Ποιες σχολές δεν γνωρίζουμε και σχετίζονται με την Τεχνητή Νοημοσύνη (AI);
Αυτές είναι μερικές σχολές που σχετίζονται με την Τεχνητή Νοημοσύνη (AI);
Η Τεχνητή Νοημοσύνη (AI) αποτελεί έναν από τους πιο επαναστατικούς τομείς της σύγχρονης τεχνολογίας και είναι φυσικό επόμενο να κεντρίζει το ενδιαφέρον των νέων, που σκέφτονται τι θα σπουδάσουν. Αρχικά, η πρώτη σχολή που έρχεται στον καθένα από εμάς όταν ακούμε Τεχνητή Νοημοσύνη είναι η Σχολή της Πληροφορικής. Οι σχολές της Πληροφορικής σαφώς είναι άμεσα συνυφασμένες με την Τεχνητή Νοημοσύνη και τον Προγραμματισμό. Τι γίνεται, όμως, με τους φοιτητές που ακολούθησαν διαφορετικό αντικείμενο σπουδών;
Υπάρχουν και μη-προφανείς σχολές, που σχετίζονται άμεσα ή έμμεσα με AI. Ξεκινώντας με τη Σχολή των Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών (ΗΜΜΥ), οι φοιτητές εδώ μπορούν να παρακολουθήσουν μαθήματα, όπως ο Προγραμματισμός και η Ρομποτική και έτσι, να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με αλγορίθμους μηχανικής μάθησης (AI). Ακόμη, οι Μηχανολόγοι Μηχανικοί ή οι Αρχιτέκτονες Μηχανικοί κατά τη διάρκεια των σπουδών τους εκπαιδεύονται σε προγράμματα σχεδιασμού μηχανών ή χώρων αντίστοιχα, μέσα από τη χρήση AI, προκειμένου να κατασκευάσουν, να σχεδιάσουν και να εφαρμόσουν μια ιδέα στην πράξη. Επίσης, στη Σχολή των Μηχανικών Βιοϊατρικής, οι φοιτητές συναντούν τη βιοπληροφορική, ενώ παράλληλα εκπαιδεύονται στην ανάλυση βιοϊατρικών δεδομένων, στην ρομποτική χειρουργική και στις σύγχρονες τεχνολογίες απεικόνισης. Άλλωστε μερικές από τις πιο επιδραστικές εφαρμογές της Τεχνητής Νοημοσύνης θα λάβουν μέρος στον τομέα της ιατρικής, όπως στις ιατρικές διαγνώσεις. Συνεχίζοντας στο ίδιο επιστημονικό πεδίο, το Μαθηματικό αποτελεί άλλη μια σχολή που δίνει ένα ισχυρό υπόβαθρο για Machine Learning και Deep Learning. Καταλαβαίνουμε πως η επιστήμη των Μαθηματικών αποτελεί μια στέρεη βάση, η οποία αργότερα μπορεί να συνδυαστεί με την πληροφορική και τον προγραμματισμό.
Πηγαίνοντας στο 4ο επιστημονικό πεδίο, οι σχολές των Οικονομικών Επιστημών και των Χρηματοοικονομικών προσφέρουν μαθήματα σχετικά με data science, data analytics, μαθηματικά και στατιστική, τα οποία στην πορεία μπορούν να αξιοποιηθούν και να συνδυαστούν εξίσου με AI, προκειμένου για παράδειγμα να διαχειριστούν επιχειρηματικούς κινδύνους ή ακόμα και να ανιχνεύσουν μια οικονομική απάτη. Ακόμη, η Σχολή Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας (ΔΕΤ) και η Σχολή Βιομηχανικής Διοίκησης και Τεχνολογίας από το 2ο & 4ο πεδίο συνδυάζουν γνώσεις πληροφορικής, διοίκησης και τεχνολογικών εφαρμογών, απαραίτητες για τις σύγχρονες απαιτήσεις των επιχειρήσεων και των βιομηχανιών αντίστοιχα.
