Επαγγέλματα του Μέλλοντος ανά Επιστημονικό Πεδίο
Επαγγέλματα του Μέλλοντος
Συνυπολογίζοντας σχετικά δεδομένα, εξειδικευμένη αρθρογραφία αλλά και έγκριτες μελέτες από φορείς όπως το Παγκόσμιο Ινστιτούτο της McKinsey (MGI), το CEDEFOP, μελέτες της ManPower και του Αμερικανικού Υπουργείου Εργασίας, του W.E.F. και πολλές ακόμη σχετικές πηγές, η επιστημονική μας ομάδα, ετησίως επεξεργάζεται όλα αυτά τα δεδομένα και προσπαθεί να τα αξιοποιήσει συνδυαστικά με τις εκπαιδευτικές και επαγγελματικές δυνατότητες που προσφέρονται μέσα από προγράμματα Σπουδών της Ελληνικής Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Κατά αυτόν τον τρόπο, η ετήσια μελέτη μας με τον τίτλο «Επαγγέλματα του Μέλλοντος & Αναδυόμενοι Κλάδοι στα Επιστημονικά Πεδία» προσπαθεί να αναδείξει δυναμικούς κλάδους των επιστημών και της οικονομίας που συνδέονται με επαγγέλματα του Μέλλοντος, προκειμένου να σκιαγραφήσει μια εικόνα της αυριανής αγοράς εργασίας.
Τα δυο βασικά δεδομένα της εποχής μας έχουν να κάνουν αρχικά με τις αλλαγές στις αρμοδιότητες και την αποστολή πολλών επαγγελμάτων και με την εξ αποστάσεως ή/και υβριδική εργασία όπου για ένα σημαντικό ποσοστό του παγκόσμιου εργατικού δυναμικού ενδεχομένως να αποτελέσει τη νέα πραγματικότητα. Στην Ευρωπαϊκή Ένωση είναι αρκετές οι μελέτες και οι αναφορές όπου είναι ευδιάκριτη η αναμενόμενη αύξηση της απασχόλησης σε τομείς και πεδία που χαρακτηρίζονται «έντασης γνώσης» όπως για παράδειγμα οι (ψηφιακές) χρηματοοικονομικές υπηρεσίες και οι τηλεπικοινωνίες και αναμενόμενη η μείωση της απασχόλησης σε τομείς όπως η γεωργία και η μεταποίηση. Λαμβάνοντας παράλληλα υπόψη, πως έχει ξεκινήσει ήδη η 4η Βιομηχανική Επανάσταση (που έχει τρεις ευδιάκριτους πυλώνες: τα Μεγάλα Δεδομένα, την αυξανόμενη Υπολογιστική Δύναμη και φυσικά την Τεχνητή Νοημοσύνη), εύστοχα έχει αναφερθεί πως καλούμαστε να εκπαιδεύσουμε τα παιδιά μας για δουλειές που ακόμα δεν έχουν δημιουργηθεί, για να χρησιμοποιήσουν τεχνολογίες που ακόμα δεν έχουν ανακαλυφθεί, και όλα αυτά για να λύσουν προβλήματα που ακόμα δεν ξέρουμε ότι υπάρχουν!
Η σύνδεση των τάσεων αυτών με τα επιστημονικά πεδία και τα τμήματα δεν είναι απόλυτη, καθώς πολλά από αυτά τα τμήματα είναι κοινά ενώ ορισμένες αναφερόμενες ειδικότητες σχετίζονται με μεταπτυχιακές εξειδικεύσεις κ.λπ. αλλά και τα τμήματα που συνδέονται με τα αναφερόμενα επαγγέλματα είναι ενδεικτικά και όχι τα μοναδικά. Στόχος είναι οι μαθητές να διαμορφώσουν μια αρχική εικόνα. Προκειμένου να κατατοπίσουμε τον κάθε ενδιαφερόμενο, παραθέτουμε το επιστημονικό πεδίο που εντάσσονται αυτά τα τμήματα με τις συναφείς ειδικότητες αλλά και τα πιο βασικά προγράμματα σπουδών που μπορεί να ακολουθήσει ένας μαθητής προκειμένου να οδηγηθεί προς αυτά τα επαγγέλματα του μέλλοντος.
