Διεπιστημονικότητα και Νέες Προοπτικές από το Τμήμα Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής
Διεπιστημονικότητα και Νέες Προοπτικές από το Τμήμα Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής
Το τμήμα Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, αποτελεί ένα από τα λίγα τμήματα στην Ελλάδα, όπου συνδυάζει την εκπαίδευση με τις κοινωνικές επιστήμες. Το πρόγραμμα σπουδών έχει σχεδιαστεί με στόχο να παρέχει στους φοιτητές εξειδικευμένες γνώσεις και δεξιότητες, εστιάζοντας στους τομείς της Διά Βίου Εκπαίδευσης και της Εκπαίδευσης Ατόμων με Αναπηρίες ή Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες. Ωστόσο, οι φοιτητές έχουν τη δυνατότητα να διαμορφώσουν την επαγγελματική τους ταυτότητα, επιλέγοντας μαθήματα που καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα επιστημονικών πεδίων, όπως η ψυχολογία, οι νέες τεχνολογίες στην εκπαίδευση, η δια βίου συμβουλευτική, η διαπολιτισμική εκπαίδευση κ.α.
Κατά τη διάρκεια του δεύτερου εξαμήνου, καλούνται να επιλέξουν ανάμεσα σε δύο κατευθύνσεις, την Συνεχούς Εκπαίδευσης και την Εκπαίδευση Ατόμων με Ειδικές Ανάγκες. Και οι δύο κατευθύνσεις διαθέτουν ένα καλά δομημένο πρόγραμμα σπουδών με πλήθος υποχρεωτικών και επιλογής μαθημάτων, που αποσκοπούν στην ενίσχυση δεξιοτήτων, όπως η αναλυτική σκέψη, η ικανότητα επίλυσης προβλημάτων στον εκπαιδευτικό χώρο, η συναισθηματική νοημοσύνη, η διαχείριση ομάδων, η ενσυναίσθηση κ.α.
Παράλληλα, συνδυάζει τη θεωρία με την πράξη, καθώς δίνεται η δυνατότητα πρακτικής εφαρμογής των θεωρητικών γνώσεων κατά το έβδομο και όγδοο εξάμηνο μέσω της υποχρεωτικής συμμετοχής σε πρακτική άσκηση σε φορείς που δραστηριοποιούνται στη Δια Βίου Εκπαίδευση και την Ειδική Αγωγή.
Οι απόφοιτοι της συνεχούς εκπαίδευσης εντάσσονται κλάδο Π.Ε. 72 (Εκπαιδευτικών Ενηλίκων) και στον κλάδο Π.Ε. 78 Κοινωνικών Επιστημών μαζί με τους αποφοίτους της ειδικής αγωγής και μπορούν να απασχοληθούν ως υπεύθυνοι εκπαίδευσης:
– σε δημόσιες και ιδιωτικές δομές και οργανισμούς της Δια Βίου Μάθησης
– σε προγράμματα επαγγελματικής εκπαίδευσης ενηλίκων
– σε Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης
– σε Μη Κυβερνητικές οργανώσεις, που ασχολούνται με την επαγγελματική και κοινωνική ένταξη ευπαθών κοινωνικών ομάδων.
Από την άλλη πλευρά, οι απόφοιτοι της Ειδικής Αγωγής, εντάσσονται στον κλάδο Π.Ε. 71 (Δασκάλων ΕΑΕ) και μπορούν να απασχοληθούν ως δάσκαλοι ειδικής αγωγής:
– σε σχολεία Ειδικής Αγωγής
– σε τμήματα ένταξης
– σε προγράμματα παράλληλης στήριξης
– σε Κέντρα Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.) εφόσον συμπληρώσουν τρία χρόνια προϋπηρεσίας στο αντικείμενο σπουδών τους.
