fbpx
« Εκπαίδευση

Διδάσκοντας την ελληνική ως δεύτερη/ξένη γλώσσα: εκπαιδευτικά εργαλεία και προκλήσεις

Διδάσκοντας την ελληνική ως δεύτερη/ξένη γλώσσα: εκπαιδευτικά εργαλεία και προκλήσεις

Μέσα σε ένα περιβάλλον γλωσσικής και πολιτισμικής πολυμορφίας στο ελληνικό εκπαιδευτικό περιβάλλον, οι εκπαιδευτικοί εκφράζονται με ανησυχία αναφορικά με τη διδασκαλία και διαχείριση πολυπολιτισμικών τάξεων και υπογραμμίζουν την ανάγκη για συνεχή επιμόρφωση σε αντίστοιχα θεματικά πεδία.

Μεγάλο είναι το ενδιαφέρον των εκπαιδευτικών αλλά και η αναγκαιότητα για την επιμόρφωσή τους σε θέματα διδασκαλίας της ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας με σκοπό τη διευκόλυνση της διδακτικής πρακτικής τους. Τα επιμορφωτικά προγράμματα, τα οποία παρέχουν τόσο θεωρητικές γνώσεις όσο και ευκαιρίες για πρακτική εφαρμογή μέσα από ενδεικτικές/δειγματικές διδασκαλίες, εκπαιδευτικό υλικό και δραστηριότητες, αποτελούν έναν σημαντικό παράγοντα καθοδήγησης των εκπαιδευτικών.

Ποιες όμως είναι οι πιο προτιμητέες εκπαιδευτικές δραστηριότητες που εφαρμόζονται στο πλαίσιο της διδασκαλίας της ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας; Το παιχνίδι ως εκπαιδευτικό εργαλείο χρησιμοποιείται σε πολύ μεγάλη συχνότητα σε τάξεις όπου διδάσκεται η ελληνική ως Γ2/ΞΓ και αυτό διότι παρέχει ένα πλούσιο πλαίσιο για ‘αλληλοδραστική επικοινωνία’ ενώ ταυτόχρονα μπορούν να χρησιμοποιηθούν και παιχνίδια απ’ όλο τον κόσμο, για την ανάπτυξη της πολυγλωσσικής και πολυπολιτισμικής αφύπνισης των μαθητών σε ένα αλληλοδραστικό και συνεργατικό εκπαιδευτικό περιβάλλον. Επίσης, τα παραμύθια και ειδικότερα, τα λαϊκά παραμύθια αποτελούν ένα εξίσου σημαντικό και αγαπητό εκπαιδευτικό εργαλείο. Τα λαϊκά παραμύθια καθώς προβάλλουν αυθεντικά στοιχεία του πολιτισμού τα οποία θα καταστούν οικεία στους μαθητές (Hanlon, 1999), ενώ ταυτόχρονα συμβάλλουν στη δημιουργία ενός ασφαλούς περιβάλλοντος μάθησης μειώνοντας το συγκινησιακό φίλτρο των μικρών παιδιών και εξαίροντας τη φαντασία τους (Krashen 1985). Ακόμη, δίνεται η δυνατότητα στους μαθητές να αναπτύσσουν τη δημιουργικότητά τους (Halliewell, 1992), να καλλιεργήσουν τις δεξιότητες κατανόησης κατά την ακρόαση του παραμυθιού, αλλά και να χρησιμοποιήσουν τη γλώσσα για να εκφράσουν τις ιδέες τους και τα συναισθήματά τους.

Συμπερασματικά, αποτελεί κοινή παραδοχή πως οι εκπαιδευτικοί είναι αναγκαίο να συμμετέχουν ενεργά σε επιμορφωτικές ενέργειες που αφορούν στη διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης/ξένης, στη διγλωσσία και στη διαπολιτισμική εκπαίδευση μιας και μέσα από τη συνεχή τους ανάπτυξη, καλλιέργεια και ισχυροποίηση του διδακτικού τους προφίλ θα καταφέρουν να δράσουν αποτελεσματικά και προς όφελος των μαθητών και της κοινωνίας σε αυτό το πολυγλωσσικό και πολυπολιτισμικό πανόραμα της Ελλάδας.

