fbpx
« Εκπαίδευση

Εκπαίδευση παιδιών με Σύνδρομο Down στην Ελλάδα

Εκπαίδευση παιδιών με Σύνδρομο Down και με ελαφριά ή μέτρια Νοητική Αναπηρία

Στην Ελλάδα, περίπου το 18% των μαθητών με αναπηρίες που βρίσκονται στις γενικές τάξεις, είναι με Νοητική Αναπηρία (Ν/Α) και σύνδρομο Down.

Εκτιμάται ότι το 1% του πληθυσμού έχει νοητική υστέρηση, εκ των οποίων τα 3/4 είναι με ελαφριά Ν/Α. Τα παιδιά με τα παραπάνω είδη διαγνώσεων – σύμφωνα με ερευνητικά δεδομένα- μπορούν και ενδείκνυται να φοιτούν στη γενική εκπαίδευση. Απαραίτητη προϋπόθεση για την ουσιαστική ένταξη αυτών των παιδιών είναι η ύπαρξη υποστηρικτικής βοήθειας, καθώς και ο σχεδιασμός ειδικού αναλυτικού προγράμματος που θα λαμβάνει υπόψη τόσο τα ατομικά χαρακτηριστικά όσο και τις μαθησιακές ιδιαιτερότητες τους. Είναι δύσκολο να υπάρξει μια συμφωνία για το τι είναι η νοητική αναπηρία (Ν/Α ). Σε πολλές χώρες χρησιμοποιούνται οι όροι νοητική ανεπάρκεια, εξελεγκτική καθυστέρηση, ολιγοφρένεια και διάφοροι άλλοι στη θέση της Ν/Α.

Πάντως υπάρχει συμφωνία για τη σημασία της μειωμένης νοημοσύνης και της κοινωνικής προσαρμογής. Τα αίτια της νοητικής καθυστέρησης, διακρίνονται σε δύο ομάδες. Στην πρώτη ομάδα είναι τα οργανικά αίτια, που συνδέονται οι βαρύτερες μορφές νοητικής καθυστέρησης και η δεύτερη ομάδα περιλαμβάνει περιβαλλοντικούς παράγοντες, που συνδέονται με ήπιες μορφές νοητικής καθυστέρησης. Τα παιδιά με ελαφριά νοητική καθυστέρηση και σύνδρομο Down, νιώθουν αν οι προσφερόμενες γνώσεις θα τους είναι χρήσιμες και έχουν πρακτική αξία. Όταν η εκπαίδευση εστιάζεται προς αυτή την κατεύθυνση, τότε και τα παιδιά προσπαθούν όσο μπορούν ανταποκριθούν.

Επομένως η γνώση πρέπει να καλύπτει τις άμεσες και μελλοντικές ανάγκες των παιδιών. Μεγάλη σημασία έχει για το παιδί με Ν/A και σύνδρομο Down, η καλή οργάνωση της σχολικής του ζωής. Ο προφορικός λόγος είναι το κυριότερο μέσο επικοινωνίας. Οι τυπικά αναπτυσσόμενοι μαθητές, έρχονται στο σχολείο έχοντας αναπτύξει ένα επίπεδο λόγου που τα επιτρέπει να ανταποκριθούν στις γλωσσικές απαιτήσεις του. Στα παιδιά με Ν/Α σύνδρομο Down δε συμβαίνει το ίδιο. Ακόμα και τα παιδιά με ελαφριά νοητική καθυστέρηση, έχουν κάποιο γλωσσικό έλλειμμα. Η βελτίωση του γλωσσικού επιπέδου αυτών των παιδιών, που επιτυγχάνεται με εμπλουτισμό του λεξιλογίου τους, με τη σωστή χρήση του συντακτικού κ.λ.π. αποτελεί έναν από τους βασικούς εκπαιδευτικούς στόχους καθ’ όλη την παραμονή των παιδιών στο σχολείο.

