fbpx
« Εκπαίδευση

Διδάσκοντας την ελληνική ως δεύτερη/ξένη γλώσσα: εκπαιδευτικά εργαλεία και προκλήσεις

Διδάσκοντας την ελληνική ως δεύτερη/ξένη γλώσσα: εκπαιδευτικά εργαλεία και προκλήσεις

Μέσα σε ένα περιβάλλον γλωσσικής και πολιτισμικής πολυμορφίας στο ελληνικό εκπαιδευτικό περιβάλλον, οι εκπαιδευτικοί εκφράζονται με ανησυχία αναφορικά με τη διδασκαλία και διαχείριση πολυπολιτισμικών τάξεων και υπογραμμίζουν την ανάγκη για συνεχή επιμόρφωση σε αντίστοιχα θεματικά πεδία.

Μεγάλο είναι το ενδιαφέρον των εκπαιδευτικών αλλά και η αναγκαιότητα για την επιμόρφωσή τους σε θέματα διδασκαλίας της ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας με σκοπό τη διευκόλυνση της διδακτικής πρακτικής τους. Τα επιμορφωτικά προγράμματα, τα οποία παρέχουν τόσο θεωρητικές γνώσεις όσο και ευκαιρίες για πρακτική εφαρμογή μέσα από ενδεικτικές/δειγματικές διδασκαλίες, εκπαιδευτικό υλικό και δραστηριότητες, αποτελούν έναν σημαντικό παράγοντα καθοδήγησης των εκπαιδευτικών.

Ποιες όμως είναι οι πιο προτιμητέες εκπαιδευτικές δραστηριότητες που εφαρμόζονται στο πλαίσιο της διδασκαλίας της ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας; Το παιχνίδι ως εκπαιδευτικό εργαλείο χρησιμοποιείται σε πολύ μεγάλη συχνότητα σε τάξεις όπου διδάσκεται η ελληνική ως Γ2/ΞΓ και αυτό διότι παρέχει ένα πλούσιο πλαίσιο για ‘αλληλοδραστική επικοινωνία’ ενώ ταυτόχρονα μπορούν να χρησιμοποιηθούν και παιχνίδια απ’ όλο τον κόσμο, για την ανάπτυξη της πολυγλωσσικής και πολυπολιτισμικής αφύπνισης των μαθητών σε ένα αλληλοδραστικό και συνεργατικό εκπαιδευτικό περιβάλλον. Επίσης, τα παραμύθια και ειδικότερα, τα λαϊκά παραμύθια αποτελούν ένα εξίσου σημαντικό και αγαπητό εκπαιδευτικό εργαλείο. Τα λαϊκά παραμύθια καθώς προβάλλουν αυθεντικά στοιχεία του πολιτισμού τα οποία θα καταστούν οικεία στους μαθητές (Hanlon, 1999), ενώ ταυτόχρονα συμβάλλουν στη δημιουργία ενός ασφαλούς περιβάλλοντος μάθησης μειώνοντας το συγκινησιακό φίλτρο των μικρών παιδιών και εξαίροντας τη φαντασία τους (Krashen 1985). Ακόμη, δίνεται η δυνατότητα στους μαθητές να αναπτύσσουν τη δημιουργικότητά τους (Halliewell, 1992), να καλλιεργήσουν τις δεξιότητες κατανόησης κατά την ακρόαση του παραμυθιού, αλλά και να χρησιμοποιήσουν τη γλώσσα για να εκφράσουν τις ιδέες τους και τα συναισθήματά τους.

Συμπερασματικά, αποτελεί κοινή παραδοχή πως οι εκπαιδευτικοί είναι αναγκαίο να συμμετέχουν ενεργά σε επιμορφωτικές ενέργειες που αφορούν στη διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης/ξένης, στη διγλωσσία και στη διαπολιτισμική εκπαίδευση μιας και μέσα από τη συνεχή τους ανάπτυξη, καλλιέργεια και ισχυροποίηση του διδακτικού τους προφίλ θα καταφέρουν να δράσουν αποτελεσματικά και προς όφελος των μαθητών και της κοινωνίας σε αυτό το πολυγλωσσικό και πολυπολιτισμικό πανόραμα της Ελλάδας.

