fbpx
« Αρθρογραφία | Πανελλήνιες

Ανθρωπιστικές Σπουδές και Μονοπάτια Καριέρας

Ανθρωπιστικές Σπουδές και Μονοπάτια Καριέρας

Καθώς ένα μεγάλο ποσοστό της εκπαιδευτικής κοινότητας αλλά και της μέσης ελληνικής οικογένειας παραδοσιακά αυτήν την περίοδο κινείται σε ρυθμούς Πανελληνίων, ένα από τα βασικά ερωτήματα που ταλανίζει κάθε χρόνο τους περίπου 100.000 υποψηφίους είναι η επιλογή σπουδών και τμημάτων.

Το πάγιο αυτό ερώτημα γονέων και μαθητών συνοδεύεται τις περισσότερες φορές και από τις αγωνιώδεις αναζητήσεις για τις επαγγελματικές προοπτικές των τμημάτων. Μάλιστα, οι επαγγελματικές προοπτικές ενός πτυχίου πολύ συχνά συνδέονται  -εντελώς λανθασμένα- με τον όρο επαγγελματική αποκατάσταση.

Επιπρόσθετα, εξίσου έντονη είναι και η πεποίθηση σε πολλούς πως όταν αναφερόμαστε σε (θετικές) προοπτικές τμημάτων και επαγγελμάτων,  εκ των πραγμάτων οι ενδιαφερόμενοι αναμένουν να δουν τμήματα και ειδικότητες που σχετίζονται αποκλειστικά με τις νέες τεχνολογίες και την πληροφορική και ευρύτερα με τις θετικές επιστήμες. Βέβαια, ο συνειρμός αυτός, υπολείπεται πολλών δεδομένων που ισχύουν στην παρούσα και αυριανή αγορά εργασίας καθώς ολοένα και περισσότερο πλέον το πτυχίο είναι το εναρκτήριο λάκτισμα στην ακαδημαϊκή και επαγγελματική διαδρομή ενός νέου ανθρώπου και όχι η αρχή και το τέλος. Εύλογα, υπό αυτό το πρίσμα παραβλέπουν το γεγονός πως και μέσω «παραδοσιακών» τμημάτων και ειδικοτήτων, ο απόφοιτος έχει τη δυνατότητα να καλλιεργήσει ευοίωνες προοπτικές στην απασχολησιμότητα του ειδικά και με τη συνδρομή μιας έξυπνης εξειδίκευσης όπου πλέον παγιώνεται μέσω των δεκάδων μεταπτυχιακών προγραμμάτων που προσφέρονται στα ελληνικά Ιδρύματα αλλά και στο εξωτερικό.

Έχοντας κατά νου λοιπόν μια πιο ευέλικτη προοπτική και προσέγγιση στην μελλοντική αγορά εργασίας, μπορούμε να δούμε ορισμένα χαρακτηριστικά παραδείγματα τμημάτων από το πλέον «παραδοσιακό» επιστημονικό πεδίο των Πανελληνίων, το 1o επιστημονικό πεδίο Ανθρωπιστικών, Νομικών και Κοινωνικών Επιστημών που προσφέρουν εναλλακτικές διαδρομές, μακριά από τις «πατροπαράδοτες» προσδοκίες για τον απόφοιτό τους.

Φιλοσοφίας-Παιδαγωγικής-Ψυχολογίας: Τα εν λόγω τμήματα, τα οποία μπορούν οι ενδιαφερόμενοι να τα βρουν στο Ε.Κ.Π.Α., το Α.Π.Θ. και στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, πέρα από την ένταξη τους στο κλάδο ΠΕ Ο2 των φιλολόγων για διδασκαλία στη δημόσια και ιδιωτική εκπαίδευση, καλλιεργούν στους φοιτητές τους ένα έντονα διεπιστημονικό υπόβαθρο από τα πεδία της Παιδαγωγικής, της Ψυχολογίας, της Φιλοσοφίας. Πεδία  που θα μπορούσαν να αποτελέσουν εφαλτήριο για τον αυριανό απόφοιτο να ασχοληθεί με τομείς όπως ο επαγγελματικός προσανατολισμός και η συμβουλευτική σταδιοδρομίας, η εκπαίδευση Ενηλίκων, το Educational Management κ.ά., κλάδοι  που ενδεχομένως τα επόμενα χρόνια θα εδραιωθούν ακόμη περισσότερο στις εκπαιδευτικές, και όχι μόνο, διαδικασίες και συστήματα.

