Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού (HR Management)
Το παραδοσιακό καθήκον του HR που παλαιότερα εκτελούσε ο προσωπάρχης σε μια επιχείρηση είναι η πρόσληψη, επιλογή και η αμοιβή των εργαζομένων.
Ωστόσο η σύγχρονη εκδοχή αυτού του ρόλου είναι επιφορτισμένη με πολύ πιο σύνθετα καθήκοντα:
– Εντοπισμός ταλέντου-Recruitment δηλαδή η στελέχωση των εταιρειών με τους κατάλληλους εργαζόμενους, αποτελεί μία από τις σημαντικότερες αρμοδιότητες ενός τμήματος HR. Η σημασία της παραπάνω διαδικασίας έγκειται στην άρρηκτη σύνδεση της απόδοσης των εργαζομένων με την πρόοδο και τη βιωσιμότητα μιας εταιρείας. Οι Recruiters οφείλουν να προβούν σε μία σειρά από εργασίες, προκειμένου να αναζητήσουν, να αξιολογήσουν και τελικά να επιλέξουν τον ιδανικό υποψήφιο για την κάλυψη μιας θέσης εργασίας.
– Εκπαίδευση προσωπικού.
– Αξιολόγηση και διαχείριση απόδοσης και παροχών
– Συμμόρφωση του εργασιακού περιβάλλοντος με τη νομοθεσία.
– Διαχείριση κρίσεων – Αυτό το καθήκον απαιτεί μια γκάμα δεξιοτήτων πολύ σημαντικών για το HR για την οποία θα μιλήσουμε παρακάτω αν μας το επιτρέψει ο τηλεοπτικός χρόνος.
Ενίσχυση της κουλτούρας της εταιρείας – Η κουλτούρα μιας επιχείρησης είναι το σύνολο των αξιών, των πεποιθήσεων, των συμπεριφορών, των επικοινωνιακών στρατηγικών, των ιεραρχικών δομών ενός οργανισμού.
Η οργανωσιακή κουλτούρα θα μπορούσε να οριστεί ως «ο τρόπος που γίνονται τα πράγματα εδώ»
Αντιλαμβανόμαστε ότι το πολύπλευρο καθήκον που σκαγραφήσαμε απαιτεί και ανάλογη ποικιλία γνώσεων αλλά και δεξιοτήτων.
Αυτός είναι και ο λόγος που με το HR μπορούν να ασχοληθούν και να σταδιοδρομήσουν στελέχη που προέρχονται από διαφορετικούς επιστημονικούς χώρους και με διαφορετικές προσλαμβάνουσες ως προς τις σπουδές.
Ανήκει θα λέγαμε στον χώρο των σπουδών Οικονομίας. Είναι ένας Διοικητικός ρόλος με σύνθετα χαρακτηριστικά.
Δεν είναι τυχαίο ότι στο ΟΠΑ το ΠΜΣ ΔΑΔ παρέχεται από κοινού από τα τμήματα ΔΕΤ ένα τμήμα με έντονα διεπιστημονικό χαρακτήρα και Μάρκετινγκ & Επικοινωνίας ενώ ο διευθυντής του προγράμματος είναι καθηγητής Ψυχολογίας. Γενικά ο ρόλος της επικοινωνίας είναι πολύ σημαντικός εδώ.
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Ένα στέλεχος ασφαλώς πρέπει να διαθέτει ένα γνωστικό υπόβαθρο και ορισμένα τεχνοκρατικά χαρακτηριστικά (Οικονομικά, Λογιστική, Δ.Ε) ωστόσο απαραίτητα κρίνονται κι άλλα χαρακτηριστικά που συναντάμε πιο συχνά στις ανθρωπιστικές επιστήμες.
Ο χώρος τις ΔΑΔ απευθύνεται σε Οικονομολόγους, αποφοίτους τμ. Δ.Ε αλλά και σε Πολιτικούς Επιστήμονες, Κοινωνιολόγους, επιστήμονες Κοιν. Πολιτικής και το αφήνω τελευταίο για να τονιστεί καθώς δεν το γνωρίζουν πολλοί σε Ψυχολόγους.
Η οργανωσιακή ψυχολογία αποτελεί κλάδο της εφαρμοσμένης ψυχολογίας. Χρησιμοποιώντας θεωρίες και ερευνητικές μεθόδους των κοινωνικών επιστημών μελετάει εις βάθος τον εργαζόμενο και την αλληλεπίδρασή του με το εργασιακό του περιβάλλον, εξετάζοντας παράλληλα και τις σχέσεις μεταξύ των εργαζομένων.