Προγράμματα Σπουδών & Συνδεόμενες Ειδικότητες ανά κλάδο & πεδίο
1ο επιστημονικό πεδίο
Εδώ και αρκετά χρόνια, η επιστημονική μας ομάδα είχε αναδείξει τη σπουδαιότητα τόσο της Δια Βίου Μάθησης αλλά και της εξ αποστάσεως διδασκαλίας, δεδομένο το οποίο μέσα στην πανδημία αναδύθηκε πολύ έντονα. Παράλληλα, ο ρόλος της διαπολιτισμικής και της ειδικής αγωγής συνεχίζει να αποτελεί ένα ζητούμενο όχι μόνο για το ελληνικό αλλά και για πολλά εκπαιδευτικά συστήματα. Η Πολυγλωσσία και η διαγλωσσικότητα στην εκπαίδευση δεν παύει επίσης να αποτελεί παγκοσμίως κυρίαρχο παιδαγωγικό στόχο ενισχύοντας αντίστοιχα την παιδαγωγική της διαγλωσσικότητας που προκρίνει μια δυναμική αντιμετώπιση της γλώσσας από εφαρμογές που ξεκινούν από την εκπαίδευση και φτάνουν ως την Υπολογιστική Γλωσσολογία. Επιπρόσθετα, οι Νευροεπιστήμες που έχουν ως βασικό στόχο να κατανοήσουν πώς οι διάφορες ομάδες νευρώνων αλληλεπιδρούν μεταξύ τους για την εκδήλωση της συμπεριφοράς, διερευνούν διεργασίες που εμπλέκονται στις διάφορες σωματικές λειτουργίες, στη λήψη αποφάσεων, στο συναίσθημα, στη μάθηση και επακόλουθα αποκτούν συνάφεια με προγράμματα σπουδών που θα εντοπίσει ο κάθε ενδιαφερόμενος και στο πρώτο επιστημονικό πεδίο.
Προγράμματα Σπουδών που μεταδίδουν γνώσεις σε ορισμένους από αυτούς κλάδους, παρέχονται π.χ. στο τμήμα Εκπαιδευτικής – Κοινωνικής Πολιτικής σε προπτυχιακό επίπεδο για τη Συνεχιζόμενη Εκπαίδευση και την Ειδική Αγωγή και σε Μεταπτυχιακά Προγράμματα που έχουν ως γνωστικό αντικείμενο την Αξιοποίηση των Νέων Τεχνολογιών σε διάφορες βαθμίδες και μορφές Εκπαίδευσης. Επίσης, το νέο τμήμα Γλωσσικών και Διαπολιτισμικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας είναι το μοναδικό που, σε προπτυχιακό επίπεδο, αποσκοπεί στην προετοιμασία στελεχών Διαπολιτισμικής Αγωγής. Ειδικότερα:
- Γλωσσικών & Διαπολιτισμικών Σπουδών | Στελέχη Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης
Εκπαιδευτικής & Κοινωνικής Πολιτικής | Στελέχη Συνεχιζόμενης Κατάρτισης – Ειδικοί στις Νευροεπιστήμες της εκπαίδευσης – Εκπαιδευτές Ενηλίκων - Εκπαιδευτικής & Κοινωνικής Πολιτικής | Παιδαγωγικό Ειδικής Αγωγής | Ειδικοί Παιδαγωγοί – Στελέχη Ειδικής Αγωγής
- Φιλολογίας + Μ.Π.Σ. στις Τεχνολογίες της Πληροφορίας & Επικοινωνίας ή Μ.Π.Σ. στην Τεχνογλωσσία | Εκπαιδευτικοί ειδικευμένοι στην Εξ αποστάσεως Εκπαίδευση – Υπολογιστικοί Γλωσσολόγοι
- Ψυχολογίας | Ψυχομέτρες
- Πολιτισμικής Τεχνολογίας & Επικοινωνίας | Πολιτισμικοί Πληροφορικοί
- Φιλοσοφίας – Παιδαγωγικής | Ψυχολογίας | Σύμβουλοι Σταδιοδρομίας
- Φιλοσοφίας | Σύμβουλοι Βιοηθικής – Σύμβουλοι Προσωπικής Ανάπτυξης
2ο & 3ο επιστημονικό πεδίο