Σύνταξη: Δρ Ισαάκ Παπαδόπουλος, Διδάκτωρ Εφαρμοσμένης Γλωσσολογίας, Α.Π.Θ.

Πως να διαχειριστείς σωστά το χρόνο και το άγχος σου

Γιορτές και διαχείριση Χρόνου “Ο χρόνος είναι ο πιο πολύτιμος πόρος. Δεν μπορούμε να τον αποθηκεύσουμε ή να τον αυξήσουμε, μπορούμε μόνο να τον χρησιμοποιήσουμε...

1.100€ Υποτροφία σε Φοιτητές

Τα Προγράμματα Υποτροφιών Ακαδ. Έτους 2026-2027αφορούν υποτροφίες για Μεταπτυχιακές Σπουδές, Μεταδιδακτορική Έρευνα και Επισκέπτες Επιστήμονες Ερευνητές Η...

Σε ποιες σχολές γίνεται ευκολότερη η πρόσβαση;

Πιο εύκολη η πρόσβαση σε κάποιες σχολές Κάθε χρόνο, χιλιάδες μαθητές περιμένουν με αγωνία τις αλλαγές που θα επηρεάσουν την επιλογή σχολών στο Μηχανογραφικό...

Οι Πανελλήνιες Δεν Είναι Ο Μοναδικός Δρόμος, Ούτε Και Ο Τελευταίος

Οι Πανελλήνιες Δεν Είναι Ο Μοναδικός Δρόμος, Ούτε Και Ο Τελευταίος Κάθε καλοκαίρι, χιλιάδες μαθητές στην Ελλάδα βιώνουν την κορύφωση μιας πολυετούς προσπάθειας:...

300€ Επίδομα για Πρωτοετείς

Παροχή καρτών σίτισης σε προπτυχιακούς πρωτοετείς φοιτητές – φοιτήτριες του ακαδημαϊκού έτους 2025-2026, με χορηγία της «ΙΟΝ Α.Ε. Βιομηχανίας & Εμπορίου...

Aποτελέσματα ενστάσεων- αιτήσεων θεραπείας μετεγγραφών

Αποτελέσματα ενστάσεων-αιτήσεων θεραπείας μετεγγραφών/μετακινήσεων ακαδημαϊκού έτους 2025 – 2026 Το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, ενημερώνει...

Ποιοι είναι οι “Καλλιτέχνες” Μηχανικοί του Μηχανογραφικού;

“Καλλιτέχνες” Μηχανικοί του Μηχανογραφικού  Στα Ελληνικά πανεπιστήμια συναντάμε πολλές και διαφορετικές ειδικότητες μηχανικών, όπως ο Πολιτικός Μηχανικός, ο...

Βγήκαν οι Συντελεστές Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (Ε.Β.Ε.)

Βγήκε η εγκύκλιος για τους Συντελεστές Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (Ε.Β.Ε.) Ανακοινώθηκε η εγκύκλιος για τους Συντελεστές Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (Ε.Β.Ε.) των...

Πανελλήνιες 2026: Οδηγίες για το Ελεύθερο και Γραμμικό Σχέδιο

Γενικές οδηγίες για την εξέταση των υποψηφίων στο Ελεύθερο και Γραμμικό Σχέδιο στις πανελλαδικές εξετάσεις έτους 2026 Γενικές οδηγίες για την εξέταση των...

3 κορυφαία τμήματα FinTech στην Ελλάδα

FinTech στην Ελλάδα... Τι είναι το FinTech; Ως FinTech νοείται ο συνδυασμός των δύο βασικών κλάδων του 4ου Επιστημονικού Πεδίου, δηλαδή της Οικονομίας και της...