fbpx
« Αρθρογραφία | Εκπαίδευση

3 Μύθοι για τη Δουλειά του Εκπαιδευτικού

Πως να πετύχετε την ισορροπία στην προσωπική και επαγγελματική ζωή ως εκπαιδευτικοί

Μύθος 1«Αχ και να είχα την τύχη σου, λίγες ώρες δουλειάς την ημέρα και μετά σπίτι».

Ξεκινώντας να καταρρίψουμε το μύθο, κρίνεται απαραίτητο να αναφερθεί πώς ένας ευσυνείδητος εκπαιδευτικός που ενδιαφέρεται για τη γνώση και την πρόοδο των μαθητών του, αφιερώνει χρόνο σε πλάνα μαθήματος και άπειρες ώρες προετοιμασίας ιδίως τα πρώτα χρόνια. Τουτ’ έστιν; Οργάνωση της ύλης, προετοιμασία υλικού, δραστηριοτήτων, μαθητικών εμπειριών, και τα λοιπά που σίγουρα θα καλύψουν πάνω από το μισό της ημέρας για να ετοιμαστούν, για να μην αναφέρω το Σαββατοκύριακο.

Αν πρόκειται δε για εκπαιδευτικούς του ιδιωτικού τομέα, εκεί οι υπερωρίες είναι συχνές και σε πολλές περιπτώσεις φτάνουν σε φαινόμενα “burnout” των εκπαιδευτικών. Μην ξεχνάς ότι μπορεί τα ιδιωτικά σχολεία να υπερτερούν σε δομή και οργάνωση, αλλά και οι απαιτήσεις από το εκπαιδευτικό προσωπικό είναι αντίστοιχες και δεν είναι λίγες οι φορές που η εργασία ξεπερνά τις 8 με 10 ώρες ημερησίως, συν τις γιορτές, ενημερώσεις γονέων, διόρθωση γραπτών και προετοιμασία της ύλης, συνοδεία σε εκδρομές και εκδηλώσεις τα Σαββατοκύριακα. Άρα μήπως να αναθεωρήσουμε λίγο το μύθο για τις ώρες διδασκαλίας; Αυτό είναι το τελικό προϊόν που βλέπει κάποιος, ενώ το στάδιο της προετοιμασίας και διόρθωσης παραμένει στην αφάνεια και κυρίως είναι μέρος του χρόνου που δεν αμείβεται.

Μύθος 2Μην παραπονιέσαι κι εσύ που κάθεσαι 3 μήνες το καλοκαίρι, 15 μέρες τα Χριστούγεννα και άλλες τόσες το Πάσχα.

Το παραδέχομαι ότι οι ημέρες αργίας σε σύγκριση με άλλα επαγγέλματα είναι «προκλητικές» για κάποιους. Αυτό που συνήθως δε μνημονεύεται όμως, είναι ότι στις περισσότερες των περιπτώσεων αυτές οι μέρες δεν πληρώνονται με εξαίρεση τους μόνιμους εκπαιδευτικούς του δημοσίου τομέα. Άρα μιλάμε για πάγια έξοδα και μείωση εσόδων το συγκεκριμένο διάστημα, γεγονός που απαιτεί καλή διαχείριση, μέριμνα και προγραμματισμό εισόδων – εξόδων από πλευράς εκπαιδευτικών για τους καλοκαιρινούς μήνες.

Επιπρόσθετα, εφόσον η καθημερινή εργασία ξεπερνά τις 8 με 10 ώρες σε συγκεκριμένες περιπτώσεις, έτσι αναλογικά και οι διακοπές θα πρέπει να είναι αντίστοιχες για να ισορροπούν μια επιβαρυμμένη καθημερινότητα από πλευράς ωραρίων. Τρίτο και κυριότερο, το επάγγελμα του παιδαγωγού είναι αρκετά απαιτητικό κατά τη γνώμη μου, καθώς ασχολείται με τη μετάδοση της γνώσης και τη διάπλαση του χαρακτήρα των μαθητών. Για να μπορεί λοιπόν ο εκπαιδευτικός να αποτελεί πρότυπο μίμησης και μοντέλο σωστής συμπεριφοράς για τους μαθητές του, θα πρέπει να μεριμνά για την προσωπική του ευημερία. Να αφιερώνει χρόνο στη σωματική και ψυχική του υγεία, στην ενασχόληση με χόμπυ και ενδιαφέροντα και στην αυτοβελτίωσή του ανεξαρτήτως ηλικίας. Ένας καλός εκπαιδευτικός είναι ένας ευτυχισμένος και πλήρης εκπαιδευτικός!

