Βασικές Δεξιότητες στην Αγορά Εργασίας του 2025
Βασικές Δεξιότητες στην Αγορά Εργασίας του 2025
Το μέλλον της εργασίας, σύμφωνα με την έκθεση του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ (WEF) για το 2025, χαρακτηρίζεται από συνεχείς αλλαγές και νέες απαιτήσεις σε δεξιότητες. Από την πλευρά των εργοδοτών, η προσέλκυση ταλέντων αποτελεί πλέον μια απαιτητική και δύσκολη διαδικασία, ενώ από την πλευρά των εργαζομένων η ανάγκη για συνεχή αναβάθμιση δεξιοτήτων και προσαρμογή στις τεχνολογικές καινοτομίες έχει γίνει απαραίτητη. Η επίδραση της τεχνολογικής προόδου και της πράσινης μετάβασης, σε συνδυασμό με τις δημογραφικές και γεωπολιτικές αλλαγές, καθιστά αναγκαία την ανάπτυξη δεξιοτήτων όπως η δημιουργική σκέψη, η ηγεσία και η τεχνολογική επάρκεια. Επομένως, η επένδυση στις απαραίτητες δεξιότητες και η συνεργασία μεταξύ εργοδοτών και εργαζομένων αποτελούν παράγοντες ζωτικής σημασίας για την επιτυχία και την ανθεκτικότητα σε ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον.
Ποιες είναι λοιπόν, οι βασικές δεξιότητες για το 2025, σύμφωνα με έρευνα του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ (WEF) :
1. Αναλυτική Σκέψη
Η ικανότητα κατανόησης και ανάλυσης σύνθετων προβλημάτων παραμένει στην κορυφή. Πρόκειται για μια θεμελιώδη δεξιότητα για τη λήψη στρατηγικών αποφάσεων σε έναν κόσμο, όπου η πολυπλοκότητα των πληροφοριών αυξάνεται, λόγω της ψηφιοποίησης και της τεχνητής νοημοσύνης. Οι εργαζόμενοι που διαθέτουν αναλυτική σκέψη μπορούν να εντοπίσουν ευκαιρίες, να αξιολογήσουν κινδύνους και να συμβάλλουν ουσιαστικά στην επίλυση προβλημάτων, γεγονός που καθιστά την παρουσία τους κομβική στις σύγχρονες επιχειρήσεις.
2. Ανθεκτικότητα, Ευελιξία και Προσαρμοστικότητα
Οι εργαζόμενοι καλούνται να αναγνωρίζουν και να προσαρμόζονται σε νέες απαιτήσεις, να αντέχουν και να ξεπερνούν δυσκολίες και προκλήσεις, διατηρώντας τη σταθερότητα και την απόδοσή τους σε συνθήκες αβεβαιότητας ή πίεσης. Η ικανότητα να ανακάμπτουν γρήγορα από αποτυχίες ή δύσκολες καταστάσεις και η νοοτροπία του να βλέπουν τις αλλαγές ως ευκαιρίες ανάπτυξης και εξέλιξης και όχι ως απειλές είναι απαραίτητοι παράγοντες, για την επίτευξη επαγγελματικής και προσωπικής επιτυχίας.
3. Ηγεσία και Κοινωνική Επιρροή
Η ικανότητα ηγεσίας, καθοδήγησης ομάδων και άσκησης κοινωνικής επιρροής καθίσταται σημαντική, ειδικά σε περιβάλλοντα που απαιτούν συνεργασία και ευθυγράμμιση με κοινά οράματα. Δεν αφορά μόνο την ικανότητα να δίνεις εντολές, αλλά και να εμπνέεις, να επηρεάζεις και να κατευθύνεις τις ενέργειες των άλλων προς έναν κοινό στόχο. Με τον τρόπο αυτό, ενδυναμώνονται οι σχέσεις και διαμορφώνεται το πλαίσιο για θετική συνεργασία και εξέλιξη του οργανισμού.
4. Δημιουργική Σκέψη
Η δημιουργικότητα παραμένει μία από τις πιο σημαντικές δεξιότητες, για τον εργαζόμενο του μέλλοντος. Η ικανότητα να σκεφτόμαστε πρωτοποριακά, να λύνουμε προβλήματα με νέες προσεγγίσεις και να προτείνουμε καινοτόμες λύσεις, είναι βασική για την εξέλιξη των επιχειρήσεων. Η συνεχής αναζήτηση νέων ιδεών και η δυνατότητα να βλέπουμε διαφορετικές οπτικές γωνίες είναι στοιχεία που οδηγούν στην καινοτομία.
