Πανελλαδικές 2022: Τα νέα Δεδομένα στον Υπολογισμό Μορίων
Πανελλαδικές 2022: Τα νέα Δεδομένα στον Υπολογισμό Μορίων & Αναλυτικά Παραδείγματα για κάθε επιστημονικό πεδίο
Η πιο πρόσφατη αλλαγή και ίσως η σημαντικότερη της φετινής χρονιάς έγινε στο τέλος της εβδομάδας που πέρασε, όπου ανακοινώθηκαν οι νέοι συντελεστές βαρύτητας για τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα. Μια αλλαγή η οποία θα αποτυπωθεί ξεκάθαρα στις φετινές Πανελλαδικές όπου οι φετινοί υποψήφιοι θα κληθούν να επιλύσουν ένα «γρίφο» συμπληρώνοντας το μηχανογραφικό τους.
Ποια είναι όμως η ουσιαστική διαφορά σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές;
Από φέτος, και τα τέσσερα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα έχουν το δικό τους συντελεστή βαρύτητας, ο οποίος ορίζεται από κάθε ένα τμήμα ξεχωριστά. Ο συντελεστής βαρύτητας που αποδίδεται σε κάθε ένα από τα τέσσερα (4) πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα εκφράζεται σε ποσοστό επί τοις εκατό (%) και δεν μπορεί να είναι μικρότερος του 20%. Το άθροισμα των συντελεστών αποδίδει το 100%.
Για να γίνει αντιληπτή η αλλαγή αυτή, καθώς πλέον ο υποψήφιος δεν θα έχει ένα και μοναδικό σύνολο μορίων, ακολουθούν ενδεικτικά παραδείγματα, ένα για κάθε πεδίο, για να έχετε μια αρχική εικόνα:
1ο Πεδίο
Εξεταζόμενο Μάθημα |
Βαθμοί |
Συντελεστές Φιλοσοφίας Πάτρας | Μόρια Φιλοσοφίας Πάτρας | Συντελεστές Νομικής ΑΠΘ | Μόρια Νομικής ΑΠΘ | Συντελεστές Ψυχολογίας ΕΚΠΑ | Μόρια Ψυχολογίας ΕΚΠΑ | |
Γλώσσα | 13 | 40% | 5200 | 30% | 3900 | 30% | 3900 | |
Αρχαία | 18 | 20% | 3600 | 30% | 5400 | 25% | 4500 | |
Ιστορία | 16 | 20% | 3200 | 20% | 3200 | 25% | 4000 | |
Λατινικά | 19 | 20% | 3800 | 20% | 3800 | 20% | 3800 | |
Σύνολο ανα Τμήμα | 15800 | 16300 | 16200 | |||||
Στον παραπάνω πίνακα έχουμε ένα υποθετικό σενάριο, στο οποίο ο/η υποψήφιος/α έχει γράψει στις πανελλαδικές εξετάσεις 13 στο μάθημα της Νέας Ελληνικής Γλώσσας, 18 στα Αρχαία, 16 στην Ιστορία και τέλος 19 στα Λατινικά. Τη χρονιά που μας πέρασε ο/η υποψήφιος/α θα συγκέντρωνε 16660 μόρια, με τα οποία θα διεκδικούσε την είσοδό του σε όλα τα τμήματα με αυτό ακριβώς το σύνολο μορίων.
Φέτος για κάθε τμήμα ο/η υποψήφιος/α θα συγκεντρώνει διαφορετικά μόρια για την εισαγωγή στο καθένα από αυτά. Στο παράδειγμά μας, και οι τρεις σχολές έχουν τον ίδιο συντελεστή βαρύτητας στα Λατινικά και άρα ο/η υποψήφιος/α συγκεντρώνει στο μάθημα αυτό τον ίδιο επακριβώς αριθμό μορίων (3800) από αυτή του/της την επίδοση. Δεν συμβαίνει το ίδιο όμως με τα Αρχαία, γιατί κάθε σχολή έχει ορίσει διαφορετικό συντελεστή για το μάθημα αυτό και έτσι συγκεντρώνει διαφορετικά μόρια (3600 για το τμήμα Φιλοσοφίας Πάτρας, 5400 για το τμήμα της Νομικής ΑΠΘ και 4500 για το τμήμα Ψυχολογίας του ΕΚΠΑ). Άρα το τελικό άθροισμα των μορίων για τη κάθε σχολή είναι διαφορετικό.