Στα συγκεκριμένα επιστημονικά πεδία περιλαμβάνονται τμήματα τα οποία έχουν 2 σημαντικά χαρακτηριστικά: Αρκετά από αυτά είναι προσβάσιμα και από το 2ο Ε.Π. και από το 3ο Ε.Π. (π.χ. Χημείας, Γεωπονίας κ.ά.) και επίσης, αρκετά σχετίζονται με γενικές επιστήμες ή επιστήμες «βάσης» όπως συχνά χαρακτηρίζουμε τα συγκεκριμένα προγράμματα σπουδών. Το γεγονός αυτό παρέχει τη δυνατότητα στους αποφοίτους τους, να μετακινηθούν διεπιστημονικά σε αρκετούς κλάδους και φυσικά να έχουν το γνωστικό υπόβαθρο να ασκήσουν αρκετά από τα επαγγέλματα τα οποία ορίζουμε ως επαγγέλματα του μέλλοντος.
Ξεκινώντας από τον τομέα του AgTech, το πεδίο της Αγροτικής Τεχνολογίας αποτελεί μείζον ζήτημα ήδη και για τη χώρα μας και αναδεικνύει εφαρμογές που σχετίζονται με την ανάλυση δεδομένων σε Πληροφοριακά Συστήματα διαχείρισης αγρών (FMIS – Farm Management Information Systems), την αξιοποίηση της Τεχνητής Νοημοσύνης στα AgroLogistics και στη βελτιστοποίηση της Εφοδιαστικής Αλυσίδας και γενικότερα τη μετάβαση της Αγροτικής Παραγωγής & Οικονομίας σε ένα νέο μοντέλο με τη συνδρομή της Γεωργικής Μηχανικής. Παράλληλα, παγκοσμίως, το δυσβάσταχτο κόστος της ρύπανσης και τα αντισταθμιστικά οφέλη της περιβαλλοντικής βιωσιμότητας αναγνωρίζονται ολοένα και περισσότερο. Κράτη επενδύουν στην πράσινη ενέργεια σε μαζικές κλίμακες ενώ οι πράσινες τεχνολογίες όπως π.χ. τα ηλεκτρικά οχήματα κερδίζουν το ενδιαφέρον πολιτών αλλά και επενδυτών. Δεν είναι τυχαίο πως, μετά τον όρο ψηφιακή οικονομία, ακούγεται διαρκώς η «πράσινη οικονομία» που αναμένεται να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο παγκοσμίως την επόμενη δεκαετία. Ενδεικτικά, θα αναφέρουμε ορισμένα από τα προγράμματα που συνδέονται με τα προαναφερθέντα:
Κλάδος Θετικών Επιστημών
- Μαθηματικό | Στατιστικής | Πληροφορικής | Αναλυτές Δεδομένων – Αναλογιστές
- Στατιστικής | Βιολογίας | Βιοστατιστικοί
- Βιολογίας | Μοριακής Βιολογίας | Βιοχημείας & Βιοτεχνολογίας | Μοριακοί Βιολόγοι – Βιοτεχνολόγοι
- Χημικών Μηχανικών | Χημείας | Τοξικολόγοι – Ελεγκτές Ποιότητας – Αναλυτές Συστημάτων – Περιβαλλοντικοί Χημικοί – Χημικοί Ναυτιλίας
- Περιβάλλοντος | Μηχανικών Περιβάλλοντος | Περιβαντολλόγοι – Μηχανικοί Περιβάλλοντος
Πρωτογενής Κλάδος – Παραγωγή
- Γεωπονίας | Αγροτικής Οικονομίας & Ανάπτυξης | Αγροτεχνολόγοι – Γεωργικοί Μηχανικοί
- Επιστήμης Φυτικής Παραγωγής | Γεωπόνοι Εναλλακτικών Καλλιεργειών
- Τμήματα Τεχνολογίας Τροφίμων | Ελεγκτές Ποιότητας – Τεχνολόγοι Τροφίμων
- Βιοτεχνολογίας Γ.Π.Α. | Βιοτεχνολόγοι
Κλάδος Υγείας & Πρόνοιας
Ίσως είναι ο κλάδος και το επιστημονικό πεδίο που αναδείχθηκε περισσότερο από κάθε άλλο μέσα στην πανδημία, αναφορικά με τη συμβολή του, όχι μόνο στην καθημερινότητα μας, αλλά ακόμα και στην ίδια την Οικονομία.
