fbpx
« Εκπαίδευση

Διδάσκοντας την ελληνική ως δεύτερη/ξένη γλώσσα: εκπαιδευτικά εργαλεία και προκλήσεις

Διδάσκοντας την ελληνική ως δεύτερη/ξένη γλώσσα: εκπαιδευτικά εργαλεία και προκλήσεις

Μέσα σε ένα περιβάλλον γλωσσικής και πολιτισμικής πολυμορφίας στο ελληνικό εκπαιδευτικό περιβάλλον, οι εκπαιδευτικοί εκφράζονται με ανησυχία αναφορικά με τη διδασκαλία και διαχείριση πολυπολιτισμικών τάξεων και υπογραμμίζουν την ανάγκη για συνεχή επιμόρφωση σε αντίστοιχα θεματικά πεδία.

Μεγάλο είναι το ενδιαφέρον των εκπαιδευτικών αλλά και η αναγκαιότητα για την επιμόρφωσή τους σε θέματα διδασκαλίας της ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας με σκοπό τη διευκόλυνση της διδακτικής πρακτικής τους. Τα επιμορφωτικά προγράμματα, τα οποία παρέχουν τόσο θεωρητικές γνώσεις όσο και ευκαιρίες για πρακτική εφαρμογή μέσα από ενδεικτικές/δειγματικές διδασκαλίες, εκπαιδευτικό υλικό και δραστηριότητες, αποτελούν έναν σημαντικό παράγοντα καθοδήγησης των εκπαιδευτικών.

Ποιες όμως είναι οι πιο προτιμητέες εκπαιδευτικές δραστηριότητες που εφαρμόζονται στο πλαίσιο της διδασκαλίας της ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας; Το παιχνίδι ως εκπαιδευτικό εργαλείο χρησιμοποιείται σε πολύ μεγάλη συχνότητα σε τάξεις όπου διδάσκεται η ελληνική ως Γ2/ΞΓ και αυτό διότι παρέχει ένα πλούσιο πλαίσιο για ‘αλληλοδραστική επικοινωνία’ ενώ ταυτόχρονα μπορούν να χρησιμοποιηθούν και παιχνίδια απ’ όλο τον κόσμο, για την ανάπτυξη της πολυγλωσσικής και πολυπολιτισμικής αφύπνισης των μαθητών σε ένα αλληλοδραστικό και συνεργατικό εκπαιδευτικό περιβάλλον. Επίσης, τα παραμύθια και ειδικότερα, τα λαϊκά παραμύθια αποτελούν ένα εξίσου σημαντικό και αγαπητό εκπαιδευτικό εργαλείο. Τα λαϊκά παραμύθια καθώς προβάλλουν αυθεντικά στοιχεία του πολιτισμού τα οποία θα καταστούν οικεία στους μαθητές (Hanlon, 1999), ενώ ταυτόχρονα συμβάλλουν στη δημιουργία ενός ασφαλούς περιβάλλοντος μάθησης μειώνοντας το συγκινησιακό φίλτρο των μικρών παιδιών και εξαίροντας τη φαντασία τους (Krashen 1985). Ακόμη, δίνεται η δυνατότητα στους μαθητές να αναπτύσσουν τη δημιουργικότητά τους (Halliewell, 1992), να καλλιεργήσουν τις δεξιότητες κατανόησης κατά την ακρόαση του παραμυθιού, αλλά και να χρησιμοποιήσουν τη γλώσσα για να εκφράσουν τις ιδέες τους και τα συναισθήματά τους.

Συμπερασματικά, αποτελεί κοινή παραδοχή πως οι εκπαιδευτικοί είναι αναγκαίο να συμμετέχουν ενεργά σε επιμορφωτικές ενέργειες που αφορούν στη διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης/ξένης, στη διγλωσσία και στη διαπολιτισμική εκπαίδευση μιας και μέσα από τη συνεχή τους ανάπτυξη, καλλιέργεια και ισχυροποίηση του διδακτικού τους προφίλ θα καταφέρουν να δράσουν αποτελεσματικά και προς όφελος των μαθητών και της κοινωνίας σε αυτό το πολυγλωσσικό και πολυπολιτισμικό πανόραμα της Ελλάδας.