Σύνταξη: Δρ Ισαάκ Παπαδόπουλος, Διδάκτωρ Εφαρμοσμένης Γλωσσολογίας, Α.Π.Θ.

Mηχανογραφικό Δελτίο αλλοδαπών-αλλογενών 2025

Υποβολή ηλεκτρονικής αίτησης - Μηχανογραφικού δελτίου για την εισαγωγή αλλοδαπών-αλλογενών στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση έτους 2025 Από το Υπουργείο Παιδείας,...

Μείωση εισακτέων στις Στρατιωτικές Σχολές

Μείωση εισακτέων , κατά 57 θέσεων στις Στρατιωτικές Σχολές Μείωση εισακτέων , κατά 57 θέσεων στις Στρατιωτικές Σχολές, σε σχέση με πέρσι, προβλέπει Κοινή...

Πότε αξίζει να κάνεις ένα μεταπτυχιακό ;

  Πότε αξίζει ένα μεταπτυχιακό να το κάνεις;   Ένα σημαντικό δίλημμα, που αντιμετωπίζουν πολλοί νέοι απόφοιτοι, καθώς σχεδιάζουν τα πρώτα τους βήματα στον...

Μαθηματικά και διαφοροποιημένη σταδιοδρομία

  Η αγορά εργασίας παρουσιάζει νέες τάσεις και ευκαιρίες για τους μαθηματικούς, που μπορούν να εκμεταλλευτούν διεπιστημονικές σπουδές για διαφοροποίηση...

Φοιτητικό Στεγαστικό Επίδομα: Συχνές ερωτήσεις

Φοιτητικό Στεγαστικό Επίδομα για φοιτητές ΑΕΙ και ΣΑΕΚ Στο ακόλουθο αρχείο θα βρείτε κάθε σημαντική λεπτομέρεια για να υποβάλλεται την αίτηση για το φοιτητικό...

Οδηγίες για την εισαγωγή αλλοδαπών – αλλογενών 2025

Οδηγίες για την εισαγωγή αλλοδαπών - αλλογενών 2025 Την Παρασκευή 27 06 2025 ανακοινώνονται οι οδηγίες για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση της Ελλάδας...

ΕΠΑΛ και Μηχανογραφικό 2025: Έξυπνες επιλογές!

ΕΠΑΛ και έξυπνες επιλογές  Μηχανογραφικό 2025: Αν και συχνά η προσοχή στρέφεται στις σχολές υψηλής ζήτησης, είναι σημαντικό να αναγνωρίζουμε ότι και οι...

Αντιστοιχίες τμημάτων ΑΕΙ για το Ακαδ. Έτος 2025-26

Ανακοινώθηκαν οι αντιστοιχίες των τμημάτων Υπογράφηκε από τον υφυπουργό Παιδείας Νίκο Παπαϊωάννου η απόφαση με την αντιστοιχία των Τμημάτων, Εισαγωγικών...

Βαθμοί Πανελληνίων: Ανακοινώθηκαν οι βαθμολογίες των Πανελλαδικών Εξετάσεων ΓΕΛ και ΕΠΑΛ 2025

Ανακοινώθηκαν οι Βαθμοί των πανελλαδικών εξετάσεων Α. ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΩΝ: Το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού ανακοινώνει ότι οι βαθμολογίες...

Αποτελέσματα Πανελληνίων 2025: Οι «αθόρυβες» σχολές με λίγα μόρια αλλά «δυνατά» χαρτιά για καριέρα

Αποτελέσματα 2025: «Διαμάντια» σχολές με τις χαμηλότερες βάσεις Καθώς αναμένουμε τα αποτελέσματα των Πανελληνίων 2025 κορυφώνεται σταδιακά η αγωνία των...