fbpx
« Αρθρογραφία | Εκπαίδευση | Πανελλήνιες

Η Επαγγελματική Εκπαίδευση στην Ελλάδα χρειάζεται Ενίσχυση

Βήματα Τόνωσης της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης στην Ελλάδα

Η οικονομική κρίση της τελευταίας δεκαετίας, η δημογραφική γήρανση του πληθυσμού και η χαμηλή παραγωγικότητα συγκεκριμένων κατηγοριών εργαζομένων, ανάγκασε τις περισσότερες χώρες να συνειδητοποιήσουν ότι θα έπρεπε να επενδυθούν κεφάλαια στη γνώση και στην καινοτομία. Το εξειδικευμένο ανθρώπινο δυναμικό  οφείλει να αποτελέσει την βάση για την ενίσχυση των επιπέδων παραγωγικότητας και αποτελεί τον σημαντικότερο πόρο προκειμένου να ξεχωρίσει μια οικονομία στο σύγχρονο και συνεχώς ανταγωνιστικό οικονομικό περιβάλλον.

 Η Ελλάδα εξακολουθεί να αντιμετωπίζει σημαντικές δυσκολίες σε ό,τι αφορά  την αντιμετώπιση των αναγκών της αγοράς εργασίας, καθώς δυσκολεύεται να ενσωματώσει τους αποφοίτους της στην αγορά εργασίας. Η διαρκώς αυξανόμενη προσφορά γνώσης στους νέους δεν επιλύει το πρόβλημα της ανεργίας -παρά το γεγονός ότι έχει βελτιωθεί σημαντικά το ποσοστό των νέων που ολοκληρώνει δευτεροβάθμιες και ανώτατες σπουδές- διότι, σύμφωνα με τους εργοδότες, υφίσταται πρόβλημα στην αναζήτηση εργαζομένων με τις κατάλληλες δεξιότητες. . Νέες δεξιότητες απαιτούνται, σε νέες θέσεις εργασίας  που προκύπτουν σε νέους τομείς οικονομικής δραστηριότητας. Τα γνωστά σε όλους soft skills τα οποία αφορούν την ικανότητα επίλυσης σύνθετων προβλημάτων, την ύπαρξη κριτικής σκέψης, την έμφυτη  δημιουργικότητα, την δυνατότητα κρίσης και λήψης αποφάσεων, τη συναισθηματική νοημοσύνη, τη συνεργασία και τον  συντονισμό με τους άλλους, την  διαπραγμάτευση και γνωστική ευελιξία, αποτελούν το συγκριτικό πλεονέκτημα που οφείλει να διαθέτει ο εργαζόμενος που θέλει να έχει αξιώσεις στην αγορά εργασίας σήμερα.

Ένας τρόπος για την αντιμετώπιση αυτού του προβλήματος μετάβασης είναι η στενότερη σύνδεση των μαθητών με τις θέσεις εργασίας μέσω της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης. Ήδη από τα σχολικά έτη 2023-2025  βρίσκονται σε πλήρη λειτουργία 19 Πρότυπα ΕΠΑ.Λ. στις περιοχές της Αλεξανδρούπολης, του Λαυρίου,  της Γλυφάδας, του Χαϊδαρίου, του Ταύρου, της  Ελευσίνας, του  Αιγίου ,της  Αμαλιάδας, της Πτολεμαΐδας, της Κέρκυρας, του Βελεστίνου, της  Κατερίνης, του Ακρωτηρίου  Χανίων, Νεάπολης Λασιθίου, της Ρόδου, της  Σύρου, του Κιάτου και της  Άμφισσας

Τι προβλέπει όμως ο θεσμός των Πρότυπων ΕΠΑ.Λ; 

