Η επιλογή σπουδών και επαγγέλματος στην Ελλάδα | Έρευνα ΚΑΝΕΠ ΓΣΕΕ
Τα σχολικά όνειρα, οι σπουδές και η μελλοντική εργασία φοιτητών/τριων ελληνικών ΑΕΙ | www.kanep-gsee.gr
Η επιλογή σπουδών και επαγγέλματος στην Ελλάδα
Προσδιοριστικοί παράγοντες
• η διόγκωση του Δημοσίου τομέα και τα δομικά και λειτουργικά χαρακτηριστικά του
• η υπερβάλλουσα ζήτηση για πανεπιστημιακές σπουδές και η αναγόρευση του πανεπιστημιακού πτυχίου
σε ποιοτικό γνώρισμα κοινωνικού γοήτρου
• η αυξημένη πιθανότητα μη εισαγωγής στο πανεπιστημιακό τμήμα πρώτης επιλογής
• το υψηλό κόστος προετοιμασίας για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση
• το υψηλό κόστος πανεπιστημιακής εκπαίδευσης για τις φοιτήτριες και τους φοιτητές που φοιτούν μακριά
από την οικογενειακή εστία τους
Επαγγελματικές επιλογές κατά τη διάρκεια των σπουδών. Η δεύτερη φάση: Αναθεώρηση στόχων;
Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες συνεχίζουν να σχεδιάζουν το μέλλον τους και ιδιαίτερα το επαγγελματικό τους μέλλον κατά τη διάρκεια των σπουδών τους. Είναι μια περίοδος ανασυγκρότησης, αναθεώρησης αποφάσεων ή και επισφράγισης των αρχικών αποφάσεων, πριν την εισαγωγή ακόμα στο πανεπιστήμιο. Έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν καλύτερα την επιστήμη, τους κλάδους της, τις ευκολίες και τις δυσκολίες της, αλλά και τον επαγγελματικό χώρο που ανοίγει μπροστά τους μέσα από μια πιο ρεαλιστική ματιά, πιο επεξεργασμένη, πιο ώριμη.
Η συγκεκριμένη διαδικασία σχεδιασμού αναφέρεται στη βιβλιογραφία ως «σχεδιασμός καριέρας» και ορίζεται ως η επίτευξη ορθών κινήσεων σταδιοδρομίας καθώς και η πραγματοποίηση σωστών αποφάσεων κατά τη διάρκεια αυτής της μεταβατικής περιόδου.
Η καριέρα (σταδιοδρομία) εμφανίζεται ως η «συνισταμένη» της γνώσης και των ικανοτήτων καθώς και της εργασιακής εμπειρίας που αποκτήθηκε με την πάροδο του χρόνου, της ανάπτυξης αλλά και της βελτίωσης των δεξιοτήτων τους.