Μύθος 3Σιγά μωρέ, κάθεσαι στην έδρα και διδάσκεις….Ποιος τη χάρη σου!

Συγνώμη που σας το χαλάω αγαπητοί νέοι συνάδελφοι αλλά η μόνη «ήρεμη» και καθιστή ώρα μέσα στην ημέρα είναι η ώρα της διόρθωσης σε κάποιο κενό. Όλες οι υπόλοιπες είναι ώρες κίνησης και ορθοστασίας μέσα στην αίθουσα. Από την παράδοση στον πίνακα, την επίλυση των ασκήσεων, την ανατροφοδότηση των μαθητών και τις ομαδικές εργασίες στην τάξη, το 80% του μαθήματος προϋποθέτει μια κινητικότητα και εγρήγορση απο πλευράς εκπαιδευτικών. Ουσιαστικά η διδασκαλία είναι η διαχείριση μιας ομάδας, με τον εκπαιδευτικό σε ρόλο αρχηγού και διαμεσολαβητή της γνώσης. Συνεπώς δεν είναι σίγουρα από τα επαγγέλματα που και αν ξενύχτισες το προηγούμενο βράδυ ή αν δεν έχεις κοιμηθεί σωστά δεν θα σε επηρεάσει. Το αντίθετο….απαιτεί καθαρό μυαλό, διαύγεια πνεύματος και ευρωστία για να έχει θετικά αποτελέσματα.

Στερνή μου γνώση να σ’ είχα πρώτα!

  • Η δουλειά μένει στο σχολείο: Προσπάθησε να ολοκληρώσεις τις υποχρεώσεις σου στο χώρο εργασίας και απόφυγε να φέρεις λάπτοπ, τετράδια και βιβλία στο σπίτι. Για τους νέους εκπαιδευτικούς αυτό είναι δύσκολο στην αρχή, οπότε η διαχείριση χρόνου είναι μια δεξιότητα που θα κληθείς να αναπτύξεις. Ωστόσο τα πράγματα βελτιώνονται αποκτώντας εμπειρία. Θυμήσου ότι όσο περισσότερο μεταφέρεις επαγγελματικά θέματα στο σπίτι, τόσο δυσκολότερα θα μπορείς να αποσυνδέεσαι από την εργασία σου και να χαλαρώνεις. Πίστεψέ με, δεν το θέλεις!
  • Φρόντισε τον εαυτό σου: Γυμνάσου, κοινωνικοποιήσου, βρες χρόνο για τα ενδιαφέροντά σου, κοιμήσου, διάβασε, μαγείρεψε, επένδυσε σε εμπειρίες που σε εξελίσσουν και μπορείς να μεταφέρεις στην τάξη σαν ένα υγιές πρότυπο μίμησης.
  • Προετοιμασία και προτεραιότητες: Το κλειδί της επιτυχίας συνίσταται στο να αφιερώνεις την ενέργειά σου στην οργάνωση της ημέρας ή και της εβδομάδας σου, ώστε να έχεις αυτοπεποίθηση και μεταδοτικότητα κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας. Η υπερβολική χαλαρότητα και ο αυτοσχεδιασμός λειτουργούν κάποιες φορές αλλά όχι πάντα.
  • Των φρονίμων τα παιδιά: Χρησιμοποίησε τα κενά σου παραγωγικά για προγραμματισμό των μαθημάτων σου και άφησε τα πιο εύκολα καθήκοντα για ώρες που είσαι κουρασμένος. Ιδανικά, κάθε μάθημα θα πρέπει να περιλαμβάνει και κάποιες στιγμές ατομικής εργασίας και γραφής από πλευράς των μαθητών οπού θα επικρατεί απόλυτη ησυχία και συγκέντρωση. Χρησιμοποίησε τα όποια κενά μέσα στην ημέρα σου για χαλάρωση, ανάκτηση δυνάμεων ή οργάνωση και διόρθωση εάν νιώθεις παραγωγικός! Σε κάθε περίπτωση άκουσε το σώμα σου και τις ανάγκες του.

