fbpx
« Εκπαίδευση

Η διδασκαλία της Ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας

Η διδασκαλία της Ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας

Είναι αλήθεια πως η Ελλάδα αποτελεί χώρα υποδοχής πληθυσμών με μεταναστευτική και προσφυγική βιογραφία τις τελευταίες τρεις δεκαετίες, κάτι το οποίο συνεπάγεται τον συνεχόμενα αυξανόμενο αριθμό μαθητών με διαφορετικό γλωσσικό και πολιτισμικό υπόβαθρο στις σχολικές τάξεις. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο της γλωσσικής και πολιτισμικής πολυμορφίας στο ελληνικό εκπαιδευτικό περιβάλλον, οι εκπαιδευτικοί βρίσκονται αντιμέτωποι με την πρόκληση της διδασκαλίας και διαχείρισης πολυπολιτισμικών τάξεων και η ανάγκη για συνεχή επιμόρφωση σε αντίστοιχα θεματικά πεδία αποτελεί προτεραιότητα υψίστης σημασίας.

Μεγάλο είναι το ενδιαφέρον των εκπαιδευτικών αλλά και η αναγκαιότητα για την επιμόρφωσή τους σε θέματα διδασκαλίας της ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας διότι με αυτό τον τρόπο, θα διευκολυνθεί η διδακτική πρακτική τους. Μέσα από τη συμμετοχή τους σε εκπαιδευτικά και επιμορφωτικά προγράμματα, έχουν την ευκαιρία να συνδυάσουν τη θεωρητική γνώση με την πρακτική εφαρμογή μέσα από ενδεικτικές/δειγματικές διδασκαλίες, εκπαιδευτικό υλικό και δραστηριότητες, οι οποίες μπορούν να αξιοποιηθούν στους μαθητές.

Αυτό το οποίο αξίζει να τονιστεί ιδιαίτερα είναι πως πέραν τη γλωσσικής στοχοθεσίας που θέτουν οι εκπαιδευτικοί, θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στον διαπολιτισμικό προσανατολισμό που είναι αναγκαίο να δοθεί κατα τη γλωσσική διδασκαλία. Άλλωστε, σύμφωνα με τους Ντίνα & Γρίβα (2017), οι μαθητές θα πρέπει πέραν των τεσσάρων βασικών γλωσσικών δεξιοτήτων, να αναπτύξουν και μία πέμπτη δεξιότητα, αυτή της μαθητείας σε έναν άλλο πολιτισμό. Δεν πρέπει να παραληφθεί πως οι μαθητές ερχόμενοι στην Ελλάδα, φέρουν μαζί τους όλο εκεί το πολιτισμικό υπόβαθρο της χώρας τους και πλέον καλούνται να ανταπεξέλθουν γλωσσικά αλλά και πολιτισμικά μέσα σε ένα νέο συγκείμενο, με ενδεχομένως αρκετές πολιτισμικές διαφοροποιήσεις, οι οποίες είναι αναγκαίο πλέον να γίνουν στοιχεία διδακτικής αξιοποίησης στο μάθημα της δεύτερης/ξένης γλώσσας.

Εν κατακλείδι, αποτελεί κοινή παραδοχή πως οι εκπαιδευτικοί είναι αναγκαίο να συμμετέχουν ενεργά σε επιμορφωτικές ενέργειες που αφορούν στη διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης/ξένης, στη διγλωσσία και στη διαπολιτισμική εκπαίδευση μια και μέσα από τη συνεχή τους ανάπτυξη, καλλιέργεια και ισχυροποίηση του διδακτικού τους προφίλ θα καταφέρουν να δράσουν αποτελεσματικά και προς όφελος των μαθητών και της κοινωνίας σε αυτό το πολυγλωσσικό και πολυπολιτισμικό πανόραμα της Ελλάδας.

Σύνταξη: Δρ Ισαάκ Παπαδόπουλος, Διδάκτωρ Εφαρμοσμένης Γλωσσολογίας

Μαθηματικά και διαφοροποιημένη σταδιοδρομία

  Η αγορά εργασίας παρουσιάζει νέες τάσεις και ευκαιρίες για τους μαθηματικούς, που μπορούν να εκμεταλλευτούν διεπιστημονικές σπουδές για διαφοροποίηση...

Φοιτητικό Στεγαστικό Επίδομα: Συχνές ερωτήσεις

Φοιτητικό Στεγαστικό Επίδομα για φοιτητές ΑΕΙ και ΣΑΕΚ Στο ακόλουθο αρχείο θα βρείτε κάθε σημαντική λεπτομέρεια για να υποβάλλεται την αίτηση για το φοιτητικό...

Οδηγίες για την εισαγωγή αλλοδαπών – αλλογενών 2025

Οδηγίες για την εισαγωγή αλλοδαπών - αλλογενών 2025 Την Παρασκευή 27 06 2025 ανακοινώνονται οι οδηγίες για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση της Ελλάδας...

ΕΠΑΛ και Μηχανογραφικό 2025: Έξυπνες επιλογές!

ΕΠΑΛ και έξυπνες επιλογές  Μηχανογραφικό 2025: Αν και συχνά η προσοχή στρέφεται στις σχολές υψηλής ζήτησης, είναι σημαντικό να αναγνωρίζουμε ότι και οι...

Αντιστοιχίες τμημάτων ΑΕΙ για το Ακαδ. Έτος 2025-26

Ανακοινώθηκαν οι αντιστοιχίες των τμημάτων Υπογράφηκε από τον υφυπουργό Παιδείας Νίκο Παπαϊωάννου η απόφαση με την αντιστοιχία των Τμημάτων, Εισαγωγικών...

Βαθμοί Πανελληνίων: Ανακοινώθηκαν οι βαθμολογίες των Πανελλαδικών Εξετάσεων ΓΕΛ και ΕΠΑΛ 2025

Ανακοινώθηκαν οι Βαθμοί των πανελλαδικών εξετάσεων Α. ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΩΝ: Το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού ανακοινώνει ότι οι βαθμολογίες...

Αποτελέσματα Πανελληνίων 2025: Οι «αθόρυβες» σχολές με λίγα μόρια αλλά «δυνατά» χαρτιά για καριέρα

Αποτελέσματα 2025: «Διαμάντια» σχολές με τις χαμηλότερες βάσεις Καθώς αναμένουμε τα αποτελέσματα των Πανελληνίων 2025 κορυφώνεται σταδιακά η αγωνία των...

Μηχανογραφικό 2025: Ποιο είναι το κατάλληλο κριτήριο για να επιλέξω σχολή;

Μηχανογραφικό 2025: Ποιό είναι το κριτήριο που πρέπει να λάβω υπόψιν μου για να επιλέξω σχολή; Oι υποψήφιοι καλούνται σύντομα να συμπληρώσουν το μηχανογραφικό...

Μηχανογραφικό Δελτίο 2025

Μηχανογραφικό Δελτίο 2025: Τι χρειάζεται να γνωρίζεις Η διαδικασία των Πανελλαδικών Εξετάσεων, για όσους αποφασίσουν να συμμετάσχουν, αποτελεί έναν  σταθμό στη...

Ανακοινώθηκε η ημερομηνία για τη βαθμολογία των Πανελλαδικών

26 Ιουνίου η ανακοίνωση των βαθμολογιών - Αρχές Ιουλίου η κατάθεση του μηχανογραφικού - Τέλος Ιουλίου η ανακοίνωση των βάσεων και το sms στους υποψηφίους Στις...