Αυτό βέβαια συνεπάγεται ότι ο δάσκαλος πρέπει να βρίσκεται σε θέση να αναγνωρίζει τα σημεία εκείνα που φανερώνουν το επίπεδο της σχολικής ετοιμότητας. Στη συνέχεια με βάση τα αποτελέσματα της εκτίμησής του οφείλει να σχεδιάζει τις κατάλληλες δραστηριότητες και να παρέχει στα παιδιά εμπειρίες που θα βοηθήσουν στην ανάπτυξη της ετοιμότητάς τους. Τα παιδιά με το σύνδρομο Down είναι γενικά χαρούμενα άτομα και μπορούν να εκπαιδευτούν με επιτυχία σε θέματα αυτοεξυπηρέτησης και κοινωνικών δεξιοτήτων. Παρόλα αυτά από βρέφη ακόμα παρουσιάζουν μία ιδιομορφία στην κοινωνική συμπεριφορά η οποία μάλιστα δυσχεραίνει κατά πολύ την γνωστική τους ανάπτυξη. Η άποψη ότι η γνωστική ανάπτυξη στα παιδιά με σύνδρομο Down είναι μια εκδοχή της φυσιολογικής ανάπτυξης, με την ίδια οργάνωση και δομή, με μόνη διαφορά τον πιο αργό ρυθμό και το χαμηλότερο ανώτατο όριο ανάπτυξης, διαψεύδεται από ολοένα και περισσότερες μελέτες που καταδεικνύουν ότι η διαδικασία μάθησης στα παιδιά με το σύνδρομο μπορεί να διαφέρει θεμελιακά από αυτή που παρατηρείται στα παιδιά με φυσιολογική ανάπτυξη.

Σύνταξη: Τρύφων Μαυροπαλιάς, Διδάσκων ειδικής αγωγής, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Παν. Δυτικής Μακεδονίας

Μηχανογραφικό 2025: Τα χαμηλόβαθμα «διαμαντάκια» του 3ου Επιστημονικού πεδίου

Μηχανογραφικό 2025: Τα χαμηλόβαθμα «διαμαντάκια» του 3ου Επιστημονικού πεδίου Μηχανογραφικό 2025: Βρισκόμαστε στην τελική ευθεία για τη συμπλήρωση του...

Τα πάντα για το Μηχανογραφικό 2025

Τα πάντα για το Μηχανογραφικό 2025  Στο ακόλουθο άρθρο θα βρεις καθετί που χρειάζεσαι για να συμπληρώσεις το μηχανογραφικό σου αλλά και το παράλληλο...

Υποβολή Μηχανογραφικού Δελτίου ΓΕΛ/ΕΠΑΛ

Ηλεκτρονική υποβολή Μηχανογραφικού Δελτίου ΓΕΛ/ΕΠΑΛ (Μ.Δ) 2025 και Βεβαίωση Συμμετοχής για τις πανελλαδικές εξετάσεις ΓΕΛ ή ΕΠΑΛ 2025            Α. Υποβολή...

Υποβολή του Παράλληλου μηχανογραφικού για τις Σ.Α.Ε.Κ.

Από την Τρίτη 8 Ιουλίου 2025 έως και την Πέμπτη 17 Ιουλίου 2025, στις 23:59  οι υποψήφιοι μπορούν να υποβάλλουν το Παράλληλο μηχανογραφικό για τις Σ.Α.Ε.Κ. Από...

Ανακοινώθηκαν τα στοιχεία των υποψηφίων για τις προκαταρκτικές εξετάσεις των Στρατιωτικών Σχολών και των Σωμάτων Ασφαλείας

Αναρτήθηκαν τα στοιχεία των υποψηφίων που κρίθηκαν κατάλληλοι-ικανοί στις προκαταρκτικές εξετάσεις των Στρατιωτικών, Αστυνομικών Σχολών, των Σχολών των...

Ανακοινώθηκαν οι βαθμολογίες των Ειδικών Μαθημάτων 2025

Ανακοίνωση των βαθμολογιών ειδικών των υποψηφίων Πανελλαδικών Εξετάσεων ΓΕΛ και ΕΠΑΛ 2025 Από το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού ανακοινώνεται...

Mηχανογραφικό Δελτίο αλλοδαπών-αλλογενών 2025

Υποβολή ηλεκτρονικής αίτησης - Μηχανογραφικού δελτίου για την εισαγωγή αλλοδαπών-αλλογενών στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση έτους 2025 Από το Υπουργείο Παιδείας,...

Μείωση εισακτέων στις Στρατιωτικές Σχολές

Μείωση εισακτέων , κατά 57 θέσεων στις Στρατιωτικές Σχολές Μείωση εισακτέων , κατά 57 θέσεων στις Στρατιωτικές Σχολές, σε σχέση με πέρσι, προβλέπει Κοινή...

Πότε αξίζει να κάνεις ένα μεταπτυχιακό ;

  Πότε αξίζει ένα μεταπτυχιακό να το κάνεις;   Ένα σημαντικό δίλημμα, που αντιμετωπίζουν πολλοί νέοι απόφοιτοι, καθώς σχεδιάζουν τα πρώτα τους βήματα στον...

Μαθηματικά και διαφοροποιημένη σταδιοδρομία

  Η αγορά εργασίας παρουσιάζει νέες τάσεις και ευκαιρίες για τους μαθηματικούς, που μπορούν να εκμεταλλευτούν διεπιστημονικές σπουδές για διαφοροποίηση...