Μαθητές και γονείς στο λύκειο
Και τώρα Λύκειο…
Μια περίοδος γεμάτη όνειρα, επιλογές, γνώσεις αλλά και προσδοκίες, τόσο από εσένα τον/την ίδιο/α όσο και από όλους τους οικείους σου. Από τη μια, οι μαθητές/τριες προσπαθούν να οργανώσουν την καθημερινότητά τους ανάμεσα σε μαθήματα, υποχρεώσεις, ενδιαφέροντα, ελεύθερο χρόνο και προσωπική ζωή, αγωνιώντας για το τι θα γίνουν στο μέλλον και από την άλλη, οι γονείς άλλοτε παρακολουθούν σιωπηλοί και υποστηρικτικοί με αγωνία και άλλοτε γίνονται πιεστικοί, συχνά εν αγνοία τους. Είναι σημαντικό να κατανοήσουν ότι είναι συνοδοιπόροι σε αυτή την τελευταία μαθητική τους διαδρομή, προκειμένου να συνεργαστουν ώστε αυτή να καταστεί πιο ουσιαστική.
Οι μαθητές και οι μαθήτριες, από την πλευρά σας, προσπαθούν να ανακαλύψουν το νόημα των μαθημάτων που καλούνται να διαβάσουν και να παραμείνουν συγκεντρωμένοι στον στόχο τους. Προσπαθούν να βρουν τρόπους να οργανώσουν τον πολύτιμο ελεύθερο χρόνο τους, καθώς και στρατηγικές «έξυπνου» διαβάσματος, προκειμένου να κατανοήσουν βαθύτερα το περιεχόμενο των μαθημάτων και να περιορίσουν το άγχος που προκύπτει από αυτά. Επιπλέον, αναρωτιούνται ποιο θα ήταν το ιδανικότερο επάγγελμα γι’ αυτούς, τι θα τους ταίριαζε περισσότερο, αν θα παρουσίαζε προοπτικές και πόσο άμεση θα ήταν η επαγγελματική τους αποκατάσταση. Εξετάζουν, επίσης, το ενδεχόμενο να σπουδάσουν στο εξωτερικό, αναζητώντας τις κατάλληλες ευκαιρίες μέσω προγραμμάτων ή υποτροφιών, ενώ ταυτόχρονα προσπαθούν να αναπτύξουν τις δεξιότητες που απαιτεί σήμερα η αγορά εργασίας, όπως οι ψηφιακές δεξιότητες, η δημιουργικότητα και η ομαδική εργασία. Όλα αυτά συνδυάζονται με το άγχος, την πίεση και την κούραση που συνεπάγεται η διαγωνιστική διαδικασία, ενώ οι μαθητές αναζητούν κατανόηση από γονείς και καθηγητές.
Από την άλλη, οι γονείς αγωνιούν, καθώς επιθυμούν να δουν το παιδί τους προσανατολισμένο και υπεύθυνο για το μέλλον του, χωρίς όμως να γνωρίζουν πάντα τον τρόπο με τον οποίο μπορούν να συμβάλουν στο αποδοτικότερο διάβασμά του ή να το στηρίξουν χωρίς να του ασκούν πίεση. Προσπαθούν να κατανοήσουν τον φόρτο εργασίας του παιδιού τους και να το βοηθήσουν ρεαλιστικά. Παράλληλα, επιδιώκουν να ενημερωθούν για τις ανάγκες της σύγχρονης αγοράς εργασίας με βιβλία και οδηγούς, προσφέροντας στο παιδί τους τη δυνατότητα να ασχοληθεί με την τεχνολογία ή να μάθει περισσότερες από μία ξένες γλώσσες. Αναζητούν, επίσης, λύσεις σχετικά με την οικονομική υποστήριξή του σε περίπτωση που αποφασίσει να σπουδάσει στο εξωτερικό, προσπαθώντας παράλληλα να αποφύγουν περιττές συγκρούσεις και να αναγνωρίσουν την ανάγκη του παιδιού τους για καθολική υποστήριξη.
Η λύση, μεταξύ άλλων, μπορεί να αναζητηθεί στον σωστό επαγγελματικό προσανατολισμό, ο οποίος λειτουργεί ως καθοριστικός σύμμαχος τόσο για τους μαθητές όσο και για τους γονείς τους. Μέσα από τη σωστή ενημέρωση, τη συμβουλευτική υποστήριξη και την αυτογνωσία που προσφέρει, οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα να ανακαλύψουν τις πραγματικές τους κλίσεις, τα ενδιαφέροντά τους, τα ταλέντα τους, τις αξίες τους και τις δυνατότητες που ανοίγονται μπροστά τους. Μαθαίνουν να λαμβάνουν αποφάσεις με γνώμονα τις δεξιότητές τους και όχι την πίεση του περιβάλλοντος ή τις κοινωνικές προσδοκίες. Παράλληλα, οι γονείς ενημερώνονται για τις σύγχρονες τάσεις της αγοράς εργασίας, κατανοούν καλύτερα τις ανάγκες και τις επιλογές των παιδιών τους και μαθαίνουν να τα στηρίζουν με τρόπο ουσιαστικό, ενθαρρυντικό και ρεαλιστικό. Έτσι, ο επαγγελματικός προσανατολισμός δεν αποτελεί απλώς μια διαδικασία ενημέρωσης, αλλά ένα πολύτιμο εργαλείο επικοινωνίας, κατανόησης και κοινού σχεδιασμού του μέλλοντος.
Τελικά, σημασία για τη διατήρηση μιας σχέσης εμπιστοσύνης μεταξύ παιδιών και γονιών δεν έχει μόνο η επίδοση ή η επιτυχία στις εξετάσεις. Οι μαθητές χρειάζονται τη στήριξη, την ενθάρρυνση και την πίστη των γονιών τους, ενώ οι γονείς χρειάζεται να θυμούνται πως κάθε παιδί είναι προορισμένο να χαράξει τη δική του πορεία. Απαιτείται η ύπαρξη αμοιβαίας κατανόησης, ειλικρινούς επικοινωνίας και αποδοχής, ώστε το Λύκειο να μην αποτελεί απλώς μια απαιτητική περίοδο, αλλά μια ευκαιρία για να γνωρίσουν οι μαθητές καλύτερα τον εαυτό τους και οι γονείς, τα παιδιά τους.
Κουμανδέρη Μαρία, Σύμβουλος Επαγγελματικού Προσανατολισμού | EMPLOY EDU | Σύμβουλοι Εκπαίδευσης και Σταδιοδρομίας