fbpx
« Εκπαίδευση

Διδάσκοντας την ελληνική ως δεύτερη/ξένη γλώσσα: εκπαιδευτικά εργαλεία και προκλήσεις

Διδάσκοντας την ελληνική ως δεύτερη/ξένη γλώσσα: εκπαιδευτικά εργαλεία και προκλήσεις

Μέσα σε ένα περιβάλλον γλωσσικής και πολιτισμικής πολυμορφίας στο ελληνικό εκπαιδευτικό περιβάλλον, οι εκπαιδευτικοί εκφράζονται με ανησυχία αναφορικά με τη διδασκαλία και διαχείριση πολυπολιτισμικών τάξεων και υπογραμμίζουν την ανάγκη για συνεχή επιμόρφωση σε αντίστοιχα θεματικά πεδία.

Μεγάλο είναι το ενδιαφέρον των εκπαιδευτικών αλλά και η αναγκαιότητα για την επιμόρφωσή τους σε θέματα διδασκαλίας της ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας με σκοπό τη διευκόλυνση της διδακτικής πρακτικής τους. Τα επιμορφωτικά προγράμματα, τα οποία παρέχουν τόσο θεωρητικές γνώσεις όσο και ευκαιρίες για πρακτική εφαρμογή μέσα από ενδεικτικές/δειγματικές διδασκαλίες, εκπαιδευτικό υλικό και δραστηριότητες, αποτελούν έναν σημαντικό παράγοντα καθοδήγησης των εκπαιδευτικών.

Ποιες όμως είναι οι πιο προτιμητέες εκπαιδευτικές δραστηριότητες που εφαρμόζονται στο πλαίσιο της διδασκαλίας της ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας; Το παιχνίδι ως εκπαιδευτικό εργαλείο χρησιμοποιείται σε πολύ μεγάλη συχνότητα σε τάξεις όπου διδάσκεται η ελληνική ως Γ2/ΞΓ και αυτό διότι παρέχει ένα πλούσιο πλαίσιο για ‘αλληλοδραστική επικοινωνία’ ενώ ταυτόχρονα μπορούν να χρησιμοποιηθούν και παιχνίδια απ’ όλο τον κόσμο, για την ανάπτυξη της πολυγλωσσικής και πολυπολιτισμικής αφύπνισης των μαθητών σε ένα αλληλοδραστικό και συνεργατικό εκπαιδευτικό περιβάλλον. Επίσης, τα παραμύθια και ειδικότερα, τα λαϊκά παραμύθια αποτελούν ένα εξίσου σημαντικό και αγαπητό εκπαιδευτικό εργαλείο. Τα λαϊκά παραμύθια καθώς προβάλλουν αυθεντικά στοιχεία του πολιτισμού τα οποία θα καταστούν οικεία στους μαθητές (Hanlon, 1999), ενώ ταυτόχρονα συμβάλλουν στη δημιουργία ενός ασφαλούς περιβάλλοντος μάθησης μειώνοντας το συγκινησιακό φίλτρο των μικρών παιδιών και εξαίροντας τη φαντασία τους (Krashen 1985). Ακόμη, δίνεται η δυνατότητα στους μαθητές να αναπτύσσουν τη δημιουργικότητά τους (Halliewell, 1992), να καλλιεργήσουν τις δεξιότητες κατανόησης κατά την ακρόαση του παραμυθιού, αλλά και να χρησιμοποιήσουν τη γλώσσα για να εκφράσουν τις ιδέες τους και τα συναισθήματά τους.

Συμπερασματικά, αποτελεί κοινή παραδοχή πως οι εκπαιδευτικοί είναι αναγκαίο να συμμετέχουν ενεργά σε επιμορφωτικές ενέργειες που αφορούν στη διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης/ξένης, στη διγλωσσία και στη διαπολιτισμική εκπαίδευση μιας και μέσα από τη συνεχή τους ανάπτυξη, καλλιέργεια και ισχυροποίηση του διδακτικού τους προφίλ θα καταφέρουν να δράσουν αποτελεσματικά και προς όφελος των μαθητών και της κοινωνίας σε αυτό το πολυγλωσσικό και πολυπολιτισμικό πανόραμα της Ελλάδας.

