fbpx
« Εκπαίδευση

Διγλωσσία & Εκπαίδευση: διαχείριση, διδασκαλία και καλλιέργεια

Διγλωσσία & Εκπαίδευση: διαχείριση, διδασκαλία και καλλιέργεια

Αποτελεί αλήθεια το γεγονός της συνεχούς αύξησης του μαθητικού πληθυσμού με μεταναστευτική και προσφυγική βιογραφία. Ένας μαθητικός πληθυσμός, ο οποίος χρήζει ιδιαίτερης προσοχής για διάφορους λόγους, μα κυρίως για τη γλωσσική και πολιτισμική διαφορετικότητά τους. Οι δίγλωσσοι αυτοί μαθητές με μεταναστευτικό/προσφυγικό προφίλ εδώ και αρκετά χρόνια έχουν στρέψει το ερευνητικό ενδιαφέρον σε εθνικό και διεθνές επίπεδο προς τη μελέτη της διγλωσσίας, των δίγλωσσων μαθητών και της δίγλωσσης εκπαίδευσης. Πώς θα μπορούσε όμως, να οριστεί ένας δίγλωσσος μαθητής; Τι είναι η διγλωσσία;

Πολλοί ερευνητές, από το να προσπαθήσουν να δώσουν έναν ορισμό στη διγλωσσία και, επομένως στα άτομα που μπορούν να χαρακτηριστούν δίγλωσσα, προτιμούν να τη μελετήσουν μέσα στα πλαίσια της τυπολογίας της, δηλαδή μέσα από τις διαφορετικές μορφές της. Οι τυπολογίες είναι περιγραφικές ταμπέλες και έχουν το πλεονέκτημα ότι επιτρέπουν στους ερευνητές να εργαστούν σε ένα πιο ξεκάθαρο πλαίσιο αναφοράς ανάλογα με τις ανάγκες τους και να αποφύγουν τον κίνδυνο της υπεργενίκευσης σε περιπτώσεις που δεν μπορούν εύκολα να οριοποιηθούν.

Γενικά οι ερευνητές έχουν επιχειρήσει να ορίσουν τη διγλωσσία με τη δημιουργία διχοτομιών και διαφόρων ειδών κλιμάκων. Η συστηματοποίηση των μορφών της διγλωσσίας γίνεται συνήθως με τη βοήθεια τριών κριτηρίων. Τα κριτήρια αυτά είναι:
1. κριτήρια εκμάθησης/απόκτησης, δηλαδή οι συνθήκες κάτω από τις οποίες αποκτήθηκε η διγλωσσία, π.χ. η ηλικία κατά την οποία πραγματοποιήθηκε η εκμάθηση της Γ2 και η μέθοδος ή ο τρόπος απόκτησης της Γ2
2. γλωσσολογικά κριτήρια, δηλαδή ο τρόπος σύνδεσης των γλωσσικών συμβόλων και των σημασιολογικών εννοιών και ο (ανώτερος) βαθμός κατοχής του κάθε γλωσσικού συστήματος και
3. ψυχο-κοινωνικο-γλωσσικά κριτήρια, δηλαδή ποιες επιπτώσεις επιφέρει η διγλωσσία στη γλωσσική, γνωστική, συναισθηματική και κοινωνιολογική ανάπτυξη του ατόμου.

Ως εκ τούτου, λαμβάνοντας υπόψη τη πληθώρα παραγόντων και κριτηρίων εννοιολογικού προσδιορισμού ενός δίγλωσσου μαθητή, οι εκπαιδευτικοί βρίσκονται αντιμέτωποι με διάφορες προκλήσεις διαχείρισης και διδασκαλίας δίγλωσσων μαθητών. Μια πληθώρα ερευνών και μελετών έχει καταδείξει πως οι εκπαιδευτικοί οφείλουν να μελετούν τις ανάγκες και τις δυνατότητες των δίγλωσσων μαθητών τους και σε δεύτερη φάση, να επιχειρούν να αναπτύξουν σε αυτούς τους μαθητές στρατηγικές που θα διευκολύνουν τη γλωσσική ανάπτυξή τους στη/στις γλώσσα/ες στόχο/ους και πιο συγκεκριμένα τις τέσσερις γλωσσικές δεξιότητες – κατανόηση και παραγωγή προφορικού και γραπτού λόγου-. Πέραν όμως της ενθάρρυνσης καλλιέργειας των βασικών γλωσσικών δεξιοτήτων, οι μαθητές είναι αναγκαίο να καλλιεργήσουν τις γνωστικές και μεταγνωστικές ικανότητες μέσα από την ενίσχυση κατάλληλων στρατηγικών τους.