Τα συγκεκριμένα σχολεία ,καλούνται να διαμορφώσουν ένα νέο πεδίο εφαρμογής εκπαιδευτικών καινοτομιών, στον χώρο της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, ΕΕΚ, προκειμένου η ελληνική αγορά εργασίας να μπορεί να ανταποκριθεί στις νέες προκλήσεις. Πρόκειται να υιοθετήσουν σύγχρονες εκπαιδευτικές πρακτικές, και να εξάγουν χρήσιμα συμπεράσματα τα οποία θα συμβάλουν στην διαμόρφωση της ΕΕΚ στην χώρα μας. Θα πρέπει να προωθούν τις καινοτομίες που χρειάζεται να υιοθετήσει η ΕΕΚ για να ανταποκριθεί στις υψηλές απαιτήσεις των νέων εργασιακών περιβαλλόντων όπως αυτά διαμορφώνονται στις σύγχρονες οικονομίες.  Να αναπτύξει προγράμματα σπουδών, έτσι ώστε οι δεξιότητες των ατόμων να επιτρέπουν τη δυνατότητα μετακίνησης μεταξύ θέσεων εργασίας και τομέων και να διαμορφώνουν τη βάση για την ανάπτυξη νέων δεξιοτήτων. Να ενθαρρύνει τη συμμετοχή στη δια βίου μάθηση και παράλληλα να πείσει τους εργοδότες και τους εμπλεκόμενους φορείς να επενδύσουν στη συνεχή ανάπτυξη δεξιοτήτων και τέλος  να εξοπλίσει τα εκπαιδευτικά ιδρύματά της με τα απαραίτητα μέσα, προκειμένου να ανταποκριθούν αποτελεσματικά στις αναδυόμενες απαιτήσεις της αγοράς εργασίας.

Καθίσταται εμφανής λοιπόν η μεγάλη σημασία που καλείται να διαδραματίσει η ίδρυση των Πρότυπων ΕΠΑ.Λ για τη διαμόρφωση και ενίσχυση της ΕΕΚ στην Ελλάδα. Καθώς  ο ρόλος τους είναι να αναβαθμίσουν την Επαγγελματική Εκπαίδευση, για αυτό και  χρειάζεται να υποστηρίζονται σε θεσμικό και λειτουργικό επίπεδο ώστε να διασφαλίζεται η αποτελεσματική λειτουργία τους και να προάγεται η επαγγελματική επιστημονική γνώση.

Σε περίπτωση που θα ήθελε κάποιος/α σε οποιαδήποτε ηλικία και αν βρίσκεται, είτε είναι μαθητής/τρια ,είτε ενήλικος/η ,να ασχοληθεί με κάποιον τομέα της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και να αποκτήσει ένα ισχυρό εργαλείο προσαρμογής στην αγορά εργασίας έτσι όπως αυτή διαμορφώνεται επικεντρωμένη στις τεχνική εκπαίδευση, θα μπορούσε να πραγματοποιήσει μια συνεδρία Συμβουλευτικής μέσω του εξειδικευμένου εργαλείου επαγγελματικού προσανατολισμού ADVISOR. Το συγκεκριμένο εργαλείο  σε συνδυασμό με το κατάλληλα διαμορφωμένο πλάνο συμβουλευτικής από τους εξειδικευμένους Συμβούλους Επαγγελματικού Προσανατολισμού της EMPLOYEDU, Σύμβουλοι Εκπαίδευσης και Σταδιοδρομίας, θα το/την βοηθήσει  να ανακαλύψει τις κλίσεις  και τις δεξιότητες του/της που αφορούν τις νέες απαιτήσεις της αγοράς εργασίας και επικεντρώνονται στην απόκτηση τεχνικών γνώσεων και δεξιοτήτων.

 

Μαρία Κουμανδέρη, Συμβούλους Επαγγελματικού Προσανατολισμού, EMPLOYEDU Σύμβουλοι Εκπαίδευσης και Σταδιοδρομίας,

Σχολές, Σπουδές & Πανελλαδικές 2025

Με το νέο μας βιβλίο, θα ανακαλύψεις τη Σχολή που σου Ταιριάζει!