2ο Πεδίο
Εξεταζόμενο Μάθημα |
Βαθμοί |
Συντελεστές Φυσικού Ιωαννίνων | Μόρια Φυσικού Ιωαννίνων | Συντελεστές Ηλεκτρολόγων Μηχανικών ΔΠΘ | Μόρια Ηλεκτρολόγων Μηχανικών ΔΠΘ | Συντελεστές Μηχανολόγων Μηχανικών ΕΜΠ | Μόρια Μηχανολόγων Μηχανικών ΕΜΠ |
Γλώσσα | 12 | 20% | 2400 | 20% | 2400 | 22% | 2640 |
Φυσική | 14 | 33% | 4620 | 30% | 4200 | 26% | 3640 |
Χημεία | 18 | 20% | 3600 | 20% | 3600 | 20% | 3600 |
Μαθηματικά | 17 | 27% | 4590 | 30% | 5100 | 32% | 5440 |
Σύνολο ανα Τμήμα | 15210 | 15300 | 15320 |
Στο παραπάνω υποθετικό παράδειγμα ο/η υποψήφιος/α έχει γράψει στο μάθημα της Γλώσσας 12, στη Φυσική 14, στη Χημεία 18 και στα Μαθηματικά 17. Πέρυσι ο/η υποψήφιος/α θα είχε συγκεντρώσει 15390 μόρια, με τα οποία θα διεκδικούσε την είσοδό του σε όλα τα τμήματα με αυτόν ακριβώς τον αριθμό.
Φέτος για κάθε τμήμα ο/η υποψήφιος/α θα συγκεντρώνει διαφορετικά μόρια για την εισαγωγή σε αυτά. Στο παράδειγμά μας και οι τρεις σχολές έχουν τον ίδιο συντελεστή βαρύτητας στη Χημεία, το οποίο σημαίνει πως ο/η υποψήφιος/α συγκεντρώνει τα ίδια μόρια (3600) από αυτή την προσπάθεια. Στο μάθημα όμως της Φυσικής σε κάθε ένα από τα παραπάνω τμήματα συγκεντρώνει διαφορετικά μόρια (4620 στο Φυσικό Ιωαννίνων, 4200 στο Ηλεκτρολόγων Μηχανικών ΔΠΘ και 3640 στο Μηχανολόγων Μηχανικών ΕΜΠ). Τελικώς ο/η υποψήφιος/α έχει πάλι διαφορετικά σύνολα μορίων για να διεκδικήσει την εισαγωγή του στην εκάστοτε σχολή.
3ο Πεδίο
Εξεταζόμενο Μάθημα |
Βαθμοί |
Συντελεστές Ιατρικής ΔΠΘ | Μόρια Ιατρικής ΔΠΘ |
Συντελεστές Φαρμακευτικής ΕΚΠΑ |
Μόρια Φαρμακευτικής ΕΚΠΑ |
Συντελεστές Βιολογίας ΑΠΘ | Μόρια Βιολογίας ΑΠΘ |
Γλώσσα | 15 | 25% | 3750 | 20% | 3000 | 20% | 3000 |
Φυσική | 18 | 25% | 4500 | 20% | 3600 | 20% | 3600 |
Χημεία | 19 | 25% | 4750 | 30% | 5700 | 27% | 5130 |
Βιολογία | 16 | 25% | 4000 | 30% | 4800 | 33% | 5280 |
Σύνολο ανα Τμήμα | 17000 | 17100 | 17010 |
Στον παραπάνω πίνακα έχουμε ένα υποθετικό σενάριο, στο οποίο ο/η υποψήφιος/α έχει γράψει στις πανελλαδικές εξετάσεις 15 στο μάθημα της Νέας Ελληνικής Γλώσσας, 18 στη Φυσική , 19 στη Χημεία και τέλος 16 στη Βιολογία. Τη χρονιά που μας πέρασε ο/η υποψήφιος/α θα συγκέντρωνε 17010 μόρια, με τα οποία θα διεκδικούσε την είσοδό του σε όλα τα τμήματα με αυτόν ακριβώς τον αριθμό.
Φέτος για κάθε τμήμα ο/η υποψήφιος/α θα συγκεντρώνει διαφορετικά μόρια για την εισαγωγή σε αυτά. Στο παράδειγμά μας και οι τρεις σχολές στο μάθημα της Φυσικής έχουν διαφορετικό συντελεστή, οπότε σε κάθε ένα από τα παραπάνω τμήματα συγκεντρώνει από το μάθημα αυτό διαφορετικά μόρια (4500 στην Ιατρική Αλεξανδρουπόλεως, 3600 στη Φαρμακευτική Αθηνών και 3600 στο Βιολογικό Θεσσαλονίκης).Το ίδιο συμβαίνει και για τα υπόλοιπα εξεταζόμενα πανελλαδικώς μαθήματα με αποτέλεσμα ο/η υποψήφιος/α να έχει συνολικά διαφορετικά μόρια για να διεκδικήσει την εισαγωγή του στην εκάστοτε σχολή. Μάλιστα, ειδικά σε υψηλόβαθμες και περιζήτητε σχολές όπως η Ιατρική, τα 100 μόρια που «χάνει» από τους συντελεστές συγκριτικά με τη Φαρμακευτική του ΕΚΠΑ, μπορεί να του στερήσουν την εισαγωγή στη σχολή!