Αγγλικής Φιλολογίας: Υπηρετώντας μια παγκόσμια γλώσσα, το πρόγραμμα σπουδών των τμημάτων συνήθως επικεντρώνεται στη μελέτη της αγγλικής γλώσσας, της μετάφρασης, της θεωρητικής – εφαρμοσμένης γλωσσολογίας καθώς και στη λογοτεχνία. Ωστόσο, πέρα από την καλλιέργεια των σχετικών γνώσεων, αρχικά σε επίπεδο διδασκαλίας, αποσκοπεί και στην απόκτηση επικοινωνιακών δεξιοτήτων, προκειμένου να αξιοποιήσουν οι απόφοιτοι  την αγγλική γλώσσα για γενικότερους σκοπούς εκτός της διδασκαλίας. Ένας συγκερασμός με μια μεταπτυχιακή εξειδίκευση στον τουρισμό αποτελεί μια εναλλακτική διαδρομή που μπορεί να διαφοροποιήσει τις προοπτικές του αποφοίτου αλλά και με όχημα την υψηλή γλωσσομάθεια να μεταπηδήσει και σε διαφορετικά πεδία όπως το marketing ειδικά σε εταιρείες και φορείς με εξωστρέφεια και πολυεθνικό προσανατολισμό.

Ανώτερες Σχολές Τουριστικής Εκπαίδευσης (Α.Σ.Τ.Ε.Ρ. & Α.Σ.Τ.Ε.Α.Ν.): Συνήθως διαφεύγει της προσοχής των υποψηφίων των ανθρωπιστικών σπουδών, το δεδομένο πως μπορούν να απασχοληθούν στην «βαριά» βιομηχανία της χώρας μας μέσω των ανώτερων αυτών τμημάτων στη Ρόδο και στην Κρήτη, καθώς η πλειονότητα των μαθητών γνωρίζει πως τα τουριστικά τμήματα βρίσκονται κατεξοχήν στο 4ο επιστημονικό πεδίο.

Επικοινωνίας & ΜΜΕ: Τα τμήματα ΜΜΕ & Επικοινωνίας, συνθέτουν ένα ακαδημαϊκό υπόβαθρο που επιτρέπει στον απόφοιτό να αποκομίσει γνώσεις για να δραστηριοποιηθεί σε έναν «άσχετο» με τις θεωρητικές επιστήμες κλάδο, που είναι η διαφήμιση. Μάλιστα, περάν από τους απόφοιτους των συγκεκριμένων τμημάτων δεν είναι σπάνιο και από διάφορες άλλες θεωρητικές σχολές, πτυχιούχοι να παρακολουθούν μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών στα πεδία της διαφήμισης, της επικοινωνίας, PR κ.ά. Ωστόσο, είθισται πολλοί μαθητές –λανθασμένα- να ταυτίζουν τα εν λόγω τμήματα αποκλειστικά με τον κλάδο της δημοσιογραφίας.

Πολιτισμικής Τεχνολογίας & Επικοινωνίας: Ένα «κρυφό» τμήμα επιστήμης υπολογιστών που προσφέρεται σε ένα θεωρητικό πεδίο και δεν γνωρίζουν οι υποψήφιοι. Το τμήμα του Πανεπιστημίου Αιγαίου, αποτελεί μια ευχάριστη έκπληξη για τους υποψηφίους του πεδίου, καθώς είναι από τις ελάχιστες δυνατότητες που έχουν οι υποψήφιοι να γνωρίσουν και να εμβαθύνουν σε ένα γόνιμο συγκερασμό γνώσεων και επιστημονικών αντικειμένων που έχουν να κάνουν και με τις νέες τεχνολογίες αλλά και με την πολιτισμική & πολιτιστική εφαρμογή τους.