Γιατροί, Νοσηλευτές, Επαγγελματίες Υγείας, Τεχνολόγοι ιατρικών εργαστηρίων αποκτούν μεγαλύτερη αναγνώριση και βαρύτητα πλέον. Σε συνδυασμό με πεδία όπως η τηλεϊατρική όπου εξετάσεις, ακόμη και διαγνώσεις, γίνονται εξ αποστάσεως, η ιατρική πληροφορική αλλά και η υγειονομική ασφάλεια είναι ευρύτερες τάσεις όπου η πανδημία επιτάχυνε. Τα επαγγέλματα/ειδικότητες που συνδέονται με αυτούς του τομείς είναι δεκάδες. Αρκεί να αναλογιστούμε πως μόνο στις Ιατρικές Σχολές, συνυπολογίζοντας τις ειδικότητες και τις μεταπτυχιακές εξειδικεύσεις, ξεπερνούν τα 100. Επίσης, ο τεράστιος αριθμός δεδομένων που μπορεί να αξιοποιηθεί στην Υγεία σε συνδυασμό με την αλληλεπίδραση των κλάδων που εμπλέκονται στο σημαντικό αυτό πεδίο, γεννά διεπιστημονικές εφαρμογές όπως η υπολογιστική βιολογία που μας δίνει εργαλεία και γνώσεις για να απεικονίσουμε τα δεδομένα, να τα συγκρίνουμε και να διαπιστώσουμε τις σχέσεις σε βιολογικά συστήματα. Ενδεικτικά:
- Ιατρική | Γηρίατροι | Τηλεϊατροί | Ιατροί – Πληροφορικοί | Εμβιομηχανικοί
- Νοσηλευτική | Νοσηλευτές Γηριατρικής & Επείγουσας Νοσηλευτικής
- Ιατρική | Φαρμακευτική | Κτηνιατρική | Ειδικoί & Εμπειρογνώμονες σε Θέματα Συμμόρφωσης
- Φαρμακευτική | Τοξικολόγοι – Σχεδιαστές Φαρμάκων
- Εργοθεραπεία | Εργοθεραπευτές
- Βιολογία | Ιατρική | Βιογενετιστές | Σύμβουλοι γενετικών ασθενειών
- Βιολογία | Βιοπληροφορική | Υπολογιστικοί Βιολόγοι – Μοριακοί Διαγνωστικοί
Ενεργειακός Κλάδος & Κλάδος Μηχανικής / Μηχανολογίας
Περισσότερο από ποτέ στο πρόσφατο παρελθόν, ολόκληρη η ανθρωπότητα αντιλήφθηκε πόσο εξαρτημένη είναι από συστήματα και δίκτυα πληροφορικής. Όπως επίσης, πόσο αναγκαία είναι η απρόσκοπτη μεταφορά και αξιοποίηση των δεδομένων από τα δίκτυα κινητής τηλεφωνίας και τα ενσύρματα ευρυζωνικά δίκτυα για ανάγκες σχετικές με την εκπαίδευση μέχρι την πανανθρώπινη ανάγκη για επικοινωνία. Η πανδημία κατέδειξε στον καθένα μας την σπουδαιότητα των υποδομών, των δικτύων, της μηχανικής, των έξυπνων υλικών και όχι μόνο.
