fbpx
« Εκπαίδευση

Διδάσκοντας την ελληνική ως δεύτερη/ξένη γλώσσα: εκπαιδευτικά εργαλεία και προκλήσεις

Διδάσκοντας την ελληνική ως δεύτερη/ξένη γλώσσα: εκπαιδευτικά εργαλεία και προκλήσεις

Μέσα σε ένα περιβάλλον γλωσσικής και πολιτισμικής πολυμορφίας στο ελληνικό εκπαιδευτικό περιβάλλον, οι εκπαιδευτικοί εκφράζονται με ανησυχία αναφορικά με τη διδασκαλία και διαχείριση πολυπολιτισμικών τάξεων και υπογραμμίζουν την ανάγκη για συνεχή επιμόρφωση σε αντίστοιχα θεματικά πεδία.

Μεγάλο είναι το ενδιαφέρον των εκπαιδευτικών αλλά και η αναγκαιότητα για την επιμόρφωσή τους σε θέματα διδασκαλίας της ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας με σκοπό τη διευκόλυνση της διδακτικής πρακτικής τους. Τα επιμορφωτικά προγράμματα, τα οποία παρέχουν τόσο θεωρητικές γνώσεις όσο και ευκαιρίες για πρακτική εφαρμογή μέσα από ενδεικτικές/δειγματικές διδασκαλίες, εκπαιδευτικό υλικό και δραστηριότητες, αποτελούν έναν σημαντικό παράγοντα καθοδήγησης των εκπαιδευτικών.

Ποιες όμως είναι οι πιο προτιμητέες εκπαιδευτικές δραστηριότητες που εφαρμόζονται στο πλαίσιο της διδασκαλίας της ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας; Το παιχνίδι ως εκπαιδευτικό εργαλείο χρησιμοποιείται σε πολύ μεγάλη συχνότητα σε τάξεις όπου διδάσκεται η ελληνική ως Γ2/ΞΓ και αυτό διότι παρέχει ένα πλούσιο πλαίσιο για ‘αλληλοδραστική επικοινωνία’ ενώ ταυτόχρονα μπορούν να χρησιμοποιηθούν και παιχνίδια απ’ όλο τον κόσμο, για την ανάπτυξη της πολυγλωσσικής και πολυπολιτισμικής αφύπνισης των μαθητών σε ένα αλληλοδραστικό και συνεργατικό εκπαιδευτικό περιβάλλον. Επίσης, τα παραμύθια και ειδικότερα, τα λαϊκά παραμύθια αποτελούν ένα εξίσου σημαντικό και αγαπητό εκπαιδευτικό εργαλείο. Τα λαϊκά παραμύθια καθώς προβάλλουν αυθεντικά στοιχεία του πολιτισμού τα οποία θα καταστούν οικεία στους μαθητές (Hanlon, 1999), ενώ ταυτόχρονα συμβάλλουν στη δημιουργία ενός ασφαλούς περιβάλλοντος μάθησης μειώνοντας το συγκινησιακό φίλτρο των μικρών παιδιών και εξαίροντας τη φαντασία τους (Krashen 1985). Ακόμη, δίνεται η δυνατότητα στους μαθητές να αναπτύσσουν τη δημιουργικότητά τους (Halliewell, 1992), να καλλιεργήσουν τις δεξιότητες κατανόησης κατά την ακρόαση του παραμυθιού, αλλά και να χρησιμοποιήσουν τη γλώσσα για να εκφράσουν τις ιδέες τους και τα συναισθήματά τους.

Συμπερασματικά, αποτελεί κοινή παραδοχή πως οι εκπαιδευτικοί είναι αναγκαίο να συμμετέχουν ενεργά σε επιμορφωτικές ενέργειες που αφορούν στη διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης/ξένης, στη διγλωσσία και στη διαπολιτισμική εκπαίδευση μιας και μέσα από τη συνεχή τους ανάπτυξη, καλλιέργεια και ισχυροποίηση του διδακτικού τους προφίλ θα καταφέρουν να δράσουν αποτελεσματικά και προς όφελος των μαθητών και της κοινωνίας σε αυτό το πολυγλωσσικό και πολυπολιτισμικό πανόραμα της Ελλάδας.

Σύνταξη: Δρ Ισαάκ Παπαδόπουλος, Διδάκτωρ Εφαρμοσμένης Γλωσσολογίας, Α.Π.Θ.

Υποβολή δικαιολογητικών των πληγέντων των φυσικών καταστροφών

Υποβολή δικαιολογητικών για τους υποψηφίους Πανελλαδικών Εξετάσεων 2025 των περιοχών που έχουν πληγεί εξαιτίας φυσικών καταστροφών Από το Υπουργείο Παιδείας,...

Αποτελέσματα εισαγωγής στις ΣΑΕΚ

Αποτελέσματα εισαγωγής καταρτιζόμενων στις ΣΑΕΚ Με sms θα ενημερωθούν οι καταρτιζόμενοι από αύριο, 18 Σεπτεμβρίου 2025, στη Β΄ φάση αιτήσεων-εγγραφών. Το...

Στεγαστικό Επίδομα 2500€

Στεγαστικό Επίδομα 2.500€: Άνοιξαν οι αιτήσεις Ανοίγει, εκ νέου, από σήμερα και για τρεις ημέρες η πλατφόρμα υποβολής αιτήσεων για το στεγαστικό επίδομα. Το...

Αποτελέσματα εισαγωγής των πληγέντων του δυστυχήματος των Τεμπών

Ανακοίνωση αποτελεσμάτων εισαγωγής των υποψηφίων/πληγέντων του δυστυχήματος των Τεμπών! Εγγραφή από σήμερα, 15-09-25 έως 19-09-25 Από το Υπουργείο Παιδείας,...

Εγγραφές επιτυχόντων στις σχολές

Ενημέρωση σχετικά με τις διαδικασία εγγραφής επιτυχόντων σε Τμήματα/Σχολές της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης το Ακαδ. Έτος 2025-2026 Από το Υπουργείο Παιδείας,...

Οι ειδικότητες των ΣΑΕΚ με Ζήτηση και Υψηλές αμοιβές

ΣΑΕΚ: Ειδικότητες με Υψηλή Ζήτηση & Καλές Αμοιβές στην Ελλάδα (2025) Η επιλογή μιας επαγγελματικής ειδικότητας είναι μια καθοριστική απόφαση που επηρεάζει...

Ύλη μαθημάτων στους τομείς των ΕΠΑ.Λ για το 2025-26

Ανακοινώθηκε η Ύλη για τα Ειδικά Μαθήματα της Α' Λυκείου, αλλά και η Ύλη των Τομέων του ΕΠΑ.Λ Παρακάτω θα βρείτε την αναλυτική ύλη και τις οδηγίες διδασκαλίας...

Ανακοινώθηκε η εγκύκλιος των αθλητών

Εισαγωγή των διακριθέντων αθλητών/τριών στην Tριτοβάθμια Eκπαίδευση για το Ακαδ. Έτος 2025-26 Από το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού...

Ανακοινώθηκε το Πρόγραμμα Πανελλαδικών Εξετάσεων 2026

Αναλυτικό Πρόγραμμα για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις 2026 Από το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού ανακοινώνεται το πλήρες πρόγραμμα των...

Μετεγγραφές: Ποια είναι η διαδικασία;

Ποια Είναι η Διαδικασία που Πρέπει να Ακολουθήσω αν Θέλω να Αιτηθώ Μετεγγραφή; Η επιτυχία σου στις Πανελλαδικές  εξετάσεις δεν σημαίνει πάντα ότι το τμήμα...