fbpx
« Εκπαίδευση

Διγλωσσία & Εκπαίδευση: διαχείριση, διδασκαλία και καλλιέργεια

Διγλωσσία & Εκπαίδευση: διαχείριση, διδασκαλία και καλλιέργεια

Αποτελεί αλήθεια το γεγονός της συνεχούς αύξησης του μαθητικού πληθυσμού με μεταναστευτική και προσφυγική βιογραφία. Ένας μαθητικός πληθυσμός, ο οποίος χρήζει ιδιαίτερης προσοχής για διάφορους λόγους, μα κυρίως για τη γλωσσική και πολιτισμική διαφορετικότητά τους. Οι δίγλωσσοι αυτοί μαθητές με μεταναστευτικό/προσφυγικό προφίλ εδώ και αρκετά χρόνια έχουν στρέψει το ερευνητικό ενδιαφέρον σε εθνικό και διεθνές επίπεδο προς τη μελέτη της διγλωσσίας, των δίγλωσσων μαθητών και της δίγλωσσης εκπαίδευσης. Πώς θα μπορούσε όμως, να οριστεί ένας δίγλωσσος μαθητής; Τι είναι η διγλωσσία;

Πολλοί ερευνητές, από το να προσπαθήσουν να δώσουν έναν ορισμό στη διγλωσσία και, επομένως στα άτομα που μπορούν να χαρακτηριστούν δίγλωσσα, προτιμούν να τη μελετήσουν μέσα στα πλαίσια της τυπολογίας της, δηλαδή μέσα από τις διαφορετικές μορφές της. Οι τυπολογίες είναι περιγραφικές ταμπέλες και έχουν το πλεονέκτημα ότι επιτρέπουν στους ερευνητές να εργαστούν σε ένα πιο ξεκάθαρο πλαίσιο αναφοράς ανάλογα με τις ανάγκες τους και να αποφύγουν τον κίνδυνο της υπεργενίκευσης σε περιπτώσεις που δεν μπορούν εύκολα να οριοποιηθούν.

Γενικά οι ερευνητές έχουν επιχειρήσει να ορίσουν τη διγλωσσία με τη δημιουργία διχοτομιών και διαφόρων ειδών κλιμάκων. Η συστηματοποίηση των μορφών της διγλωσσίας γίνεται συνήθως με τη βοήθεια τριών κριτηρίων. Τα κριτήρια αυτά είναι:
1. κριτήρια εκμάθησης/απόκτησης, δηλαδή οι συνθήκες κάτω από τις οποίες αποκτήθηκε η διγλωσσία, π.χ. η ηλικία κατά την οποία πραγματοποιήθηκε η εκμάθηση της Γ2 και η μέθοδος ή ο τρόπος απόκτησης της Γ2
2. γλωσσολογικά κριτήρια, δηλαδή ο τρόπος σύνδεσης των γλωσσικών συμβόλων και των σημασιολογικών εννοιών και ο (ανώτερος) βαθμός κατοχής του κάθε γλωσσικού συστήματος και
3. ψυχο-κοινωνικο-γλωσσικά κριτήρια, δηλαδή ποιες επιπτώσεις επιφέρει η διγλωσσία στη γλωσσική, γνωστική, συναισθηματική και κοινωνιολογική ανάπτυξη του ατόμου.

Ως εκ τούτου, λαμβάνοντας υπόψη τη πληθώρα παραγόντων και κριτηρίων εννοιολογικού προσδιορισμού ενός δίγλωσσου μαθητή, οι εκπαιδευτικοί βρίσκονται αντιμέτωποι με διάφορες προκλήσεις διαχείρισης και διδασκαλίας δίγλωσσων μαθητών. Μια πληθώρα ερευνών και μελετών έχει καταδείξει πως οι εκπαιδευτικοί οφείλουν να μελετούν τις ανάγκες και τις δυνατότητες των δίγλωσσων μαθητών τους και σε δεύτερη φάση, να επιχειρούν να αναπτύξουν σε αυτούς τους μαθητές στρατηγικές που θα διευκολύνουν τη γλωσσική ανάπτυξή τους στη/στις γλώσσα/ες στόχο/ους και πιο συγκεκριμένα τις τέσσερις γλωσσικές δεξιότητες – κατανόηση και παραγωγή προφορικού και γραπτού λόγου-. Πέραν όμως της ενθάρρυνσης καλλιέργειας των βασικών γλωσσικών δεξιοτήτων, οι μαθητές είναι αναγκαίο να καλλιεργήσουν τις γνωστικές και μεταγνωστικές ικανότητες μέσα από την ενίσχυση κατάλληλων στρατηγικών τους.