Επιπρόσθετα, αρχίζουν να λογίζονται ως πιο αναγκαίες και επιτακτικά εφαρμόσιμες, τεχνολογίες όπως η εικονική πραγματικότητα, το IoT αλλά παράλληλα ετέθη και η βάση για το «Διαδίκτυο των αισθήσεων» (όπου οι συσκευές θα μπορούν να μας τροφοδοτούν πληροφορίες μέσω και των πέντε αισθήσεών μας).
Το αυτόνομο εμπόριο, τα αυτοοδηγούμενα οχήματα και τα μη επανδρωμένα αντικείμενα, φαντάζουν επίσης πεδία τα οποία τόσο σε περιόδους έκτακτης ανάγκης αλλά και υπο κανονικές συνθήκες θα δώσουν λύσεις και θα διευκολύνουν διαδικασίες τα επόμενα χρόνια.
Οι τεχνολογίες VR, AR αλλα και MR (μικτής πραγματικότητας) θα μας επιτρέπουν να εργαζόμαστε και να συνεργαζόμαστε αποτελεσματικά από οπουδήποτε στον κόσμο, θα διευκολύνουν την εξ αποστάσεως υγειονομική περίθαλψη και εκπαίδευση, αλλά και θα δώσουν μια νέα εντελώς εμπειρία στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Σε συνδυασμό με το 5G, οδηγούν με τη βοήθεια αρκετών πολυτεχνικών ειδικοτήτων, την ανθρωπότητα στην επόμενη ημέρα.
Στον κλάδο της ενέργειας, τα λεγόμενα utilities (πάροχοι ενέργειας) μετασχηματίζονται, ψηφιοποιούνται και αλληλεπιδρούν και με άλλες τεχνολογίες και υπηρεσίες προκειμένου να δημιουργήσουν εναλλακτικούς τρόπους νέων ροών εσόδων και να προσαρμοστούν στη νέα πραγματικότητα όπου η έξυπνη διαχείριση της ενέργειας είναι μέγα ζητούμενο.
Εξίσου σημαντικό πεδίο πλέον είναι και ο «Σχεδιασμός εμπειρίας χρήστη» (UX Design) και ο «Σχεδιασμός διεπαφής χρήστη» (UI). Ένας UX designer ασχολείται με ολόκληρη τη διαδικασία παραγωγής και ολοκλήρωσης ενός προϊόντος, συμπεριλαμβανομένων πτυχών branding, σχεδιασμού, χρηστικότητας και λειτουργίας. Όπως αναφέρει ο Don Norman, εφευρέτης του όρου, ένα προϊόν είναι κάτι περισσότερο πλέον από το ίδιο το προϊόν. Είναι ένα ολοκληρωμένο σύνολο εμπειριών. Τα προϊόντα που παρέχουν εξαιρετική εμπειρία χρήστη (όπως π.χ. το iPhone) έχουν σχεδιαστεί με αυτό ως πρώτιστο κριτήριο και γνώμονα.
