fbpx
« Εκπαίδευση

Διδάσκοντας την ελληνική ως δεύτερη/ξένη γλώσσα: εκπαιδευτικά εργαλεία και προκλήσεις

Διδάσκοντας την ελληνική ως δεύτερη/ξένη γλώσσα: εκπαιδευτικά εργαλεία και προκλήσεις

Μέσα σε ένα περιβάλλον γλωσσικής και πολιτισμικής πολυμορφίας στο ελληνικό εκπαιδευτικό περιβάλλον, οι εκπαιδευτικοί εκφράζονται με ανησυχία αναφορικά με τη διδασκαλία και διαχείριση πολυπολιτισμικών τάξεων και υπογραμμίζουν την ανάγκη για συνεχή επιμόρφωση σε αντίστοιχα θεματικά πεδία.

Μεγάλο είναι το ενδιαφέρον των εκπαιδευτικών αλλά και η αναγκαιότητα για την επιμόρφωσή τους σε θέματα διδασκαλίας της ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας με σκοπό τη διευκόλυνση της διδακτικής πρακτικής τους. Τα επιμορφωτικά προγράμματα, τα οποία παρέχουν τόσο θεωρητικές γνώσεις όσο και ευκαιρίες για πρακτική εφαρμογή μέσα από ενδεικτικές/δειγματικές διδασκαλίες, εκπαιδευτικό υλικό και δραστηριότητες, αποτελούν έναν σημαντικό παράγοντα καθοδήγησης των εκπαιδευτικών.

Ποιες όμως είναι οι πιο προτιμητέες εκπαιδευτικές δραστηριότητες που εφαρμόζονται στο πλαίσιο της διδασκαλίας της ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας; Το παιχνίδι ως εκπαιδευτικό εργαλείο χρησιμοποιείται σε πολύ μεγάλη συχνότητα σε τάξεις όπου διδάσκεται η ελληνική ως Γ2/ΞΓ και αυτό διότι παρέχει ένα πλούσιο πλαίσιο για ‘αλληλοδραστική επικοινωνία’ ενώ ταυτόχρονα μπορούν να χρησιμοποιηθούν και παιχνίδια απ’ όλο τον κόσμο, για την ανάπτυξη της πολυγλωσσικής και πολυπολιτισμικής αφύπνισης των μαθητών σε ένα αλληλοδραστικό και συνεργατικό εκπαιδευτικό περιβάλλον. Επίσης, τα παραμύθια και ειδικότερα, τα λαϊκά παραμύθια αποτελούν ένα εξίσου σημαντικό και αγαπητό εκπαιδευτικό εργαλείο. Τα λαϊκά παραμύθια καθώς προβάλλουν αυθεντικά στοιχεία του πολιτισμού τα οποία θα καταστούν οικεία στους μαθητές (Hanlon, 1999), ενώ ταυτόχρονα συμβάλλουν στη δημιουργία ενός ασφαλούς περιβάλλοντος μάθησης μειώνοντας το συγκινησιακό φίλτρο των μικρών παιδιών και εξαίροντας τη φαντασία τους (Krashen 1985). Ακόμη, δίνεται η δυνατότητα στους μαθητές να αναπτύσσουν τη δημιουργικότητά τους (Halliewell, 1992), να καλλιεργήσουν τις δεξιότητες κατανόησης κατά την ακρόαση του παραμυθιού, αλλά και να χρησιμοποιήσουν τη γλώσσα για να εκφράσουν τις ιδέες τους και τα συναισθήματά τους.

Συμπερασματικά, αποτελεί κοινή παραδοχή πως οι εκπαιδευτικοί είναι αναγκαίο να συμμετέχουν ενεργά σε επιμορφωτικές ενέργειες που αφορούν στη διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης/ξένης, στη διγλωσσία και στη διαπολιτισμική εκπαίδευση μιας και μέσα από τη συνεχή τους ανάπτυξη, καλλιέργεια και ισχυροποίηση του διδακτικού τους προφίλ θα καταφέρουν να δράσουν αποτελεσματικά και προς όφελος των μαθητών και της κοινωνίας σε αυτό το πολυγλωσσικό και πολυπολιτισμικό πανόραμα της Ελλάδας.