Σύνταξη: Δρ Ισαάκ Παπαδόπουλος, Διδάκτωρ Εφαρμοσμένης Γλωσσολογίας, Α.Π.Θ.

Ξεκίνησαν οι αιτήσεις για κατ’ εξαίρεση μετεγγραφές και μετακινήσεις φοιτητών

Από την Τρίτη 23/04/2024 έως και την Παρασκευή 26/4/2024, ξεκίνησαν εκ νέου οι αιτήσεις για χορήγηση κατ’ εξαίρεση μετεγγραφών/μετακινήσεων Το Υπουργείο...

Διεξαγωγή υγειονομικών εξετάσεων και πρακτικών δοκιμασιών των υποψηφίων για τα ΤΕΦΑΑ από 17/06 έως 28/06

Διεξαγωγή υγειονομικών εξετάσεων και πρακτικών δοκιμασιών των υποψηφίων για τα ΤΕΦΑΑ από 17/06 έως 28/06   Aπo το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και...

Στο δρόμο για τις Πανελλήνιες: Αποτελεσματικές Συμβουλές για Διάβασμα & Επαναλήψεις

Αποτελεσματικές Συμβουλές για Διάβασμα & Επαναλήψεις Το διάβασμα δύο μήνες πριν από τις εξετάσεις μπορεί να είναι κρίσιμο για την επιτυχή επίτευξη των...

Αλλαγές στις Πανελλαδικές Εξετάσεις για τους υποψήφιους για τα Μουσικά Τμήματα

Δώδεκα νέες αλλαγές στις Πανελλαδικές Εξετάσεις των υποψηφίων για τα Μουσικά Τμήματα Ειδικότερα οι αλλαγές έχουν ως εξής: 1Η ΑΛΛΑΓΗ 1. Στο τέλος της περ. δ)...

Τμήμα Νοσηλευτικής Διδυμοτείχου: Μεταφορά στην Αλεξανδρούπολη το 2025

Από το 2025 μεταφέρεται το τμήμα Νοσηλευτικής από το Διδυμότειχο στην Αλεξανδρούπολη Με τροπολογία την οποία κατέθεσε ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης,...

Από τα ΣΑΕΚ (ΙΕΚ) σε Πανεπιστημιακές Σπουδές;

Από ΙΕΚ, Πανεπιστήμιο Είσαι απόφοιτος/η Ι.Ε.Κ. (ΣΑΕΚ με τη νέα ονομασία τους) και αναρωτιέσαι αν μπορείς να αποκτήσεις και πτυχίο Πανεπιστημίου προκειμένου να...

Η Ψυχολογία Διδυμοτείχου (ΔΠΘ) στο Μηχανογραφικό 2024

Νέο τμήμα Ψυχολογίας στο Διδυμότειχο (ΔΠΘ) από το 2024 Υπεγράφη από τον Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Κυριάκο Πιερρακάκη η με αριθμ....

5 Καινοτόμες εξειδικεύσεις στον κλάδο της υγείας και της πρόνοιας

Καινοτόμες εξειδικεύσεις Διαχρονικά ο κλάδος της Υγείας και της Πρόνοιας προσελκύει το ενδιαφέρον των μαθητών που είναι φιλοπερίεργοι, ερευνητικοί και δείχνουν...

Πως η επιστήμη των δεδομένων εφαρμόζεται στις Θετικές Επιστήμες & στις Επιστήμες Υγείας

  Επιστήμη των δεδομένων Η επιστήμη των δεδομένων αποτελεί αδιαμφισβήτητα ένα διαρκώς αναπτυσσόμενο τομέα ο οποίος βρίσκει εφαρμογή σε διάφορες επιστημονικές...

Εισαγωγή στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού (Α.Ε.Ν.) 2024-2025

Εισαγωγή σπουδαστών/στριών στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού (Α.Ε.Ν.) ακαδημαϊκού έτους 2024-2025 Με Απόφαση του Υπουργού Ναυτιλίας καθορίσθηκε ο συνολικός...