Σύνταξη: Αναστασία Σαραγά, Εκπαιδευτικός

Πιστοποιήσου ως Σύμβουλος Σταδιοδρομίας

Εξ αποστάσεως επιμόρφωση με πρακτική άσκηση!

Στο κανάλι μας στο Youtube θα βρεις ακόμη περισσότερα!

Ανακάλυψε σημαντικές πληροφορίες για τα επαγγέλματα και τις σχολές

Είναι ωραίο να μοιραζόμαστε,

στείλτο κάπου!

Ανακοινώθηκαν οι βαθμολογίες των Ειδικών Μαθημάτων 2025

Ανακοίνωση των βαθμολογιών ειδικών των υποψηφίων Πανελλαδικών Εξετάσεων ΓΕΛ και ΕΠΑΛ 2025 Από το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού ανακοινώνεται...

Mηχανογραφικό Δελτίο αλλοδαπών-αλλογενών 2025

Υποβολή ηλεκτρονικής αίτησης - Μηχανογραφικού δελτίου για την εισαγωγή αλλοδαπών-αλλογενών στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση έτους 2025 Από το Υπουργείο Παιδείας,...

Μείωση εισακτέων στις Στρατιωτικές Σχολές

Μείωση εισακτέων , κατά 57 θέσεων στις Στρατιωτικές Σχολές Μείωση εισακτέων , κατά 57 θέσεων στις Στρατιωτικές Σχολές, σε σχέση με πέρσι, προβλέπει Κοινή...

Πότε αξίζει να κάνεις ένα μεταπτυχιακό ;

  Πότε αξίζει ένα μεταπτυχιακό να το κάνεις;   Ένα σημαντικό δίλημμα, που αντιμετωπίζουν πολλοί νέοι απόφοιτοι, καθώς σχεδιάζουν τα πρώτα τους βήματα στον...

Μαθηματικά και διαφοροποιημένη σταδιοδρομία

  Η αγορά εργασίας παρουσιάζει νέες τάσεις και ευκαιρίες για τους μαθηματικούς, που μπορούν να εκμεταλλευτούν διεπιστημονικές σπουδές για διαφοροποίηση...

Φοιτητικό Στεγαστικό Επίδομα: Συχνές ερωτήσεις

Φοιτητικό Στεγαστικό Επίδομα για φοιτητές ΑΕΙ και ΣΑΕΚ Στο ακόλουθο αρχείο θα βρείτε κάθε σημαντική λεπτομέρεια για να υποβάλλεται την αίτηση για το φοιτητικό...

Οδηγίες για την εισαγωγή αλλοδαπών – αλλογενών 2025

Οδηγίες για την εισαγωγή αλλοδαπών - αλλογενών 2025 Την Παρασκευή 27 06 2025 ανακοινώνονται οι οδηγίες για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση της Ελλάδας...

ΕΠΑΛ και Μηχανογραφικό 2025: Έξυπνες επιλογές!

ΕΠΑΛ και έξυπνες επιλογές  Μηχανογραφικό 2025: Αν και συχνά η προσοχή στρέφεται στις σχολές υψηλής ζήτησης, είναι σημαντικό να αναγνωρίζουμε ότι και οι...

Αντιστοιχίες τμημάτων ΑΕΙ για το Ακαδ. Έτος 2025-26

Ανακοινώθηκαν οι αντιστοιχίες των τμημάτων Υπογράφηκε από τον υφυπουργό Παιδείας Νίκο Παπαϊωάννου η απόφαση με την αντιστοιχία των Τμημάτων, Εισαγωγικών...

Βαθμοί Πανελληνίων: Ανακοινώθηκαν οι βαθμολογίες των Πανελλαδικών Εξετάσεων ΓΕΛ και ΕΠΑΛ 2025

Ανακοινώθηκαν οι Βαθμοί των πανελλαδικών εξετάσεων Α. ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΩΝ: Το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού ανακοινώνει ότι οι βαθμολογίες...