λόγους, μα κυρίως για τη γλωσσική και πολιτισμική διαφορετικότητά τους. Οι δίγλωσσοι αυτοί μαθητές με μεταναστευτικό/προσφυγικό προφίλ εδώ και αρκετά χρόνια έχουν στρέψει το ερευνητικό ενδιαφέρον σε εθνικό και διεθνές επίπεδο προς τη μελέτη της διγλωσσίας, των δίγλωσσων μαθητών και της δίγλωσσης εκπαίδευσης. Πώς θα μπορούσε όμως, να οριστεί ένας δίγλωσσος μαθητής; Τι είναι η διγλωσσία;

Πολλοί ερευνητές, από το να προσπαθήσουν να δώσουν έναν ορισμό στη διγλωσσία και, επομένως στα άτομα που μπορούν να χαρακτηριστούν δίγλωσσα, προτιμούν να τη μελετήσουν μέσα στα πλαίσια της τυπολογίας της, δηλαδή μέσα από τις διαφορετικές μορφές της. Οι τυπολογίες είναι περιγραφικές ταμπέλες και έχουν το πλεονέκτημα ότι επιτρέπουν στους ερευνητές να εργαστούν σε ένα πιο ξεκάθαρο πλαίσιο αναφοράς ανάλογα με τις ανάγκες τους και να αποφύγουν τον κίνδυνο της υπεργενίκευσης σε περιπτώσεις που δεν μπορούν εύκολα να οριοποιηθούν.

Γενικά οι ερευνητές έχουν επιχειρήσει να ορίσουν τη διγλωσσία με τη δημιουργία διχοτομιών και διαφόρων ειδών κλιμάκων. Η συστηματοποίηση των μορφών της διγλωσσίας γίνεται συνήθως με τη βοήθεια τριών κριτηρίων. Τα κριτήρια αυτά είναι:
1. κριτήρια εκμάθησης/απόκτησης, δηλαδή οι συνθήκες κάτω από τις οποίες αποκτήθηκε η διγλωσσία, π.χ. η ηλικία κατά την οποία πραγματοποιήθηκε η εκμάθηση της Γ2 και η μέθοδος ή ο τρόπος απόκτησης της Γ2
2. γλωσσολογικά κριτήρια, δηλαδή ο τρόπος σύνδεσης των γλωσσικών συμβόλων και των σημασιολογικών εννοιών και ο (ανώτερος) βαθμός κατοχής του κάθε γλωσσικού συστήματος και
3. ψυχο-κοινωνικο-γλωσσικά κριτήρια, δηλαδή ποιες επιπτώσεις επιφέρει η διγλωσσία στη γλωσσική, γνωστική, συναισθηματική και κοινωνιολογική ανάπτυξη του ατόμου.

Ως εκ τούτου, λαμβάνοντας υπόψη τη πληθώρα παραγόντων και κριτηρίων εννοιολογικού προσδιορισμού ενός δίγλωσσου μαθητή, οι εκπαιδευτικοί βρίσκονται αντιμέτωποι με διάφορες προκλήσεις διαχείρισης και διδασκαλίας δίγλωσσων μαθητών. Μια πληθώρα ερευνών και μελετών έχει καταδείξει πως οι εκπαιδευτικοί οφείλουν να μελετούν τις ανάγκες και τις δυνατότητες των δίγλωσσων μαθητών τους και σε δεύτερη φάση, να επιχειρούν να αναπτύξουν σε αυτούς τους μαθητές στρατηγικές που θα διευκολύνουν τη γλωσσική ανάπτυξή τους στη/στις γλώσσα/ες στόχο/ους και πιο συγκεκριμένα τις τέσσερις γλωσσικές δεξιότητες – κατανόηση και παραγωγή προφορικού και γραπτού λόγου-. Πέραν όμως της ενθάρρυνσης καλλιέργειας των βασικών γλωσσικών δεξιοτήτων, οι μαθητές είναι αναγκαίο να καλλιεργήσουν τις γνωστικές και μεταγνωστικές ικανότητες μέσα από την ενίσχυση κατάλληλων στρατηγικών τους.