Υπο αυτό το πρίσμα, συνδεόμενα προγράμματα σπουδών με ορισμένες απο αυτές τις καινοτομίες είναι:
- Μηχανολόγων Μηχανικών | Μηχανικοί Βιομηχανικού Σχεδιασμού – Μηχανικοί Διοίκησης – UX Designers
- ΗΜΜΥ | Μηχανικοί Αυτοματισμού – Μηχανικοί Διασφάλισης Ποιότητας – Μηχανικοί Δικτύων Ανανεώσιμης Ενέργειας – Μηχανικοί Τεχνητής Νοημοσύνης – UX Designers
- Ηλεκτρολόγων – Ηλεκτρονικών – Μηχανολόγων Μηχανικών | Μηχανικοί Τηλεπικοινωνιών
- Μηχανικών Επιστήμης των Υλικών | Χημικοί Μηχανικοί | Μηχανικοί Υλικών – Μηχανικοί Τρισδιάστατης Εκτύπωσης
- ΗΜΜΥ | Μηχανολόγων Μηχανικών | Φυσικό | Νανοτεχνολόγοι
- Μηχανικών Περιβάλλοντος | Χημικών Μηχανικών & Μηχανικών Περιβάλλοντος | Βιοκλιματικοί Σχεδιαστές | Μηχανικοί – Ειδικοί Επεξεργασίας Απορριμμάτων – Ενεργειακοί Μηχανικοί – Μηχανικοί Αειφορίας
2ο & 4ο επιστημονικό πεδίο
Κλάδος Πληροφορικής
Κάθε φορά που «γκουγκλάρουμε» ή δεχόμαστε ως «δια μαγείας» τις κατάλληλες διαφημίσεις στα social media, ερχόμαστε σε επαφή με εφαρμογές της Τεχνητής Νοημοσύνης. Ωστόσο, περισσότεροι από 6 στους 10 ανθρώπους δεν αντιλαμβάνονται ότι χρησιμοποιούν την τεχνητή νοημοσύνη στην καθημερινότητά τους (έρευνα της Hubspot)! Το 2018 ο Ralph Haupter, (πρόεδρος της Microsoft Ασίας) έλεγε προφητικά πως η ΑΙ είναι το θέμα που θα απασχολήσει την ανθρωπότητα τα επόμενα χρόνια και θα καθορίσει τις επόμενες γενιές. Φέτος όμως θα είναι η πρώτη χρονιά που η τεχνητή νοημοσύνη θα αγγίξει τις ζωές μας με διαφορετικούς τρόπους.
Τρία μόλις χρόνια μετά, το Internet of Things, το cloud computing, τη data analysis και το machine learning είναι εδώ, σχεδόν παντού και πολυεπίπεδα. Αλλαγές στην τραπεζική, στο εμπόριο, στην ιατρική, στη διαφήμιση και πολλά ακόμη πεδία έχουν αναπτυχθεί εκθετικά. Χαρακτηριστικό ως προς αυτό, είναι το γεγονός πως, από συστήματα διαχείρισης ποιότητας και συστήματα διάγνωσης ασθενειών μέχρι αυτοματοποιημένες υπηρεσίες εξυπηρέτησης πελατών και εικονικούς έξυπνους βοηθούς (Alexa, Siri κ.λπ.), η Τεχνητή Νοημοσύνη είναι μια κυρίαρχη τάση.
Σε συνδυασμό με τη μηχανική εκμάθηση και την ανάλυση των δεδομένων, θα δώσουν ακόμη πρόσθετες λύσεις και φυσικά θα απασχολούν ολοένα και περισσότερα στελέχη πληροφορικής και επιστήμονες των υπολογιστών. Επαγγέλματα όπως Υπεύθυνοι Κυβερνοασφάλειας, Artificial Intelligence Engineers, Data Analysts είναι μερικά, από τα δεκάδες που αναδύονται, για να καλύψουν αυτές τις ανάγκες. Συναφή προγράμματα σπουδών μπορούμε να εντοπίσουμε και στο δεύτερο αλλά και στο τέταρτο επιστημονικό πεδίο:
- Πληροφορικής | Αναλυτές Συστημάτων | Αναλυτές Κυβερνασφάλειας | Προγραμματιστές Εφαρμογών
- Επιστήμης Υπολογιστών | Ειδικοί Επαυξημένης & Εικονικής Πραγματικότητας – Αναλυτές Ασφάλειας Πληροφοριακών Συστημάτων – Yπολογιστικοί Στατιστικοί – 3D Specialists