Από την άλλη, υπάρχουν και σχολές, οι οποίες βρίσκονται πιο χαμηλά στα μόρια, αλλά μπορούν και πάλι να συνδυαστούν με την ΤΝ. Για παράδειγμα, στη Σχολή Πολιτισμού & Δημιουργικών Μέσων και Βιομηχανιών του Πανεπιστημίου του Βόλου και στη Σχολή Πολιτισμικής Τεχνολογίας και Επικοινωνίας στη Μυτιλήνη, οι φοιτητές μπορούν μέσα από τα οπτικοακουστικά μέσα να ασχοληθούν και με τον ψηφιακό πολιτισμό και την εικονική πραγματικότητα, σχεδιάζοντας για παράδειγμα ιστορικά μνημεία σε 3D απεικόνιση. Επιπρόσθετα, στα Ψαχνά στη Σχολή Αεροδιαστημικής Επιστήμης και Τεχνολογίας οι φοιτητές παρακολουθούν μαθήματα σχετικά με τον Προγραμματισμό και τις Δομές Δεδομένων, που αργότερα μπορούν να αξιοποιήσουν για την κατασκευή drones, ενώ στη Σχολή Τεχνολογιών Ψηφιακής Βιομηχανίας προσφέρονται εξειδικεύσεις σχετικά με τον ψηφιακό μετασχηματισμό, από την ψηφιακή εμπειρία του πελάτη μέχρι τη δημιουργία ενός
«έξυπνου» εργοστασίου.
Τέλος, κάτι που εκ πρώτης όψεως φαίνεται παράδοξο, ωστόσο γίνεται να ενσωματώσει την ΤΝ, αφορά τις Σχολές των Ανθρωπιστικών Σπουδών. Για παράδειγμα, η Φιλοσοφία ή η Κοινωνιολογία διδάσκουν την Ηθική της Τεχνητής Νοημοσύνης, η οποία βοηθά να διασφαλιστεί ότι η ΤΝ αναπτύσσεται και χρησιμοποιείται με τρόπους, που είναι επωφελείς για την κοινωνία. Έτσι, η Σχολή της Νομικής έρχεται επίσης να επέμβει. Μέσα από την εξειδίκευση ενός μεταπτυχιακού, η Νομική συμπλέκει το Δίκαιο και την Τεχνητή Νοημοσύνη. Νομικά ζητήματα, όπως τα πνευματικά δικαιώματα και η ευθύνη των αλγορίθμων, θα απασχολήσουν σημαντικά το μέλλον.
Συμπερασματικά, η Τεχνητή Νοημοσύνη δεν αφορά αποκλειστικά την Πληροφορική. Η διεπιστημονικότητα είναι το κλειδί. Υπάρχουν, λοιπόν, σχολές, που ήδη από το προπτυχιακό πρόγραμμα, προσφέρουν γνώσεις σχετικές με το αντικείμενο αυτό και άλλες, που μέσα από μια μεταπτυχιακή εξειδίκευση, μπορούν και πάλι να συνδυάσουν το συγκεκριμένο αντικείμενο σπουδών. Με αυτόν τον τρόπο, οι φοιτητές μπορούν να συσχετίσουν τα ενδιαφέροντά τους με AI σε απρόσμενους τομείς, εφόσον φυσικά το επιθυμούν. Έτσι, η επιλογή ενός διεπιστημονικού μεταπτυχιακού για μια μετέπειτα εξειδίκευση σε συνδυασμό με τις προπτυχιακές γνώσεις μπορούν να ανοίξουν νέους ορίζοντες και νέες αναζητήσεις στην αγορά εργασίας για τους μελλοντικούς εργαζομένους.
Ιωαννίδη Ευθυμία , Σύμβουλος Επαγγελματικού Προσανατολισμού EMPLOY EDU Σύμβουλοι Εκπαίδευσης & Σταδιοδρομίας