Σύνταξη: Δρ Ισαάκ Παπαδόπουλος, Διδάκτωρ Εφαρμοσμένης Γλωσσολογίας, Α.Π.Θ.

Δεξιότητες Μελέτης για Φοιτητές και Φοιτήτριες

Δεξιότητες Μελέτης για Φοιτητές και Φοιτήτριες Διαβάστε τον επικαιροποιημένο οδηγό του Εργαστηρίου Ψυχολογίας ΠΤΔΕ ΕΚΠΑ "Δεξιότητες Μελέτης – Επιτυχία στις...

Elevator Pitch – Για να φτάσεις στην κορυφή πάρε το σωστό ασανσέρ

Για να φτάσεις στην κορυφή πάρε το σωστό ασανσέρ - Create and Master your Elevator Pitch Και εκεί που βρίσκεσαι τυχαία ή όχι τόσο τυχαία, μπροστά σε έναν...

6 λόγοι για να κάνεις Πρακτική Άσκηση

Η πρακτική άσκηση αποτέλεσε και συνεχίζει να αποτελεί αναπόσπαστο χαρακτηριστικό των προγραμμάτων σπουδών, κυρίως, εφαρμοσμένων επιστημών. Ωστόσο, τα τελευταία...

Πως αποκτάς εργασιακή εμπειρία όταν ακόμη σπουδάζεις

Όταν σου λείπει 1 χρόνος επαγγελματική εμπειρία: πως αποκτάς εργασιακή εμπειρία όταν ακόμη σπουδάζεις. Επιτέλους, πλησιάζεις στην ολοκλήρωση των σπουδών σου ή...

Τελικά θα επιστρέψουμε στη φυσική τάξη ή μιλάμε για τη νέα εκπαιδευτική πραγματικότητα;

Βαδίζοντας ένα χρόνο πλέον μέσα στην πανδημία, πολλές καταστάσεις που μέχρι τα τέλη του 2019 έμοιαζαν πολύ μακρινές ή/και εντάσσονταν στην πραγματικότητα της...

Ανθρώπινο γνώρισμα είναι και η δυνατότητα του να αποτυγχάνεις

Ανθρώπινο γνώρισμα είναι και η δυνατότητα του να αποτυγχάνεις Να τονίσουμε εδώ ότι μέχρι το 1950 δε γνωρίζαμε πως να αποφύγουμε το ενδεχόμενο μιας καρδιακής...

Δείτε κορυφαία πανεπιστήμια – QS Online Masters Fair

Δείτε κορυφαία πανεπιστήμια - QS Online Masters Fair Πέμπτη 18 Μαρτίου, 18.30 -21.00 Εγγραφείτε τώρα http://bit.ly/37CyT81 Σε προσκαλούμε στην Διεθνή Έκθεση...

Coping ‒ Στρατηγικές διαχείρισης στρεσογόνων καταστάσεων

INE: Coping ‒ Στρατηγικές διαχείρισης στρεσογόνων καταστάσεων Στο πλαίσιο λειτουργίας των εξ αποστάσεως υπηρεσιών πληροφόρησης του Δικτύου Πληροφόρησης και...

Όλες οι σημαντικές αλλαγές στις φετινές Πανελλαδικές, στις Βάσεις & στο Μηχανογραφικό

ΑΝΑΛΥΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ: Όλες οι σημαντικές Αλλαγές στις φετινές Πανελλαδικές, στις Βάσεις & στο Μηχανογραφικό Μετά τη ψήφιση του νομοσχεδίου Εισαγωγή στην...

Το νομοσχέδιο του υπ. Παιδείας, όπως ψηφίστηκε στη Βουλή

Το νομοσχέδιο του υπ. Παιδείας, όπως ψηφίστηκε στη Βουλή Σύμφωνα με πληροφορίες του esos.gr Το esos δημοσιεύει το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας «Εισαγωγή...