Ωστόσο, η διεπιστημονικότητα του προγράμματος σπουδών αποτελεί ένα δυναμικό πλεονέκτημα στις επαγγελματικές προοπτικές των αποφοίτων του συγκεκριμένου τμήματος, οι οποίες μπορούν να επεκταθούν στους εξής κλάδους:
1) Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών
Οι τεχνολογικές εξελίξεις επηρεάζουν πολλές πτυχές της καθημερινότητας μας, μεταξύ των οποίων και την εκπαιδευτική διαδικασία. Ιδιαίτερα μετά την πανδημία, η εξ αποστάσεως εκπαίδευση αποτελεί μια νέα πραγματικότητα στο εκπαιδευτικό πλαίσιο.
Η αξιοποίηση των ΤΠΕ στην εκπαίδευση καταρρίπτουν παραδοσιακές μεθόδους διδασκαλίας και καθιστούν δυνατή την προσαρμογή της εκπαιδευτικής διαδικασίας στις ατομικές ανάγκες κάθε εκπαιδευόμενου. Ψηφιακά εργαλεία και μέσα όπως, εκπαιδευτικά λογισμικά και διαδικτυακές πλατφόρμες συμβάλλουν στη δημιουργία σύγχρονων συνθηκών μάθησης, όπου οι εκπαιδευόμενοι αποκτούν γνώσεις και δεξιότητες μέσω ενός δημιουργικού και μαθητοκεντρικού περιβάλλοντος. Επιπλέον, οι ΤΠΕ διευκολύνουν την πρόσβαση σε εκπαιδευτικό υλικό. Η παροχή ηλεκτρονικών βιβλίων και εκπαιδευτικών βίντεο, παράλληλα με τη δυνατότητα αξιοποίησης υποστηρικτικής τεχνολογίας και συσκευών μάθησης για άτομα με αναπηρίες καθιερώνουν ένα συμπεριληπτικό περιβάλλον μάθησης.
2) Συμβουλευτική Σταδιοδρομίας και Επαγγελματικός Προσανατολισμός:
Η συνεχής ανάπτυξη της τεχνολογίας, η καθιέρωση νέων επαγγελμάτων και νέων επαγγελματικών προοπτικών από παραδοσιακούς κλάδους, η αναγκαιότητα ισορροπίας επαγγελματικής ζωής και προσωπικής και το αυξημένο ενδιαφέρον για ικανοποίηση από την εργασία, καθιστούν τον επαγγελματικό προσανατολισμό ιδιαίτερα αναγκαίο.
Ο σύμβουλος επαγγελματικού προσανατολισμού βοηθά το άτομο να ενισχύσει την αυτογνωσία του. Η συμβουλευτική διαδικασία εστιάζει στην κατανόηση των ενδιαφερόντων, των κλίσεων, των δεξιοτήτων και της προσωπικότητας του συμβουλευόμενου και στοχεύει στην ανάπτυξη της ικανότητας λήψης επαγγελματικών αποφάσεων αλλά και δεξιοτήτων σχεδιασμού ή επανασχεδιασμού σταδιοδρομίας.
Ενδεικτικά κάποια μεταπτυχιακά που αναφέρονται σε αυτούς τους κλάδους είναι:
- το Π.Μ.Σ. Επιστήμες της Αγωγής: Εφαρμογές Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών στην Εκπαίδευση και τη Διά Βίου Μάθηση στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας
ή
το Π.Μ.Σ. Επιστήμες της Αγωγής – Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση με τη χρήση ΤΠΕ (e-learning) στο Πανεπιστήμιο Κρήτης. - το Π.Μ.Σ. Συμβουλευτική, Επαγγελματικός Προσανατολισμός και Δια Βίου Μάθηση του ΕΚΠΑ
ή
το Π.Μ.Σ. Επαγγελματικός Προσανατολισμός και Συμβουλευτική στο Πανεπιστήμιο Κύπρου
Μπακιρτζή Ραφαέλα | EMPLOY EDU Σύμβουλοι Εκπαίδευσης και Σταδιοδρομίας