- Εφαρμοσμένης Πληροφορικής | Πληροφορικής | Blockchain Developers & Specialists – Διαχειριστές Βάσεων Δεδομένων – Data Analysts
- Μηχανικών Η/Υ & Πληροφορικής | Μηχανικοί Τεχνητής Νοημοσύνης – Data Scientists
4ο επιστημονικό πεδίο
Κλάδος Ναυτιλίας & Μεταφορών
Σημαντικός και σταθερά αναπτυσσόμενος ο κλάδος της Ναυτιλίας και των Μεταφορών και σε τοπικό αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο. Λόγω των μεγάλων οικονομικών μεγεθών του αλλά και των τεχνολογικών εξελίξεων, περιλαμβάνει αρκετές περιζήτητες ειδικότητες στις οποίες μάλιστα η πανδημία έδωσε ακόμη μεγαλύτερη ώθηση. Η Εφοδιαστική Αλυσίδα, η διαχείρισή της και ευρύτερα ο κλάδος των Logistics, αποτελούσε ήδη ένα δυναμικό πεδίο, για το οποίο μάλιστα, ειδικά σε επίπεδο Logistics Υγείας, όλοι μας αντιληφθήκαμε το σημαντικό ρόλο που διαδραματίζει σε κάθε χώρα και κάθε οικονομία. Συναφή Προγράμματα Σπουδών για τους κλάδους αυτούς εντοπίζουμε στο πεδίο της Οικονομίας και της Διοίκησης και φυσικά της Εμπορικής Ναυτιλίας. Αναλυτικά:
– Ναυτιλιακών Σπουδών | Ναυτιλίας & Επιχειρηματικών Υπηρεσιών | Ναυτιλιακοί Οικονομολόγοι | Μεσίτες Ναυλώσεων
– Διοίκησης Συστημάτων Εφοδιασμού | Διοικητικής Επιστήμης & Τεχνολογίας | Στελέχη Logistics
– Α.Ε.Ν. | Εμποροπλοίαρχοι – Μηχανικοί – Διαχειριστές Στόλου
Τουριστικός Κλάδος & Κλάδος Οικονομίας & Διοίκησης
Στο τέταρτο επιστημονικό πεδίο (αλλά και στο δεύτερο), έχουμε αρκετά Προγράμματα Σπουδών που καλλιεργούν γνώσεις σε δυναμικά αναπτυσσομένους κλάδους και συνδέονται με καινοτόμες επαγγελματικές εξειδικεύσεις στην Οικονομία και την Οικονομική Τεχνολογία. Παράλληλα, ο Τουρισμός παρά τις πρόσφατες αντιξοότητες λόγω πανδημίας, δεν θα σταματήσει μελλοντικά να αποτελεί για τη χώρα μας ένα σημαντικό πυλώνα της οικονομίας της. Ορισμένα από αυτά τα προγράμματα, είναι τα ακόλουθα:
- Οικονομικών Επιστήμων | Στατιστικής & Αναλογιστικής Επιστήμης | Αναλογιστές
- Διοικητικής Επιστήμης & Τεχνολογίας | Business – Risk Analysts – Talent Acquisition Specialists
- Λογιστικής & Χρηματοοικονομικής | Χρηματοοικονομικοί Αναλυτές
- Μάρκετινγκ & Επικοινωνίας | Digital Marketeers | Performance Marketeers
- Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης | Μηχανικών Οικονομίας & Διοίκησης | Διοικητικοί/ΟικονομικοΤεχνικοί Μηχανικοί – Αναλυτές – Product Managers
- Χρηματοοικονομικής & Τραπεζικής Διοικητικής | Ορκωτοί Λογιστές – Νόμιμοι Ελεγκτές
- Α.Σ.Τ.Ε. | Τουριστικών Σπουδών | Στελέχη Τουριστικών Επιχειρήσεων
- Πληροφορικής Ο.Π.Α. | ΠΑ.ΠΕΙ. | Εφαρμοσμένης Πληροφορικής ΠΑ.ΜΑΚ. | FinTech Specialists
Σύνταξη – Επιμέλεια Μελέτης: EMPLOY EDU Σύμβουλοι Εκπαίδευσης & Σταδιοδρομίας
Ακαδημαϊκά Υπεύθυνος: Δρ Ταουσάνης Χρήστος | Ιδρυτής & Επιστημονικός Διευθυντής EMPLOY EDU