Συνοψίζοντας, ο κάθε μαθητής αλλά και όλοι όσοι θα συνδράμουν στην προσπάθεια του για τη σωστή συμπλήρωση του μηχανογραφικού, οφείλουν να δώσουν ιδιαίτερη προσοχή σε όλες τις δυνητικές επιλογές.

Η πολυετής εμπειρία έχει δείξει ξεκάθαρα δυο δεδομένα: Πρώτον, αδιέξοδα στην εκπαίδευση δεν υπάρχουν. Δεύτερον, τα μεγαλύτερα λάθη στην επιλογή σπουδών και επαγγέλματος γίνονται από επιφανειακή ενημέρωση. Και όταν η ελληνική οικογένεια καταβάλει μια τόσο σημαντική προσπάθεια για τη διαδικασία των Πανελληνίων, είναι κρίμα την υστάτη στιγμή να μην ολοκληρώνει εύστοχα αυτήν την προσπάθεια, συμπληρώνοντας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο το μηχανογραφικό.

Σύνταξη: Δρ Ταουσάνης Χρήστος, Σύμβουλος Σταδιοδρομίας

Καθορισμός αριθμού εισακτέων στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση 2020-21

Καθορισμός αριθμού εισακτέων σπουδαστών στις Σχολές, στα Τμήματα και στις Εισαγωγικές Κατευθύνσεις Τμημάτων της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης Α. Ορίζεται  επί του...

Βάσεις Α’ κατανομής για τα Πανεπιστήμια της Κύπρου

Βάσεις Α' κατανομής για τα Πανεπιστήμια της Κύπρου...

Ανακοίνωση βαθμού επίδοσης υποψηφίων για τα ΤΕΦΑΑ

Ανακοίνωση βαθμού επίδοσης υποψηφίων για τα ΤΕΦΑΑ...

Logistics – ΣΕΒ Τα επαγγέλματα του μέλλοντος

Logistics: Διοίκηση Συστημάτων Εφοδιασμού Έντεκα...

Μηχανογραφικό Δελτίο για την εισαγωγή Ελλήνων του εξωτερικού

Υποβολή ηλεκτρονικής αίτησης συμμετοχής στις εξετάσεις και μηχανογραφικού δελτίου για την εισαγωγή Ελλήνων του εξωτερικού στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση έτους 2020...

Βαθμολογίες Ειδικών Μαθημάτων!

Ανακοίνωση βαθμολογιών Πανελλαδικών Εξετάσεων ΓΕΛ και ΕΠΑΛ 2020 Από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων ανακοινώνεται ότι οι βαθμολογίες ειδικών μαθημάτων...

Εισαγωγή μαθητών με διάκριση σε διεθνείς επιστημονικούς διαγωνισμούς στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση

Σχετικά με εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση μαθητών Λυκείων που διακρίθηκαν σε διεθνείς επιστημονικούς διαγωνισμούς Το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων...

Παράταση Υποβολής Μηχανογραφικών μέχρι 20/7!!

Ανακοίνωση βαθμών ειδικών και μουσικών μαθημάτων- Δυνατότητα Υποβολής Μηχανογραφικού Δελτίου (Μ.Δ.) Από το Υπουργείο Παιδείας γνωστοποιείται ότι οι βαθμοί των...

Ανακοίνωση στατιστικών στοιχείων μορίων Πανελλαδικών Εξετάσεων

Ανακοίνωση στατιστικών στοιχείων μορίων Πανελλαδικών Εξετάσεων ΓΕΛ και ΕΠΑΛ 2020 Από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων ανακοινώνονται τα στατιστικά...