Βέβαια, μια και το πεδίο καλλιέργειας στρατηγικών και ικανοτήτων σε μεταγνωστικό επίπεδο χρήζει ιδιαίτερης προσοχής από τους εκπαιδευτικούς, κρίνεται αναγκαία η συνεχής επιμόρφωσή τους σε οργανωμένα εκπαιδευτικά προγράμματα κατάρτισης και επιμόρφωσης προκειμένου να εξοικειώνονται και να αναπτύσσονται αναφορικά με τεχνικές, στρατηγικές και γενικά πρακτικές που μπορούν να ακολουθήσουν στις τάξεις τους.

Σύνταξη – Επιμέλεια: Δρ Ισαάκ Παπαδόπουλος, Διδάκτωρ Εφαρμοσμένης Γλωσσολογίας

Ανακοινώθηκε η εγκύκλιος των αθλητών

Εισαγωγή των διακριθέντων αθλητών/τριών στην Tριτοβάθμια Eκπαίδευση για το Ακαδ. Έτος 2025-26 Από το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού...

Ανακοινώθηκε το Πρόγραμμα Πανελλαδικών Εξετάσεων 2026

Αναλυτικό Πρόγραμμα για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις 2026 Από το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού ανακοινώνεται το πλήρες πρόγραμμα των...

Μετεγγραφές: Ποια είναι η διαδικασία;

Ποια Είναι η Διαδικασία που Πρέπει να Ακολουθήσω αν Θέλω να Αιτηθώ Μετεγγραφή; Η επιτυχία σου στις Πανελλαδικές  εξετάσεις δεν σημαίνει πάντα ότι το τμήμα...

Η μεγαλύτερη διεθνής έκθεση QS για μεταπτυχιακά επιστρέφει στην Ελλάδα

Η QS είναι πάλι εδώ Η QS, εκδότης των Διεθνών Πινάκων Κατάταξης Πανεπιστημίων- QS World University Rankings, παρουσιάζει την Διεθνή Έκθεση Πανεπιστημίων για...

Ποιες σχολές δεν γνωρίζουμε και σχετίζονται με την Τεχνητή Νοημοσύνη (AI);

Αυτές είναι μερικές σχολές που σχετίζονται με την Τεχνητή Νοημοσύνη (AI); Η Τεχνητή Νοημοσύνη (AI) αποτελεί έναν από τους πιο επαναστατικούς τομείς της...

Εισαγωγή στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση των υποψηφίων/πληγέντων του δυστυχήματος των Τεμπών

Εισαγωγή στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση των υποψηφίων/πληγέντων του δυστυχήματος των Τεμπών. Από το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού ανακοινώνεται...

Μεταπτυχιακό στην Ιατρική του Μέλλοντος

  Digital Humanities: Μεταπτυχιακό στην Ιατρική του Μέλλοντος Σε μια εποχή όπου η τεχνολογία αλλάζει ριζικά το τοπίο της υγειονομικής περίθαλψης, ένα νέο...

Έναρξη υποβολής αιτήσεων επιλογής και εγγραφής στις ΣΑΕΚ

Έναρξη υποβολής αιτήσεων επιλογής και εγγραφής καταρτιζομένων στις Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης (Σ.Α.Ε.Κ.) αρμοδιότητας ΥΠΑΙΘΑ H Γενική Γραμματεία...

Έναρξη Υποβολής Αιτήσεων στην Επαγγελματική Σχολή Κατάρτισης του Περάματος

Έναρξη Υποβολής Αιτήσεων στην Επαγγελματική Σχολή Κατάρτισης του Περάματος H Γενική Γραμματεία Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης,...

Ανακοινώθηκαν οι συντελεστές για την Ε.Β.Ε στις Στρατιωτικές Σχολές και τα Σώματα Ασφαλείας

Αλλαγές στις Ε.Β.Ε στις Στρατιωτικές Σχολές και στα Σώματα Ασφαλείας Υπογράγημε από την Σ. Ζαχαράκη η απόφαση για τους Συντελεστές της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής...