Career stories | Φιλόλογος με εναλλακτικές διαδρομές καριέρας
Φιλόλογος με εναλλακτικές διαδρομές καριέρας
Η Λυδία έχει τελειώσει ελληνική φιλολογία και τώρα έχει τη δική της επιχείρηση στην οποία διδάσκει ελληνική γλώσσα ως ξένη σε ενήλικες μαθητές της Ελλάδας και του εξωτερικού. Πως όμως οδηγήθηκε σε αυτό τον επαγγελματικό δρόμο;
Τι σπουδές έχεις κάνει;
Σπούδασα Ελληνική Φιλολογία στο Πανεπιστήμιο της Αθήνας και συνέχισα, αρχικώς, τις σπουδές μου με ένα μεταπτυχιακό πάνω στην Επιβίωση του Αρχαίου Δράματος από το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο Κύπρου. Το όνειρό μου τότε ήταν να διεκδικήσω μία ακαδημαϊκή καριέρα πάνω στο αρχαίο ελληνικό θέατρο.
Ωστόσο, κατά τη διάρκεια αυτού του μεταπτυχιακού άρχισα να εργάζομαι ως καθηγήτρια της ελληνικής ως δεύτερης / ξένης γλώσσας σε ένα διαδικτυακό σχολείο με έδρα το Λονδίνο. Μέσω αυτής της επαγγελματικής συνεργασίας γνώρισα ένα αντικείμενο το οποίο ήταν συναφές μεν με τις προπτυχιακές μου σπουδές, αλλά διαφορετικό από αυτό που νόμιζα ότι ήθελα. Μέσα από την καθημερινή εξάσκησή του ανακάλυψα ότι αυτό ήταν το επάγγελμα που ήθελα πραγματικά να ακολουθήσω κι έτσι αποφάσισα να εξειδικευτώ με ένα δεύτερο μεταπτυχιακό πάνω στην Ανάλυση και Διδασκαλίας Πρώτης και Δεύτερης/Ξένης γλώσσας από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
Ποια είναι η επαγγελματική σου πορεία;
Εργάστηκα ως καθηγήτρια της ελληνικής ως δεύτερης/ξένης σε διάφορα διαδικτυακά σχολεία, επιχειρήσεις και πρεσβείες. Το 2019 αποφάσισα να δημιουργήσω τη δική μου επιχείρηση η οποία εξειδικεύεται στη διδασκαλία της ελληνικής ως ξένης σε ενήλικες μαθητές και μαθήτριες που ζουν στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό.
Ποιες γνώσεις πιστεύεις ότι πρέπει να διαθέτει κάποιος για να πετύχει στο επάγγελμα που κάνεις;
Εστιάζοντας, αρχικώς, στο κομμάτι της διδασκαλίας της ελληνικής γλώσσας αυτό που φυσικά απαιτείται είναι η άριστη γνώση αυτής, όπως και η άριστη γνώση τουλάχιστον μίας επιπλέον γλώσσας, ώστε να μπορεί να διευκολυνθεί η επικοινωνία ανάμεσα στον/στην καθηγητή/-τρια και τους/τις μαθητές/-τριες. Από εκεί και πέρα είναι σημαντικές οι συνεχείς επιμορφώσεις πάνω στον τομέας της διδακτικής. Πώς διδάσκω; Πώς μπορώ να διδάξω καλύτερα και πιο αποτελεσματικά; Πώς μαθαίνουν οι μαθητές/-τριες; Ποιοι παράγοντες συμβάλλουν στη γλωσσική κατάκτηση;
Αυτά είναι ερωτήματα που είναι συνεχώς επίκαιρα, συνεπώς είναι σημαντικό ο/η διδάσκων/-ουσα να επιμορφώνεται συστηματικά. Ακόμη, απαιτείται η ψηφιακή κατάρτιση του/της εκπαιδευτικού, ώστε να αξιοποιεί την τεχνολογία για εκπαιδευτικούς σκοπούς. Όσον αφορά το κομμάτι της διαχείρισης μιας επιχείρησης, απαιτείται η απόκτηση γνώσεων αναφορικά με την εν γένει διαχείριση και προβολή της.