Βέβαια, μια και το πεδίο καλλιέργειας στρατηγικών και ικανοτήτων σε μεταγνωστικό επίπεδο χρήζει ιδιαίτερης προσοχής από τους εκπαιδευτικούς, κρίνεται αναγκαία η συνεχής επιμόρφωσή τους σε οργανωμένα εκπαιδευτικά προγράμματα κατάρτισης και επιμόρφωσης προκειμένου να εξοικειώνονται και να αναπτύσσονται αναφορικά με τεχνικές, στρατηγικές και γενικά πρακτικές που μπορούν να ακολουθήσουν στις τάξεις τους.

Σύνταξη – Επιμέλεια: Δρ Ισαάκ Παπαδόπουλος, Διδάκτωρ Εφαρμοσμένης Γλωσσολογίας

Ξεκινούν οι αιτήσεις κατ’ εξαίρεση μετεγγραφών/μετακινήσεων

Από 13 έως 18 Νοεμβρίου οι αιτήσεις κατ' εξαίρεση μετεγγραφών/μετακινήσεων Το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων & Αθλητισμού ενημερώνει τους ενδιαφερόμενους...

5 Επαγγέλματα που Αντέχουν στην Εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης

5 Επαγγέλματα που θα Επιβιώσουν στην Εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης (και πώς να προετοιμαστείς για αυτά) Η τεχνητή νοημοσύνη (AI) και η αυτοματοποίηση αλλάζουν...

Μαθητές και γονείς στο λύκειο

Και τώρα Λύκειο… Μια περίοδος γεμάτη όνειρα, επιλογές, γνώσεις αλλά και προσδοκίες, τόσο από εσένα τον/την ίδιο/α όσο και από όλους τους οικείους σου. Από τη...

Αλλαγές για την εισαγωγή στις Σχολές Δοκίμων Σημαιοφόρων και Δοκίμων Λιμενοφυλάκων

Αλλαγές για την εισαγωγή στις Σχολές Δοκίμων Σημαιοφόρων και Δοκίμων Λιμενοφυλάκων Δημοσιεύτηκε το ΦΕΚ Β’ 5731/29.10.2025, με το οποίο τροποποιείται η κοινή...

Τι είναι τα Digital Skills

Οι πιο Περιζήτητες Δεξιότητες του Μέλλοντος Η ψηφιακή επανάσταση έχει ήδη αλλάξει ριζικά τον τρόπο που ζούμε, εργαζόμαστε και επικοινωνούμε. Από την τεχνητή...

Καλοπληρωμένες Δουλειές που θα επιβιώσουν από την Τεχνητή Νοημοσύνη

Ποιοι ρόλοι θα αντέξουν στην εποχή της αυτοματοποίησης και γιατί η ανθρώπινη δεξιότητα είναι το νέο «υπερόπλο» Στην εποχή που τα ρομπότ γράφουν, οι αλγόριθμοι υπολογίζουν και τα δεδομένα αποφασίζουν, η μεγαλύτερη δύναμη παραμένει ... ο άνθρωπος. Η αυτοματοποίηση και η...

Έναρξη Υποβολής Αιτήσεων για συμμετοχή σε εξετάσεις Τάξης Μαθητείας – Μεταλυκειακού Έτους ΕΠΑΛ

Έναρξη υποβολής αιτήσεων συμμετοχής στις εξετάσεις μεταλυκειακού έτους- τάξης μαθητείας των ΕΠΑ.Λ Από την Τετάρτη 05/11/2025 οι ενδιαφερόμενοι για τις Εξετάσεις...

Β’ Φάση Μετεγγραφών

Β' φάση Μετεγγραφών από 5/11 έως 12/11 Το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού ενημερώνει ότι από σήμερα, Τετάρτη 5 Νοεμβρίου 2025, έως και την...

Βασικά λάθη στο CV

Τι να αποφύγουμε, για να κερδίσουμε την κλήση για interview.  Ένας mini οδηγός, με πρακτικά tips.  Η εικόνα του βιογραφικού, από το υπερφορτωμένο ή ασχετο με...

Data science: Η περιζήτητη Επιστήμη Δεδομένων

Μάθε τα πάντα για την Data Science Η Επιστήμη Δεδομένων δεν είναι απλώς μια τάση αλλά μια αναγκαιότητα που επιτάσσει η εξέλιξη της Τεχνητής Νοημοσύνης και η...