Πέρα από τις γνώσεις και τα hard skills εν τέλει στη ΔΑΔ θα προτιμηθούν άτομα με μια σειρά από οριζόντιες δεξιότητες δηλ. εννοούμε τις δεξιότητες που σχετίζονται κυρίως με τις διαπροσωπικές σχέσεις και τη διαχείριση συγκεκριμένων καταστάσεων.
– Διοικητικές/Οργανωτικές Ικανότητες
– Επικοινωνιακές Δεξιότητες
– Αναλυτική σκέψη/ Ικανότητα λήψης αποφάσεων
– Προσαρμοστικότητα
– Χειρισμό ευαίσθητων θεμάτων
– Χειρισμό τεχνολογικών εργαλείων (HRIS)
– Καλλιέργεια της κουλτούρας.
ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΑ
– Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού, Επικοινωνία και Ηγεσία σε Οργανισμούς/Επιχειρήσεις (ΔΕΤ ΠΑΝ. ΔΥΤ. ΜΑΚ.)
– Διοίκηση Επιχειρήσεων για Στελέχη- Διοίκηση Επιχειρήσεων για Στελέχη με ειδίκευση στη Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού (ΕΚΠΑ)
– Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού (MSc in Human Resource Management) (ΟΠΑ)
Φυσικά επιλογές υπάρχουν και στα Πανεπιστήμια της Κύπρου, σε ιδιωτικά κολλέγια αλλά και σεμινάρια.
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΚΡΙΣΕΩΝ
Η διαχείριση κρίσεων, μπορεί να οριστεί ως η διαδικασία ελαχιστοποίησης της μιας κατάστασης που απειλεί την “ευημερία” ενός οργανισμού. Αυτό μπορεί να σχετίζεται με τη φήμη του, την οικονομική σταθερότητα και τη λειτουργικότητα του συνολικά. Η διαχείριση κρίσεων, δεν σχετίζεται μόνο με τον περιορισμό μιας κατάστασης, αλλά και με την πρόληψη της κατάστασης αυτής. Η διαχείριση κρίσεων στην εργασία, είναι μεγάλης σημασίας, και σε πολλές περιπτώσεις μπορεί να κρίνει και τη συνεργασία μιας εταιρείας με κάποιο τρίτο παράγοντα, αλλά και τις εσωτερικές σχέσεις της. Επιπλέον, η επιτυχής διαχείριση κρίσεων, θα μπορούσε να επισημάνει τη διαφορά μεταξύ επιβίωσης ή κλεισίματος μιας επιχείρησης.
Είναι πολύ σημαντική η επικοινωνιακή δεξιότητα στη διαχείριση κρίσεων.
Στην Ελλάδα ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα που έχουν να αντιμετωπίσουν τα στελέχη του HR είναι η δυσκολία να προσεγγίσουν και να διατηρήσουν στο δυναμικό μιας επιχειρισης στελέχη ειδικά όταν για την στρατολόγησή τους απευθύνονται στη λεγόμενη gen Z.
Και ένα δεύτερο χαρακτηριστικό είναι το περιβόητο brain drain όπου καλούνται να προσφέρουν ένα ελκυστικό εργασιακό περιβάλλον ως αντιστάθμισμα στην πρόκληση του εξωτερικού που πολλές φορές φαντάζει ως η Γη της Επαγγελίας.
Εδώ λοιπόν το HR συχνά καλείται να παίξει τον δικό μας ρόλο, αυτόν του συμβούλου σταδιοδρομίας ώστε να κατευθύνει τον εργαζόμενο στο να πετύχει καλύτερα αυτό που μετά την πανδημία εμφανίζεται όλο και πιο έντονα ως ζητούμενο και πιο πολύ στη gen Z το life work balance.
Και αυτό είναι και ένα ζήτημα που κι εμείς ως Σύμβουλοι καλούμαστε συχνά να βοηθήσουμε αφού έχουμε συχνά ανθρώπους με πτυχία στα χέρια αλλά χωρίς Επαγγ. Προσανατολισμό με αποτέλεσμα να μην ξέρουν πως να αξιοποιήσουν τα εφόδια τους.
Είναι σημαντικό να διερευνηθούν οι κλίσεις, οι δεξιότητες ώστε να μπορέσει κάποιος να συνειδητοποιήσει πως θα αξιοποιήσει τις γνώσεις του και τους τίτλους του.
Αγγουράς Γιώργος, Σύμβουλος Σταδιοδρομίας | EMPLOY EDU Σύμβουλοι Εκπαίδευσης & Σταδιοδρομίας