Σύνταξη: Δρ Ισαάκ Παπαδόπουλος, Διδάκτωρ Εφαρμοσμένης Γλωσσολογίας, Α.Π.Θ.

Συμπλήρωση Μηχανογραφικού Δελτίου 2025

Συμπλήρωση Μηχανογραφικού Δελτίου 2025 Γνωρίζοντας πόσο απαιτητική είναι η διαδικασία της συμπλήρωσης του μηχανογραφικού 2025, η επιστημονική μας ομάδα έχει...

Σπουδές με Προοπτική στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας

  Το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας παρέχει σπουδές με Προοπτική Στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας βρίσκεις σπουδές που σε συνδέουν με τα επαγγέλματα του...

Σ.Α.Ε.Κ.: Ειδικότητες στο Παράλληλο Μηχανογραφικό και αριθμός εισακτέων για το 2025-26

Σ.Α.Ε.Κ :Καθορίστηκαν οι Ειδικότητες και ο Αριθμός Εισακτέων Με απόφαση της Γενικής Γραμματέως Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Δια Βίου Μάθησης, κας...

Όλα όσα πρέπει να μάθεις πριν τις πανελλήνιες

Τι πρέπει να μάθεις για τις πανελλήνιες; Τα τελευταία χρόνια υπάρχει μια συνεχώς αυξανόμενη αίσθηση ότι στην εκπαίδευση -τουλάχιστον στη Δευτεροβάθμια- όλο το...

Επαναληπτικές πανελλαδικές εξετάσεις 2025

Οργάνωση και τρόπος διεξαγωγής επαναληπτικών πανελλαδικών εξετάσεων 2025 Εκδόθηκε η εγκύκλιος για την οργάνωση και τον τρόπο διεξαγωγής επαναληπτικών...

Υποβολή Δικαιολογητικών για Βεβαίωση Σχολικής Αθλητικής Νίκης 2024-25

26-05-25 Υποβολή δικαιολογητικών για τη χορήγηση Βεβαίωσης Πανελλήνιας Σχολικής Αθλητικής Νίκης για τους σχολικούς αγώνες 2024-2025 Μετά την ολοκλήρωση των...

Σημαντική Ενημέρωση για τα Τμήματα Φυσικοθεραπείας και το Επάγγελμα του Φυσικοθεραπευτή

Με ένα σημαντικό - κοινό ψήφισμα όλα τα τμήματα Φυσικοθεραπείας της χώρας, γνωστοποιεί σημαντικές διευκρινίσεις για την άσκηση του επαγγέλματος των επιστημόνων...

Γιατί ο Επαγγελματικός Προσανατολισμός είναι απαραίτητος;

Επαγγελματικός Προσανατολισμός: Πόσο Απαραίτητος Είναι για Μαθητές; Πολλές φορές υπάρχει η απορία για το ποια είναι η κατάλληλη χρονική περίοδος για ένα παιδί...

Πρόγραμμα Εσωτερικής Κινητικότητας χειμ. εξαμήνου 2025-26

Από 21 μέχρι και 30 Μαΐου οι αιτήσεις για το πρόγραμμα εσωτερικής κινητικότητας χειμερινού εξαμήνου 2025-26 Το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού...

Εξετάσεις: Ένα βήμα πριν τις πανελλήνιες

Λίγο πριν τις πανελλαδικές εξετάσεις Η αλήθεια είναι ότι λιγότερο από μία εβδομάδα  έχουν οι υποψήφιοι πριν την έναρξη των πανελλαδικών εξετάσεων. Μία περίοδος...