Διαχείριση Χρόνου και Μαθησιακές Δυσκολίες
Διαχείριση Χρόνου: Το απαραίτητο εφόδιο για μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες
Η δυνατότητα σωστής οργάνωσης και διαχείρισης χρόνου αποτελεί μια από τις πιο σημαντικές δεξιότητες που οφείλει να έχει κατακτήσει κάποιος από μικρή κιόλας ηλικία, καθώς θα τον βοηθήσει να ανταπεξέλθει επαρκώς στους απαιτητικούς ρυθμούς της σύγχρονης καθημερινότητας. Η ανάγκη για αποτελεσματική οργάνωση και στρατηγικές διαχείρισης χρόνου παρίσταται ωστόσο πιο επιτακτική από ποτέ στην περίπτωση που ο μαθητής/τρια αντιμετωπίζει μαθησιακές δυσκολίες. Και αυτό γιατί η ύπαρξη τους συνεπάγεται δυσκολία συγκέντρωσης ,επεξεργασίας πληροφοριών αλλά και εκτέλεσης πολλαπλών εργασιών.
Οι μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην ανάγνωση, στη μαθηματική σκέψη, στη γραφή, στην απομνημόνευση και σωστή απόδοση των πληροφοριών ταυτόχρονα με τη δυσκολία στη συγκέντρωση και την οργάνωση και διαχείριση του πολύτιμου για αυτούς χρόνου τους. Συχνά καθυστερούν να ολοκληρώσουν τις εργασίες τους με αποτέλεσμα να νιώθουν ανεπαρκής και κουρασμένοι και τις περισσότερες φορές να ματαιώνονται και να τα παρατάνε. Η αποτελεσματική διαχείριση του χρόνου τους λοιπόν μπορεί να βοηθήσει στην εξοικονόμηση ενέργειας και στην αποφυγή του άγχους και της ματαίωσης που προκύπτουν από το αίσθημα ότι δεν προλαβαίνουν να ολοκληρώσουν τις εργασίες τους.
Επιπρόσθετα η εκμάθηση στρατηγικών διαχείρισης χρόνου θα συμβάλλει στην δημιουργία μιας απαραίτητης ρουτίνας για τους μαθητές. Θα μάθουν τον τρόπο ιεράρχησης και προτεραιοποίησης των εργασιών τους ώστε να κατανοήσουν τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να μοιράζουν τον χρόνο τους ανάμεσα στις σημαντικές και στις λιγότερο σημαντικές από αυτές. Σε αυτό θα βοηθήσει αρκετά και η οπτικοποίηση του προγράμματος, η δημιουργία χρονοδιαγραμμάτων, η χρήση χρονομέτρου, οι λίστες εργασιών και τα διαγράμματα ροής. Τέλος με αρωγό τις νέες τεχνολογίες θα έχουν την δυνατότητα να αξιοποιήσουν διάφορες εφαρμογές διαχείρισης χρόνου και παρακολούθησης της προόδου τους προκειμένου να οργανώσουν καλύτερα τον χρόνο τους.
Θα εξασκηθούν ακόμη στον τρόπο να διαχειρίζονται τον δικό τους μοναδικό χρόνο συγκέντρωσης , μειώνοντας τη διάρκεια των εργασιών τους σε μικρότερα χρονικά διαστήματα κάνοντας χρήση της τεχνικής “pomodoro”, διαβάζοντας για παράδειγμα για 20-25 λεπτά και στη συνέχεια πραγματοποιώντας διάλειμμα για να αποδώσουν καλύτερα. Αυτή η στρατηγική μπορεί να προσαρμοστεί ανάλογα με την περίπτωση του κάθε μαθητή και τον δικό του προσωπικό χρόνο συγκέντρωσης. Οι μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες μπορεί να κουράζονται πιο γρήγορα από τους υπόλοιπους, καθώς χρειάζονται περισσότερη συγκέντρωση και προσπάθεια για να ολοκληρώσουν τις εργασίες τους. Για τον λόγο αυτό, είναι σημαντικό να ενσωματωθούν τακτικά διαλείμματα στη διαδικασία μάθησης. Τα μικρά, συχνά διαλείμματα (π.χ. κάθε 25-30 λεπτά) βοηθούν τους μαθητές να διατηρούν την ενέργεια και την προσοχή τους, αποφεύγοντας την εξάντληση.
Τέλος είναι πολύ σημαντική για την τήρηση και διατήρηση του προγράμματος οι μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες να βλέπουν αποτελέσματα των προσπαθειών τους για να μπορέσουν να συνεχίσουν με αυτοπεποίθηση αυτό το δύσκολο έργο τους. Απαραίτητη προϋπόθεση για να επιτευχθεί αυτό είναι η συνεργασία μεταξύ γονέων, ειδικών στην οργάνωση και διαχείριση χρόνου και μαθητών. Οι σύμβουλοι μπορούν να προτείνουν εξατομικευμένες στρατηγικές και να παρέχουν συνεχή υποστήριξη, ενώ οι γονείς μπορούν να βοηθήσουν στο σπίτι, να παρακολουθούν την πρόοδο και να ενισχύουν τις συνήθειες καλής διαχείρισης χρόνου.
Η διαχείριση και η οργάνωση του χρόνου και των εργασιών είναι ένα κρίσιμο εργαλείο για τους μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες. Ακόμη και αυτοί οι μαθητές οι οποίοι αντιμετωπίζουν ιδιαίτερες προκλήσεις, με το κατάλληλο υποστηρικτικό πλαίσιο , τις στρατηγικές και τα εργαλεία, μπορούν να διαχειριστούν καλύτερα τον χρόνο τους, να μειώσουν το άγχος τους και να επιτύχουν καλύτερα αποτελέσματα στη μάθηση τους χωρία να απωλέσουν την χαρά της μάθησης και την αυτοπεποίθηση τους.
Κουμανδέρη Μαρία, Σύμβουλος Σταδιοδρομίας της EMPLOY EDU | Σύμβουλοι Εκπαίδευσης και Σταδιοδρομίας