4ο Πεδίο
Εξεταζόμενο Μάθημα |
Βαθμοί |
Συντελεστές Πληροφορικής Ηρακλείου | Μόρια Πληροφορικής Ηρακλείου | Συντελεστές Οργάνωσης & Διοίκησης Πειραιά | Μόρια Οργάνωσης & Διοίκησης Πειραιά | Συντελεστές Οικονομικού ΠΑΜΑΚ | Μόρια Οικονομικού ΠΑΜΑΚ |
Γλώσσα | 10 | 26% | 2600 | 20% | 2000 | 30% | 3000 |
Μαθηματικά | 15 | 27% | 4050 | 20% | 3000 | 30% | 4500 |
Πληροφορική | 18 | 27% | 4860 | 30% | 5400 | 20% | 3600 |
Οικονομία | 16 | 20% | 3200 | 30% | 4800 | 20% | 3200 |
Σύνολο ανα Τμήμα | 14710 | 15200 | 14300 |
Στον παραπάνω πίνακα έχουμε ένα τελευταίο υποθετικό σενάριο, στο οποίο ο/η υποψήφιος/α έχει γράψει στις πανελλαδικές εξετάσεις 10 στο μάθημα της Νέας Ελληνικής Γλώσσας, 15 στα Μαθηματικά, 18 στην Πληροφορική και τέλος 16 στην Οικονομία. Τη χρονιά που μας πέρασε ο/η υποψήφιος/α θα συγκέντρωνε 14870 μόρια, με τα οποία θα διεκδικούσε την είσοδό του σε όλα τα τμήματα με αυτόν ακριβώς τον αριθμό.
Φέτος για κάθε τμήμα ο/η υποψήφιος/α θα συγκεντρώνει διαφορετικά μόρια για την εισαγωγή σε αυτά. Στο παράδειγμά μας και οι τρεις σχολές στο μάθημα της Οικονομίας έχουν διαφορετικό συντελεστή, οπότε σε κάθε ένα από τα παραπάνω τμήματα συγκεντρώνει από το μάθημα αυτό διαφορετικά μόρια (3200 στην Πληροφορική Ηρακλείου και στο Οικονομικό του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, ενώ 4800 στο Οργάνωσης & Διοίκησης στο Πανεπιστήμιο Πειραιά).Το ίδιο συμβαίνει και για τα υπόλοιπα εξεταζόμενα πανελλαδικώς μαθήματα με αποτέλεσμα ο/η υποψήφιος/α να έχει συνολικά διαφορετικά μόρια για να διεκδικήσει την εισαγωγή του στην εκάστοτε σχολή. Μάλιστα βλέπουμε και μια εντυπωσιακή απόκλιση (500 μόρια) μεταξύ της Πληροφορικής Ηρακλείου και του τμήματος του Πειραιά!
Από τα σύντομα αυτά παραδείγματα, συμπεραίνουμε φυσικά ότι πλέον δεν μπορούμε να απαντήσουμε στην ερώτηση «Πόσα μόρια έγραψες;» γιατί για κάθε σχολή ο/η υποψήφιος/α έχει συγκεντρώσει διαφορετικά μόρια. Με τα νέα δεδομένα ο/η υποψήφιος/α που είναι αρκετά δύσκολο να εστιάσει στα αντίστοιχα μαθήματα με τον υψηλότερο συντελεστή για να μπορέσει να διεκδικήσει την είσοδό του/της με μεγαλύτερες πιθανότητες καθώς διαφοροποιούνται αρκετά οι σχετικοί συντελεστές από τμήμα σε τμήμα. Ωστόσο, προς αυτήν την κατεύθυνση είναι ιδιαίτερα σημαντική η συμβολή του επαγγελματικού προσανατολισμού και η τεχνογνωσία της επιστημονικής μας ομάδας, που μπορεί να βοηθήσει ένα μαθητή με εξειδικευμένα προγράμματα συμβουλευτικής, να εστιάσει σε συγκεκριμένες επιλογές και να γνωρίζει έγκαιρα και τα μαθήματα που θα τον βοηθήσουν να πετύχει καλύτερες επιδόσεις.
Σύνταξη: Δημήτρης Νίκου, Σύμβουλος Επαγγελματικού Προσανατολισμού
EMPLOY EDU Σύμβουλοι Εκπαίδευσης & Σταδιοδρομίας