Ποια άλλα προσόντα-στοιχεία του χαρακτήρα θα ήταν χρήσιμα;
Η ικανότητα να εξηγεί με απλό, αλλά σαφή τρόπο είναι από τις πιο σημαντικές ικανότητες που πρέπει να διαθέτει κάθε εκπαιδευτικός. Από εκεί και πέρα, η υπομονή, η αληθινή διάθεση για αυτοαξιολόγηση και η προσαρμοστικότητα είναι στοιχεία του χαρακτήρα που καθίστανται καθημερινώς ιδιαίτερα χρήσιμα τόσο στη διδασκαλία όσο και στη διαχείριση μίας επιχείρησης.
Ποια συμβουλή θα δίνατε στα παιδιά;
Η σημαντικότερη συμβουλή μου είναι να είναι πρόθυμοι/-ες να αναλάβουν διαφορετικούς ρόλους στους οποίους βρίσκουν κάποιο ενδιαφέρον και για τους οποίους διαθέτουν στοιχειώδεις γνώσεις ή/και ικανότητες, ακόμη κι αν δεν νιώθουν απολύτως έτοιμοι/-ες για αυτό. Μέσα από την πρακτική καθημερινότητα του επαγγέλματος θα μπορέσουν να γνωρίσουν καλύτερα τον εαυτό τους, θα δουν αν πραγματικά τους ταιριάζει (ή και όχι) και βήμα-βήμα θα καταφέρουν να βρουν αυτό που πραγματικά τους γεμίζει και τους κάνει ευτυχισμένους.
Αξίζει να έχουν στο μυαλό τους ότι καθημερινά θα καλούνται να δίνουν ένα μεγάλο κομμάτι του εαυτού τους στη δουλειά, συνεπώς στο τέλος της ημέρας, θα πρέπει να υπάρχει μία δίκαιη ηθική αμοιβή.Η ευτυχία θα πρέπει να αποτελεί το μοναδικό και σημαντικότερο κριτήριο επιλογής.
Διαπιστώνουμε ότι δεν μπορούν τα παιδιά να ξέρουν από μικρή ηλικία ποιο ακριβώς θα είναι το επάγγελμα που θα ακολουθήσουν στην ζωή τους αλλά <<βήμα-βήμα θα καταφέρουν να βρουν αυτό που πραγματικά τους γεμίζει και τους κάνει ευτυχισμένους>>. Οι επαγγελματικοί δρόμοι που ανοίγει η κάθε σχολή είναι πολλοί αρκεί να έχουν τα μάτια τους ανοιχτά και να είναι δεκτικοί στις ευκαιρίες που τους παρουσιάζονται.
Εναλλακτικοί δρόμοι από τις σχολές φιλολογίας
- μέσω ενός μεταπτυχιακού προγράμματος στην ειδική αγωγή να εργαστεί με μαθητές και άτομα με ειδικές μαθησιακές ανάγκες
- μέσω ενός Μ.Π.Σ. στη λεξικογραφία, σε εκδοτικούς οίκους
- μέσω ενός Μ.Π.Σ. στη συμβουλευτική και στον επαγγελματικό προσανατολισμό, ως σύμβουλος επαγγελματικού προσανατολισμού
- μέσω ενός Μ.Π.Σ. στην υπολογιστική γλωσσολογία, σε εταιρείες πληροφορικής
- μέσω ενός μεταπτυχιακού προγράμματος ελληνική ως δεύτερη/ξένη γλώσσα, σε πρεσβείες και σχολεία με ξένους μαθητές
- μέσω ενός μεταπτυχιακού προγράμματος στο marketing και τη διαφήμιση, ως κειμενογράφος σε διαφημιστικές εταιρίες
- μέσω ενός μεταπτυχιακού προγράμματος Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού ή αλλιώς στο HR Manage
Σύνταξη: Κόρσου Ελένη, Σύμβουλος Σταδιοδρομίας