Βέβαια, μια και το πεδίο καλλιέργειας στρατηγικών και ικανοτήτων σε μεταγνωστικό επίπεδο χρήζει ιδιαίτερης προσοχής από τους εκπαιδευτικούς, κρίνεται αναγκαία η συνεχής επιμόρφωσή τους σε οργανωμένα εκπαιδευτικά προγράμματα κατάρτισης και επιμόρφωσης προκειμένου να εξοικειώνονται και να αναπτύσσονται αναφορικά με τεχνικές, στρατηγικές και γενικά πρακτικές που μπορούν να ακολουθήσουν στις τάξεις τους.

Σύνταξη – Επιμέλεια: Δρ Ισαάκ Παπαδόπουλος, Διδάκτωρ Εφαρμοσμένης Γλωσσολογίας

Χαμηλόβαθμα Πολυτεχνικά Τμήματα με Διεθνείς Προοπτικές

Χαμηλόβαθμα τμήματα του Πολυτεχνείου με προοπτικές  Στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα η βάση εισαγωγής συχνά παρερμηνεύεται ως δείκτης ποιότητας ενός τμήματος....

Το όπλο της επιτυχίας για τις Πανελλήνιες 2026

Αποδοτική Επανάληψη: Το Όπλο της Επιτυχίας για τις Πανελλήνιες Οι τελευταίες εβδομάδες πριν τις Πανελλήνιες φέρνουν χιλιάδες μαθητές αντιμέτωπους με το άγχος...

Έναρξη αιτήσεων για την έκδοση Πιστοποιητικών των Σοβαρών Παθήσεων από τις Επταμελείς Επιτροπές για το Ακαδ. έτος 2026-27

Έναρξη διαδικασιών για την έκδοση Πιστοποιητικών Επταμελών Επιτροπών υποψηφίων που πάσχουν από σοβαρές παθήσεις για την Εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση το...

Προκαταρκτικές Εξετάσεις Στρατιωτικών Σχολών – Σωμάτων Ασφαλείας

Προκαταρκτικές Εξετάσεις για το Ακάδ. Έτος 2025-26 Η διενέργεια των προκαταρκτικών εξετάσεων (ΠΚΕ) για την εισαγωγή υποψηφίων στις Σχολές του Λιμενικού Σώματος,...

Υποτροφίες ΙΚΥ για Φοιτητές Μεταπτυχιακών Σπουδών

Νέα προκήρυξη ΙΚΥ για 350 υποτροφίες μεταπτυχιακών σπουδών στα ελληνικά ΑΕΙ Το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών (ΙΚΥ), στο πλαίσιο του Υποέργου 1 «Πρόγραμμα χορήγησης...

Ανακοινώθηκαν τα αποτελέσματα των Μετεγγραφών Β’ φάσης 2025-26

Οι ενδιαφερόμενοι φοιτητές μπορούν να εισέλθουν στην ηλεκτρονική εφαρμογή “Μετεγγραφές 2025” με τους προσωπικούς τους κωδικούς και να δουν το αποτέλεσμα της...

Καριέρα στην Πληροφορική στις Ένοπλες Δυνάμεις

Καριέρα στην Πληροφορική των Ενόπλων Δυνάμεων Η ραγδαία ανάπτυξη της τεχνολογίας, η εξάρτηση των κρατικών υποδομών από ψηφιακά συστήματα και η συνεχώς...

Κυνηγός Ταλέντων; Υπάρχει αλήθεια;

Τalent Acquisition: Τι είναι; Ο  Τalent Acquisition  ή διαφορετικά ο ειδικός απόκτησης ταλέντων εξειδικεύεται στην  προσέλκυση και διατήρηση ταλαντούχων...

Ξεκινούν οι αιτήσεις κατ’ εξαίρεση μετεγγραφών/μετακινήσεων

Από 13 έως 18 Νοεμβρίου οι αιτήσεις κατ' εξαίρεση μετεγγραφών/μετακινήσεων Το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων & Αθλητισμού ενημερώνει τους ενδιαφερόμενους...

5 Επαγγέλματα που Αντέχουν στην Εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης

5 Επαγγέλματα που θα Επιβιώσουν στην Εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης (και πώς να προετοιμαστείς για αυτά) Η τεχνητή νοημοσύνη (AI) και η αυτοματοποίηση αλλάζουν...