5. Κίνητρα και Αυτογνωσία
Η προσωπική ανάπτυξη βασίζεται στην γνώση των δυνατοτήτων, αλλά και των αδυναμιών μας. Έχοντας ως βάση την αυτογνωσία μπορούμε να δημιουργήσουμε ένα εύστοχο πλάνο εξέλιξης. Από την άλλη, τα κίνητρα και ο προσωπικός μηχανισμός παρακίνησης του εργαζόμενου καθιστούν ρεαλιστικά τα σενάρια επαγγελματικής επιτυχίας.
6. Τεχνολογική Επάρκεια
Η τεχνολογική επάρκεια δεν περιορίζεται μόνο στη χρήση εργαλείων, αλλά περιλαμβάνει και την κατανόηση της τεχνολογίας που επηρεάζει τη δουλειά μας. Αποτελεί πλέον ένα από τα βασικά ζητούμενα των εργοδοτών, ανεξαρτήτως κλάδου και αντικειμένου. Από την εκμάθηση νέων λογισμικών μέχρι τη χρήση εξελιγμένων τεχνολογιών όπως η τεχνητή νοημοσύνη και η αυτοματοποίηση, η γνώση των νέων εργαλείων και η κατανόηση του τρόπου που επηρεάζουν την εργασία μας είναι πλέον απαραίτητη, για να παραμείνουμε ανταγωνιστικοί στην αγορά.
7. Ενσυναίσθηση και Ενεργητική Ακρόαση
Η ικανότητα κατανόησης της συναισθηματικής κατάστασης των συνεργατών, αλλά και των πελατών, είναι ζωτικής σημασίας για τον εκάστοτε εργασιακό χώρο, αλλά και για την εκτόξευση των πωλήσεων των υπηρεσιών μιας εταιρείας. Σε συνδυασμό με την ενεργητική ακρόαση και την αποστολή του κατάλληλου ερεθίσματος στον συνομιλητή, μπορεί να αποτελέσει συστατικό της επιτυχίας.
8. Περιέργεια και Διά Βίου Μάθηση
Η διάθεση να μαθαίνουμε συνεχώς και να εξελισσόμαστε είναι κρίσιμη για να παραμείνουμε ανταγωνιστικοί και προσαρμοστικοί στις συνεχείς αλλαγές του κόσμου. Η περιέργεια γεννά τις καινοτόμες ιδέες, ενώ η συνεχής επικαιροποίηση των γνώσεων “κλειδώνει” την εγκυρότητα του έργου μας.
9. Διαχείριση Ταλέντου
Πρόκειται για την ικανότητα να εντοπίζουμε και να αναπτύσσουμε ταλέντα στους άλλους, προσφέροντας καθοδήγηση, ευκαιρίες ανάπτυξης και δημιουργία κατάλληλων συνθηκών για τη βελτίωση των ικανοτήτων τους. Έτσι, εντοπίζονται οι δυνατές πλευρές των εργαζομένων, ενθαρρύνονται και δημιουργούνται οι κατάλληλες συνθήκες για τη μέγιστη απόδοση της ομάδας.
10. Πελατοκεντρική κουλτούρα
Η δεξιότητα που αφορά την κατανόηση των αναγκών των πελατών και την παροχή ποιοτικής εξυπηρέτησης είναι ζωτικής σημασίας, αφού πλέον η εμπειρία του κάθε πελάτη παίζει καθοριστικό ρόλο στην επιτυχία της επιχείρησης. Η προσφορά αξιόπιστων, γρήγορων και ευχάριστων λύσεων εξυπηρέτησης είναι η βάση της επιχειρηματικής επιτυχίας.
Η καλλιέργεια των δεξιοτήτων αυτών αποτελεί έναν καθοριστικό παράγοντα, για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και της μακροπρόθεσμης βιωσιμότητας των οργανισμών. Παράλληλα, οι απαιτήσεις για προσωπική ανάπτυξη και η ανάγκη για μια καλύτερη ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής έχουν αυξηθεί, καθιστώντας την επιλογή εργοδότη μια διαδικασία που περιλαμβάνει περισσότερους παράγοντες από τα καθαρά οικονομικά κίνητρα.
Ως εκ τούτου, τόσο οι εργαζόμενοι όσο και οι εργοδότες ωφελούνται από την ανάπτυξη αυτών των δεξιοτήτων.
Ζαμβρακίδου Στεφανία, Σύμβουλος Σταδιοδρομίας | EMPLOY EDU Σύμβουλοι Εκπαίδευσης & Σταδιοδρομίας