Advisor Τεστ Επαγγελματικού Προσανατολισμού

Προσαρμοσμένο στα νέα δεδομένα της αγοράς εργασίας μετά την πανδημία

Είναι ωραίο να μοιραζόμαστε,

στείλτο κάπου!

Μηχανογραφικό 2025: Τα χαμηλόβαθμα «διαμαντάκια» του 3ου Επιστημονικού πεδίου

Μηχανογραφικό 2025: Τα χαμηλόβαθμα «διαμαντάκια» του 3ου Επιστημονικού πεδίου Μηχανογραφικό 2025: Βρισκόμαστε στην τελική ευθεία για τη συμπλήρωση του...

Τα πάντα για το Μηχανογραφικό 2025

Τα πάντα για το Μηχανογραφικό 2025  Στο ακόλουθο άρθρο θα βρεις καθετί που χρειάζεσαι για να συμπληρώσεις το μηχανογραφικό σου αλλά και το παράλληλο...

Υποβολή Μηχανογραφικού Δελτίου ΓΕΛ/ΕΠΑΛ

Ηλεκτρονική υποβολή Μηχανογραφικού Δελτίου ΓΕΛ/ΕΠΑΛ (Μ.Δ) 2025 και Βεβαίωση Συμμετοχής για τις πανελλαδικές εξετάσεις ΓΕΛ ή ΕΠΑΛ 2025            Α. Υποβολή...

Υποβολή του Παράλληλου μηχανογραφικού για τις Σ.Α.Ε.Κ.

Από την Τρίτη 8 Ιουλίου 2025 έως και την Πέμπτη 17 Ιουλίου 2025, στις 23:59  οι υποψήφιοι μπορούν να υποβάλλουν το Παράλληλο μηχανογραφικό για τις Σ.Α.Ε.Κ. Από...

Ανακοινώθηκαν τα στοιχεία των υποψηφίων για τις προκαταρκτικές εξετάσεις των Στρατιωτικών Σχολών και των Σωμάτων Ασφαλείας

Αναρτήθηκαν τα στοιχεία των υποψηφίων που κρίθηκαν κατάλληλοι-ικανοί στις προκαταρκτικές εξετάσεις των Στρατιωτικών, Αστυνομικών Σχολών, των Σχολών των...

Ανακοινώθηκαν οι βαθμολογίες των Ειδικών Μαθημάτων 2025

Ανακοίνωση των βαθμολογιών ειδικών των υποψηφίων Πανελλαδικών Εξετάσεων ΓΕΛ και ΕΠΑΛ 2025 Από το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού ανακοινώνεται...

Mηχανογραφικό Δελτίο αλλοδαπών-αλλογενών 2025

Υποβολή ηλεκτρονικής αίτησης - Μηχανογραφικού δελτίου για την εισαγωγή αλλοδαπών-αλλογενών στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση έτους 2025 Από το Υπουργείο Παιδείας,...

Μείωση εισακτέων στις Στρατιωτικές Σχολές

Μείωση εισακτέων , κατά 57 θέσεων στις Στρατιωτικές Σχολές Μείωση εισακτέων , κατά 57 θέσεων στις Στρατιωτικές Σχολές, σε σχέση με πέρσι, προβλέπει Κοινή...

Πότε αξίζει να κάνεις ένα μεταπτυχιακό ;

  Πότε αξίζει ένα μεταπτυχιακό να το κάνεις;   Ένα σημαντικό δίλημμα, που αντιμετωπίζουν πολλοί νέοι απόφοιτοι, καθώς σχεδιάζουν τα πρώτα τους βήματα στον...

Μαθηματικά και διαφοροποιημένη σταδιοδρομία

  Η αγορά εργασίας παρουσιάζει νέες τάσεις και ευκαιρίες για τους μαθηματικούς, που μπορούν να εκμεταλλευτούν διεπιστημονικές σπουδές για διαφοροποίηση...